فرهنگ و هنر

کرمانشاه، مظهر مقاومت و ایستادگی ملت ایران

به گزارش خبرنگار کا 118؛ دوران دفاع مقدس یادآور شکل گیری یکی از حماسه های سترگ و الهام بخش تاریخ بشریت است که در بستر آن انقلاب اسلامی و ملت مومن و انقلابی از گزند توطئه های شیطانی بیگانگان و دشمنان کینه توز به سلامت عبور کرد و جنگ و نبرد تحمیلی نابرابری که برای نابودی انقلاب و نظام اسلامی طراحی، مدیریت و عملیاتی شده بود را به فرصتی برای اوج گیری جمهوری اسلامی در پهنه جهانی تبدیل ساخت.

این جنگ نابرابر علیه ایران اسلامی به صورت رسمی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد و در ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ به پایان رسید و استان کرمانشاه از روز اول تا آخر درگیر جنگ زمینی و هوایی بود و حتی پیش و پس از این تاریخ نیز هدف حملات مختلف دشمن بود.

با آغاز جنگ تحمیلی، لشکر ۸۱ ارتش کرمانشاه باید با چهار لشکر عراق می‌جنگید و از استان ایلام هم حفاظت می‌کرد، اما با کمک نیروهای مردمی و سازماندهی و انسجام سپاه پاسداران، ماشین جنگی صدام خیلی زود متوقف و دشمن به عقب رانده شد.

ارتش، سپاه و بسیج مردمی گرچه دستشان خالی بود و تجهیزات نظامی محدودی داشتند، اما کمبودها را با دلاوری، شجاعت و ایثار جبران کردند و یک وجب از خاک، اقتدار، اعتقاد و داشته‌های ایران اسلامی عقب ننشستند.

استان کرمانشاه از ابتدای انقلاب تاکنون مظهر ایستادگی و مقاومت بوده و هنوز هم جوانان این دیار در دفاع از انقلاب و ایران اسلامی و در دفاع از حرم اهل بیت (ع) در خط مقدم هستند.

کرمانشاه سرزمین بی بدیلی در ایران اسلامی است که برادران شیعه و سنی و اهل حق در آن دست در دست هم با خصلت پهلوانی خود در صحنه های مختلف از جمله هشت سال جنگ تحمیلی مردانه در برابر دشمنان ایستادند. 

دشمن همواره سعی داشته است به هر وسیله ای که شده به این منطقه نفوذ کرده و استان کرمانشاه را تصرف کنند، از رژیم بعث گرفته تا منافقین کوردل اما مردم مسلمان و مقاوم این دیار لشکرهای تا بن دندان مسلح به پول و سلاح غربی- عربی را به قدرت عقب راندند.

کرمانشاه، مظهر مقاومت و ایستادگی ملت ایران

اگر امروز امنیت پایداری در کشور وجود دارد و دولتمردان ما در سایه این امنیت به توسعه کشور و مردم به زندگی توام با آرامش می پردازند همگی مرهون شهدا و ایثارگرانی است که با جان خود آن را به ارمغان آوردند ایثارگرانی که بخش عمده ای از آنها در استان مقاوم کرمانشاه بودند.

بنا بر اسناد رسمی جنگ تحمیلی، در استان کرمانشاه، در مجموع نزدیک به ۳۱ هزار نفر به عنوان نیروی نظامی در جنگ شرکت کرده‌اند یا در نتیجه آن شهید و یا مجروح شده‌اند.

مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

محدوده زمانی پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان آغاز جنگ تحمیلی در استان کرمانشاه از مقاطعی است که کمتر به آن پرداخته شده؛ دوره‌ای که کرمانشاه درگیر جنگ داخلی و حمله غیررسمی عراق بود.

مسوولان با تاسی از مجاهدت های دوران دفاع مقدس به کار جهادی برای مردم بپردازند

استاندار کرمانشاه گفت: یادآوری خاطرات و جانفشانی های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس بهانه خوبی است برای همه مسوولان اجرایی استان تا با تأسی از رموز مجاهدت ایثارگران، دوران حماسه و شرف دفاع مقدس و در لبیک به تدابیر مقام عظمای ولایت، با تلاش جهادی در ایجاد اشتغال برای جوانان، پاسخگوی مجاهدت‌های ۴۴ ساله سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی باشند.

کرمانشاه، مظهر مقاومت و ایستادگی ملت ایران

امیری مقدم معتقد است: دوران پرافتخار و سراسر حماسه، هشت سال دفاع مقدس، فصلی درخشان و بی‌بدیل در تاریخ پرصلابت ایران اسلامی و به تعبیر مقام معظم رهبری، اوج افتخارات ملت سربلند ایران است.

