فرهنگ و هنر

مقابله با ظلم، جنایت و بی عدالتی؛ پیام جاودانه قیام امام حسین(ع)

بدخشان‌ظهوری در نشست «تبیین قیام عاشورا» مقابله با ظلم، جنایت و بی عدالتی را پیام جاودانه قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: تبیین و بررسی اهداف قیام کربلا برای ملت‌ها یک ضرورت مهم است.

به گزارش کا 118 به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با عاشورای حسینی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، نشست «تبیین قیام عاشورا» با حضور عباس بدخشان‌ظهوری، سفیر، سید حسین طباطبایی، رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فلاح، امام جماعت و امام جمعه مسجد کبود ایروان، گارنیک آساطوریان، رئیس موسسۀ شرق‌شناسی دانشگاه اسلاونی ارمنستان، مترجمین ارمنی، اساتید و دانشجویان کشمیری در محل مسجد کبود ایروان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، بدخشان‌ظهوری در سخنانی گفت: واقعه روز عاشورا هر سال پربارتر و روشن‌تر برگزار می‌شود و برای اهالی گذشته تاریخی یادآور ظلم و جنایتی است که جبهه ظلم این بی عدالتی را در آن روز رقم زد.  

سفیر کشورمان افزود: همواره سوالاتی زیادی از زمان وقوع قیام عاشورا تا به امروز مطرح است که چرا این حادثه اتفاق افتاد. دلایل وقوع فاجعه کربلا و اتفاقی که رخ داد به ما این هشدار را می‌دهد اگر ریشه‌های این ظلم که بر اهل بیت(ع) روا داشته شده، مورد بررسی قرار نگیرد، قطعا می‌تواند این حادثه دوباره اتفاق بیافتد.

عباس‌ظهوری تصریح کرد: البته حادثه روز عاشورا هیچ شباهتی و قابل مقایسه با هیچ حادثه‌ای که بر اهل بیت(ع) رخ داده نبوده و باید به ریشه‌های این حادثه تاسف بار بنگریم و بدانیم که اگر برای ملت‌ها و مردم تبیین و بررسی نشود، می‌تواند به وفور این ظلم و جنایت برای دیگر ملت‌ها و حتی برای پاک‌ترین  و متدین ترین انسان‌ها نیز رخ دهد.

قیام امام حسین(ع) انفجاری در میان ظلمت‌ها بود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فلاح نیز در سخنانی، گفت: پیامبران آمده‌اند تا بشر را تربیت و هدایت کنند، اما متاسفانه آنچه بعد از رحلت پیامبر اسلام رخ داد، انحراف در امت اسلامی بود که توسط منافقین انجام پذیرفت و ظالمان و ستمگران غاصبانه بر مسند حکومت تکیه زدند.

وی در ادامه به سه عامل مقدس و مهم در نهضت امام حسین(ع) اشاره کرد که اولین مورد آن این بود که نهضت امام حسین(ع)، شخصی و فردی نبود بلکه جنبه‌ی عمومی داشت و یک تکلیف الهی بود.

امام جماعت مسجد کبود ایروان افزود: دومین عامل قیام امام حسین(ع) انفجاری در میان ظلمت‌ها بود؛ فریادی در میان سکوتی مرگبار بود؛ در شرایط خفقان حکومت بنی‌امیه، مردم قدرت اعتراض نداشتند؛ سکوت مطلق و ناامیدی در همه جا حاکم بود؛ ناگهان صدای رسای امام حسین(ع) همه‌ی سکوت‌ها را شکست و ظلمت‌ها را کنار زد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح تأکید کرد: سومین عامل قیام امام حسین(ع) این بود که این قیام با یک بینش و بصیرت قوی توأم بود و حادثه‌ی عاشورا مردم را بیدار کرد.

وی در ادامه سخنانش به بخشی از زیارت نامه امام حسین(ع) اشاره کرد که آمده است: حسین خون قلبش را در راه تو بذل و ایثار کرد تا بندگانت را از گمراهی و نادانی و تاریکی و شک و شبهه نجات داده و به طرف هدایت و رهائی از هلاکت بکشاند در حالی که تو می‏بینی در عین این‌که دیده نمی‏شوی و در حالی که در دیدگاهی بلند و مرتفع بوده و بر تمام اعمال و حرکات خلائق مشرف هستی.

ایران مرکز ثقل شیعیان جهان است

گارنیک آساطوریان، رئیس مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه اسلاونی ارمنستان نیز در سخنانی کوتاه گفت: با توحه به اینکه بیش از هزار و سیصد سال و سیزده قرن  از حادثه کربلا می‌گذرد، ولی شیعیان جهان به خصوص شیعیان ایران هر سال به عزاداری و سوگواری می‌پردازند و این عزاداری هر سال تکرار می‌شود و این نشانه صلح، دوستی، مروت، معرفت و انسانیت است.

وی ضمن تمجید از مردم ایران که هر ساله قیام عاشورا را زنده نگه می‌دارند، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز ثقل شیعیان جهان یاد کرد و ملت ایران را مردمانی انسان دوست دانست. 

در پایان این نشست، نویسندگان ارمنی و حاضرین نقطه نظرات خود را در خصوص قیام عاشورا بیان و اظهار امیدواری کردند که مردم جهان همواره در صلح و آرامش و امنیت زندگی  مسالمت آمیزی داشته باشند.

گفتنی است؛ به همت رایزنی فرهنگی کشورمان مقتل نامه شهادت امام حسین(ع) و تبیین قیام عاشورا به زبان ارمنی ترجمه و در اختیار حاضرین در نشست قرار گرفت.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا