فرهنگ و هنر

داستان‌هایی برای نوجوانان

کتاب‌های «نشانی گنج» نوشته فاطمه بهبهانی، «وقتی بابا رئیس بود» نوشته تقی شجاعی، «نگهبان سرو» نوشته فاطمه نفری و «زینب دوش نبی» به قلم محمود سوری راهی بازار کتاب شده‌اند.

به گزارش کا 118، کتاب «نشانی گنج» نوشته فاطمه بهبهانی در ۹۵ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۴۰ هزار تومان در انتشارات  کتاب جمکران منتشرشده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم:  خورشید وسط آسمان بود. راننده‌ها کلافه و خسته، لودرها را خاموش کردند و از آن‌ها پایین آمدند. وقت نماز و ناهار شده بود.

قیافه دایی درهم بود.ناآرام و نگران به نظر می‌رسید. صورتش زیر آفتاب سوخته بود. طوری خودش را کنارم پهن کرد که مُشتی خاک با نشستنش بلند شد. رویم را به طرفش برگرداندم. خواستم کمی دلداری‌اش بدهم تا خستگی‌ از تنش بیرون برود. دیدم تمام بدنش را روی زمین پهن کرده. انگار که زیرش فرش پهن شده باشد.

 با خودم فکر کردم که چرا دایی اینقدر برای پیدا کردن چند تکه نشانی گنج، عتیقه‌جات و یا کتانی‌های من، نگران است؟! واقعا به دنیال چه چیزی بود؟

داستان‌هایی برای نوجوانان

 همچنین کتاب «وقتی بابا رئیس بود» نوشته تقی شجاعی در ۲۲۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۸۸ هزارتومان در نشر یاد شده عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: حسن می‌گوید که زورِ بابایش از زورِ بابای همه کلاس بیشتر است. چون دستور می‌دهد کی را ببرند زندان کی را آزاد کنند. خودش هم به جای موتور گازی یک ماشین آمریکایی قهوه‌ای دارد که با آن این‌ور و آن‌ور می‌رود. برای همین حسن به من می‌گوید که بابای تو رئیس نیست. رئیس‌ها که موتور گازی سوار نمی‌شوند. من چند ماه پیش به بابا گفتم چرا ماشین نمی‌خری…

داستان‌هایی برای نوجوانان

 دیگر کتاب منتشر شده در انتشارات کتاب جمکران، «نگهبان سرو» نوشته فاطمه نفری است  که در ۸۳ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۳۰ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در پشت جلد کتاب نوشته شده است: سارا نگاهش را از زمین گرفت و آمد نزدیکم. دیگر زمستان نبود. بهار شده بود و عطر گل‌ها داشت دیوانه‌ام می‌کرد. دستم ناخواسته رفت روی قلبم. انگار بخواهد نگهش دارد که نیفتد بیرون. سارا گردنبندش را از گردنش درآورد و گرفت مقابلم. یک سیمرغ نقره‌ای بود که تاب خورد و توی دستش آرام گرفت.

یادگاری مادرمه، مادرم همیشه قصه سیمرغ و زال را برام تعریف می‌کرد و از اون پری می‌گفت که سیمرغ به زال داد و گفت: هر وقت آتیشش بزنی، من میام به کمکت. مادرم می‌گفت مادرها بال دارند، اما تا وقتی خودت مادر نشدی این رو حس نمی‌کنی. هر وقت این سیمرغ رو تومشتت بگیری و به من فکر کنی، انگار اون بال رو آتیشش زدی، مطمئن باش که من کنارت هستند.

سارا آه کشید و چانه باریک زیبایش لرزید.

این گردنبند با ارزش‌ترین چیزیه که دارم. حالا… مال شما.

داستان‌هایی برای نوجوانان

«زینب دوش نبی» که شامل داستانک‌هایی از زندگی امام حسین (ع) به روایت اهل سنت است به قلم محمود سوری تدوین شده و  در ۳۱۵ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۶۲ هزارتومان در نشر یادشده  منتشر شده است.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: کتابی که در دست دارید، مجموعه داستانک‌هایی است درباره حجت حق، حضرت حسین بن‌ علی بین ابی‌طالب، آقای شهیدان همیشه تاریخ و شهید سعید دست کربلا، به روایت منابع کهن اهل سنت، داستانکی که این قلم منظور دارد، خیلی کوتاه است، بین صد تا سیصد واژه؛ و تلاش نویسنده بر آن بوده تا قصه را با حداقل واژه‌ها و بدون شاخ و برگ اضافه ارائه دهد.

 حال و هوای کلی داستانک‌ها، همان است که در تاریخ نقل شده؛ یعنی در سخنان معصومان (ع) دخل و تصرفی صورت نگرفته است و کوشیده‌ام در نحوه داستان‌پردازی نیز، کمال احتیاط را رعایت کنم تا خدای ناکرده، گردی بر دامان پاک و زلال اهل بیت (ع) ننشیند. ولی به هر روی، داستان‌پردازی و جان بخشی به شخصیت‌ها و آفرینش فضای داستانک، اثر قلم قصه‌نویس است؛ لذا  در بخش «شناخت‌نامه کسان» درباره تمامی عَلَم‌ها و شخصیت‌های تاریخی که در داستانک‌ها آمده توضیحاتی آورده‌ام.

در این داستانک‌ها، کوشیده‌ام از قدیم‌ترین منابع اهل سنت، روایاتی برگزینم که با خود داستانی در دل داشته‌اند یا ظرفیت داستان‌پردازی داشته‌اند. از این رو، بیش از ۱۲۰ داستانک این مجموعه، نزدیک به دو سوم  آن از منابع قرن‌های سوم و چهارم هجری نقل شده‌ است.

داستان‌هایی برای نوجوانان

 انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا