فرهنگ و هنر

مجلد سیزدهم «فهرست مقالات فارسی» منتشر می‌شود

به گزارش روابط‌عمومی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، مجلد سیزدهم فهرست مقالات فارسی در زمینه تحقیقات ایرانی به بنیادگذاری ایرج افشار، شامل فهرست ۱۱هزار و ۶۰۸ مقاله مربوط به سال‌های ۱۳۹۷و ۱۳۹۸ در نشریه‌های فارسی است که در آینده نزدیک از سوی انتشارات مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر می‌شود.

نخستین جلد از فهرست مقالات فارسی حاوی مشخصات ۵هزار و ۹۹۳ مقاله خاص در زمینه‌های تحقیقات ایرانی که در مجله‌ها، نشریه‌ها، سالنامه‌های جدّی، و نیز یادنامه‌ها و مجموعه‌های چندمقاله‌ای از آغاز مجله‌نویسی تا سال ۱۳۳۸ به چاپ رسیده بود، توسط ایرج افشار در سال ۱۳۴۰ جزو انتشارات دانشگاه تهران انتشار یافت و به سیّدحسن تقی‌زاده و مجتبی مینوی اهدا شد. او در سال ۱۳۸۳ و پس از انتشار جلد ششم، به‌سبب کهولت سن، خبر از پایان این کار داد. اما مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به ریاست مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی دست به کار شد و گروه راهبردی مرکب از خودِ او به‌همراه عبدالحسین آذرنگ، کامران فانی و عنایت‌الله مجیدی زیر نظر ایران‌ناز کاشیان تشکیل شد تا کار سترگ افشار زمین نماند و فهرست مقالات فارسی ادامه یابد.

این اثر که یکی از نخستین و ضروری‌ترین ابزارهای هر پژوهشگری است که بخواهد در زمینه مطالعات ایرانی پژوهش یا جست‌وجو کند و از چنان مرتبه‌ای برخوردار است که یان ریپکا ایران‌شناس فقید برجسته اهل چک درباره‌اش گفته است:«ما خاورشناسان نمی‌توانیم به قدر کافی از عهده سپاس برآییم که با این فهرست، به جهان واقعی مطالعات ایرانی راه یافته‌ایم، اکنون به پلّه سیزدهم رسیده است و به‎‌زودی در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا