ورزشی

نامه نگران کننده فدراسیون به تراکتور و لیگ برتری‌ها

نامه نگران کننده فدراسیون به تراکتور و لیگ برتری‌ها

به گزارش کا 118، در حالی که تنها چند روز به آغاز فصل جدید لیگ برتر باقی مانده است؛ سازمان لیگ فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای به باشگاه‌های لیگ برتری توضیحاتی درباره روند جذب بازیکنان آزاد (سهمیه فیفا) و ابهامات موجود در این زمینه داده است.

سازمان لیگ در این نامه خطاب به باشگاه‌های لیگ برتری نوشته است: «بازیکنانی که در پایان نقل‌و‌انتقالات جذب باشگاهی نشده‌اند، مجاز به عقد قرارداد با باشگاه‌های متقاضی به ‌عنوان سهمیه آزاد فیفا هستند مشروط بر اینکه باشگاه‌ مذکور در فهرست اسامی خود دارای ظرفیت مجاز برای جذب باشد.»

این یعنی تنها تیم‌هایی که تمام 19 ظرفیت خود را استفاده نکرده‌اند می‌توانند جای خالی را با بازیکنان آزاد پر کنند.

نکته مهم دیگر موجود در نامه سازمان لیگ به باشگاه‌های لیگ برتری این است که «اینگونه بازیکنان خارج از پنجره نقل‌و‌انتقالاتی مشمول سهمیه لیگ برتری نمی‌شوند.»

فارغ از این موضوع که آیا چنین قانونی وجود دارد یا خیر؛ طبق اساسنامه، مرجع تفسیر و رفع ابهام درباره قوانین، هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال است. حال اینکه چگونه سازمان لیگ فوتبال که خودش باید متولی اجرای قانون باشد، به‌ جای رفع ابهام باشگاه‌ها، با پاسخی غیرقانونی ابهامی دیگر اضافه کرده است، پرسشی است که مسئولان این سازمان باید به آن پاسخ دهند و بگویند در کدام جلسه هیأت رئیسه فدراسیون چنین موضوعی مطرح شده است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد قانون مورد اشاره مربوط به بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی نیست و این بازیکنان در صورتی که حتی پس از پنجره‌ نقل‌و‌انتقالاتی نیز به تیم داخلی ملحق شوند، به‌عنوان سهمیه بازیکن خارجی محسوب خواهند شد.

 

لژیونرها شامل این قانون نخواهند شد!

فرشید طاهری مدیر نقل و انتقالات لیگ برتر در گفت و گو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران، اظهار داشت: «سهمیه جذب بازیکنان خارجی برای لیگ برتر بیست و سوم 1+5 بازیکن است که یک بازیکن از قاره آسیا و ۵ بازیکن از قاره‌های دیگر می‌توانند جذب شوند.»

وی افزود: «بازیکنان ایرانی که در باشگاه‌های خارجی شاغل هستند در صورت بازگشت به فوتبال کشور جزو همین سهمیه بازیکنان خارجی محسوب می‌شوند. بعد از روز ۸ شهریور که نقل و انتقالات تابستانی به پایان می‌رسد هر باشگاه مجاز به جذب ۳ بازیکن سهمیه فیفا است به شرطی که فهرست تیم جای خالی داشته باشد و سهمیه بازیکن خارجی (1+5) را هم جذب نکرده باشد، در صورت محقق بودن این شرایط لژیونرهای ایرانی خارج از کشور نیز می‌توانند سهمیه فیفا محسوب شوند.»

 

قانونی به ضرر همه

جز تراکتور!

یکی از قوانینی که فدراسیون فوتبال برای باشگاه‌های لیگ برتری در فصل جاری وضع کرد، افزایش سهمیه بازیکن خارجی بود. بر این اساس تعداد بازیکنان خارجی دو نفر برای هر تیم اضافه شد و باشگاه‌ها می‌توانند ۶ بازیکن که یکی از آنها باید آسیایی باشد را به خدمت بگیرند. با وجود افزایش سهمیه بازیکن خارجی، انتظار می‌رفت تعداد نفرات غیر ایرانی در لیست تیم‌ها افزایش چشمگیری داشته باشد اما این اتفاق رخ نداد و تا اینجای نقل و انتقالات فقط ۸ تیم هستند که در لیست خود بازیکن خارجی قرار داده‌اند.

از جمع تیم‌های حاضر در لیگ بیست و سوم استقلال،‌ پرسپولیس، سپاهان، تراکتور، مس رفسنجان، گل‌گهر، فولاد و نفت آبادان ۸ باشگاهی هستند که تا کنون بخشی از لیست بازیکنان خود را با نفرات خارجی پر کرده‌اند. در این بین تعداد بازیکنان خارجی در تیم‌ها متفاوت است. تراکتور با پر کردن همه سهمیه‌های خارجی خود رکورددار است و مابقی تیم‌ها یک یا دو بازیکن غیر ایرانی را در اختیار گرفته‌اند.

به عبارت بهتر می‌توان گفت فقط تراکتور تبریز است که از افزایش سهمیه بازیکنان خارجی نهایت استفاده را برده و اگر چنین قانونی وضع نمی‌شد برای تیم‌های دیگر اتفاقی رخ نمی‌داد. در حال حاضر استقلال یک بازیکن (کوین یامگا)، سپاهان یک بازیکن (نیلسون)، مس رفسنجان یک بازیکن (علی عدنان)، گل‌گهر یک بازیکن (اریک باگناما)، پرسپولیس دو بازیکن (وحدت هنانوف و گولسیانی)، نفت آبادان دو بازیکن (فهد طالب و میثم جبار) و فولاد سه بازیکن (جفرسون، گادوین منشا و موسی کولی‌بالی) را در اختیار دارند و فقط تراکتور است که از سهمیه خارجی جدید استفاده کرده است.

جالب اینکه ۸ تیم دیگر لیگ برتر یعنی ذوب‌آهن، هوادار، پیکان، آلومینیوم، استقلال خوزستان، ملوان، شمس‌آذر و نساجی مازندران تا الان هیچ بازیکن خارجی‌ای در لیست خود برای فصل جدید قرار نداده‌اند تا بشود نتیجه‌ گرفت تاکنون نیمی از سرمربیان لیگ برتر علاقه‌ای به بازیکنان خارجی نشان نداده‌اند.

جالب اینکه از میان این باشگاه‌ها پیکان، آلومینیوم اراک و نساجی سه باشگاهی هستند که حتی با خارجی‌های فصل قبل خود نیز ادامه ندادند! با همه این تفاسیر می‌توان اینطور نتیجه گرفت در شرایطی که سهمیه‌های بزرگسال باشگاه‌ها برای فصل جدید یک نفر کم شده و سه سهمیه زیر ۲۵ سال نیز به طور کامل حذف شده، افزایش سهمیه خارجی هم دردی از لیگ برتر فوتبال ایران دوا نکرده است.

حالا فقط باشگاهی از این ماجرا سوده برده (تراکتور) که قبل از پایان فصل پیش پیشنهاد اضافه شدن بازیکن خارجی را به فدراسیون ارائه کرد و اگر این سهمیه هم اضافه نمی‌شد جز تراکتور هیچ تیم دیگری ضرری از این بخش نداشت.

 

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا