فرهنگ و هنر

کارگردان همدانی درگذشت

کا 118/همدان «عباس شیخ‌بابایی» هنرمند همدانی عرصه تئاتر و سینما درگذشت.

به گزارش کا 118، شیخ‌بابایی متولد سال ۱۳۳۵ بود و فعالیت در حوزه تئاتر را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد.

وی پس از اتمام دوره آموزش تئاتر، نمایش‌های «معدن‌چیان»، «ما را مس کنید»، «پهلوان کچل» و «شب» را به روی صحنه برد و نمایش «آل» را سال ۵۳ نوشته و به کارگردانی «رضا کشانی» در جشنواره تبریز به اجرا درآورد.

وی که از هنرمندان شناخته شده همدان و کشور است‌ موفق شد با نمایش‌های «اتفاق» و «توی این شهر کوچک» در جشنواره سراسری ساری در دو سال پی در پی مقام اول را کسب کند.

شیخ‌بابایی اسفندماه سال ۵۷ نمایش «شیفتگان» را در دانشگاه بوعلی‌سینا به روی صحنه برد و همزمان با تحصیل در دانشکده هنرهای دراماتیک، اولین جشنواره استانی در همدان بعد از انقلاب را برگزار کرد.

وی در عرصه فیلم نیز دستی داشت و ساخت فیلم سینمایی «یاد» و ساخت و اکران سراسری فیلم سینمایی «صنوبرهای سوزان» و «سهراب تا سهراب» را در کارنامه هنری خود دارد.

شیخ‌بابایی با نمایش «گنج» در سال ۶۳ همراه فیلم «یاد» در جشنواره سینمایی فجر حضور داشت، تله‌فیلم‌ها و مستندهای تلویزیونی بسیاری نیز از این هنرمند به یادگار مانده است.

چندین فیلمنامه، داستان و نمایشنامه نیز در کارنامه وی به یادگار مانده است. واپسین فعالیت شیخ‌بابایی در حوزه تئاتر کارگردانی نمایش «آنتیگونه» اثر سوفکل در خرداد ماه ۱۴٠۱ در تهران و همدان  بود.

گفتنی است؛ شیخ‌بابایی پس از گذراندن یک دوره بیماری ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱ در بیمارستان بعثت همدان به دیدار حق شتافت.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا