اقتصاد

سردرگمی بازار نفت بین فشارهای عرضه و چشم‌انداز ضعیف اقتصادی

سردرگمی بازار نفت بین فشارهای عرضه و چشم‌انداز ضعیف اقتصادی

به گزارش کا 118 از خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه (۲۱ تیرماه) در بازاری که بین انتظارهای مربوط به کاهش عرضه بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان که عاملی افزایشی به‌شمار می‌آید و نگرانی‌ها از ضعف اقتصاد جهانی که باعث کاهش تقاضا می‌شود، افزایش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۸ و ۵۵ دقیقه با ۲۶ سنت افزایش به ۷۹ دلار و ۶۶ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی با ۲۸ سنت افزایش به ۷۵ دلار و ۱۱ سنت به ازای هر بشکه رسید.

سورو سارکار، تحلیلگر ارشد انرژی بانک دی‌بی‌اس، در این باره گفت: اساساً ما باید در سه ماه سوم به کمبود عرضه برسیم، اما اینکه آیا نگرانی‌های مربوط به رکود اقتصادی و احساسات محتاطانه درباره افزایش قیمت‌ها مغلوب است یا خیر، باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی رخ می‌دهد.

داده‌های مربوط به تورم ایالات متحده در اواخر روز چهارشنبه (۲۱ تیرماه) سرنخ‌هایی از چشم‌انداز نرخ بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ارائه می‌دهد.

بازارها انتظار افزایش قیمت نفت را دارند، اما چرخه افزایش نرخ بهره در آمریکا در حال اوج گیری است. نرخ‌ بهره بالاتر می‌تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد و تقاضای نفت را کم کند.

منابع بازار با استناد به آمار مؤسسه نفت آمریکا گفتند: ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به هفتم ژوئیه حدود ۳ میلیون بشکه افزایش یافت.

تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا این هفته ۵۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

با وجو این، پیش‌بینی‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (ئی‌آی‌ای) و آژانس بین‌المللی انرژی (آی‌ئی‌ای) حاکی از کمبود عرضه نفت در سال ۲۰۲۴ است.

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد بازار نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با توجه به تقاضای شدید چین و کشورهای در حال توسعه همراه با کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ (ائتلاف اوپک‌پلاس) محدود بماند.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا