«دیدار و گفتوگو با مهدخت معین» و بررسی «جامعهنگاری عهد قاجار»
نشستهای «دیدار و گفتوگو با مهدخت معین» و نقد و بررسی « «جامعهنگاری عهد قاجار» برگزار میشود.
به گزارش کا 118، دویست و چهل و دومین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبههای بخارا که به دیدار و گفتوگو با دکتر مهدخت معین اختصاص دارد از ساعت ۹:۳۰ پنجشنبه،۱۰ شهریورماه در مدرسه فیلمسازی و پژوهشهای سینمایی هیلاج (به نشانی: خیابان ایرانشهر، کوچه سمندریان (مهاجر)، پلاک ۲۲) برگزار میشود و به صورت مستقیم از صفحه مجله بخارا پخش خواهد شد.
در معرفی مهدخت معین عنوان شده است: او در سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. دورههای لیسانس، فوق لیسانس و دکتری زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران گذراند. در دوران تحصیل از محضر استادان بزرگی چون مهدی محقّق و بدیعالزّمانی، مهرداد بهار، پرویز ناتل خانلری، خطیب رهبر، زریاب خوئی، زرّینکوب، منوچهر ستوده، سیّد جعفر شهیدی، ذبیحاللّه صفا، فرشیدورد، فرهوشی، ماهیار نوّابی، محمدجعفر محجوب، مدرس موسوی بهبهانی، حسن مینوچهر و صلاح السّاوی (استاد مصری) بهرهها برد.
او در دانشگاه علّامه طباطبایی به تدریس متون نظم و نثر اشتغال داشت. او همچنین به نشر آثار چاپ شده و چاپ نشده استاد محمد معین اهتمام داشت نظیر «مزدیسنا و ادب پارسی» در دو جلد، «مجموعه مقالات دکتر محمد معین» در دو جلد، «حافظ شیرینسخن» در دو جلد و «گنجینه عرفان». برخی از مقالات چاپ شده: «دکتر معین و ادبیات معاصر»، ماهنامه ویسمن؛ «فرهنگ فارسی معین»، راهنمای کتاب؛ «اندر همه ده جوی نه مارا»، کیهان فرهنگی؛ «جلوه عشق در عقل»، خاوران و مقالات حافظشناسی در بخارا.
همچنین سی و دومین نشست از سلسله جلسات عصر چهارشنبههای بخارا به نقد و بررسی کتاب «جامعهنگاری عهد قاجار» نوشته پریسا کدیور اختصاص یافته است که از ساعت ۱۸ روز چهارشنبه، نهم شهریور ۱۴۰۱ با حضور: فاطمه قاضیها، رضا شعبانی، حبیبالله اسماعیلی، پریسا کدیور و علی دهباشی در خانه فرهنگان فرشته (به نشانی: خیابان فیاضی، بعد از چناران، پلاک ۵۰) برگزار میشود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
کتاب «جامعهنگاری عهد قاجار» با اتخاذ روشی جدید در تاریخنویسی اجتماعی، با پرداختن به حوزههای مختلف تجربه زیستی مردمان معمولی و روایت ریزبینانه از مناسبات خانوادگی، کسب و کار، آیینهای جمعی و آداب و عادات ایرانیان در زندگی روزمره ، مردم را که در تاریخنگاری سنتی مهجور و مغفول مانده بودند، به متن تاریخنگاری آورده است.
انتهای پیام