وی افزود: به گواه تاریخ، استان کرمانشاه به عنوان نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی در یاد و خاطره ملت غیور و به ویژه رزمندگان اسلام و پیشکسوتان دفاع مقدس ثبت و تا همیشه‌ روزگار، همواره متجلی است و نقش جانفشانی‌های مردم این سرزمین بر هیچ انسان منصف و صاحب خردی پوشیده نیست.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: مردمانی نجیب که با پایمردی های باشکوه خویش نام خود را به عنوان مرزبانان همیشه سرافراز میهن اسلامی در تاریخ حماسی این سرزمین به یادگار نگاشتنددر تقدیر از این استواری و مقاومت کم نظیر بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی، کرمانشاه را “سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی” نامیدند.

استاندار کرمانشاه یادآور شد: از عموم مسوولان اجرایی استان انتظار می رود با تأسی از رموز مجاهدت و حماسه آفرینی در دوران دفاع مقدس و در سالی که با تدبیر مقام عظمای ولایت با عنوان «سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامیده شده است، با تلاش جهادی در ایجاد اشتغال و بهبود کسب و کار برای جوانان استان کرمانشاه، پاسخگوی مجاهدت‌های ۴۴ ساله این مردم بزرگوار و ولایتمدار باشند.

پیشکسوتان دفاع مقدس سرمایه بزرگی برای نظام هستند

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به رشادت، از خودگذشتگی شهدا، ایثارگران و پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس آنان را سرمایه بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: شهدا و پیشکسوتان وظیفه سنگینی در دفاع از انقلاب و کشور برای ما برجا گذاشته‌اند.

کرمانشاه، مظهر مقاومت و ایستادگی ملت ایران

امیری‌مقدم افزود: پیشکسوتان همانند شهدا در آن دوران جوانی خود را گذاشتند و از کشور و انقلاب با تمام وجود دفاع کردند.

وی عزت و سرافرازی امروز کشور را مدیون ایثار، مقاومت و فداکاری دیروز پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: پیشکسوتان دفاع مقدس با رشادت و ایثار و از خود گذشتگی ریشه های انقلاب اسلامی را قوی و مستحکم کردند که امروز عزت و اقتدار ما از فداکاری های آنان و شهدا است.

امیری مقدم به شباهت قیام عاشورا امام حسین (ع) با دوران دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: امام حسین (ع) برای زنده نگه داشتن ارزش های دین رسول خدا (ص) قیام کرد و در راه خدا از همه چیز خود گذشت و ما نیز در دوران دفاع مقدس پیشکسوتان و مردم ایران برای اسلام و دین خدا با تمام وجود دفاع و مقاومت کردند.

امیری‌مقدم با بیان عشق به ایثار و شهادت رزمندگان در دوران دفاع مقدس بیان کرد: در شب عملیات همه دعا توسل و عاشورا می خوانند و آرزوی شهادت داشتند و همانند شب عاشورا  و همه حاضر بودند در راه خدا همه چیزشان را بدهند.

دفاع مقدس جنگ حق و باطل بود

وی ادامه داد: به تعبیر امام (ره) جنگ ما جنگ حق و باطل و تمامی نیز نخواهد داشت؛ یک روز در قالب نظامی است و یک روز در قالب فرهنگی و یک روز دیگر در قالب اقتصادی است و جنگ تحمیلی باعث شد ما چهره دوست و دشمن را بشناسیم.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: ما در دوران دفاع مقدس؛ هیمنه ابرقدرت های شرق و غرب را شکسته ایم و برگزاری این همایش ها نیز به خاطر یادآوری مجاهدت، ایثار و شهادت پیشکسوتان و زحمات آنان است که به یاد داریم چه فداکاری هایی برای کشور و نظام انجام داده اند و باید به نسل جوان و آینده گفته شود.

برجسته‌ترین دستاورد دفاع مقدس، جدا نشدن یک وجب از خاک کشور بود

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا و ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در غرب کشور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در شهریور ۱۳۵۹ مشغول امورات داخلی کشور بود که به یکباره رژیم بعث از زمین و هوا به کشور حمله کرد گفت: در آن شرایط سخت تنها نیروی مسلح کشور ارتش بود که بعد از ۱۳ ساعت که از حمله عراق گذشت با ۱۴۰ فروند جنگنده سراسر عراق را بمباران کرد به نحوی که رژیم صدام با چنان پاسخ پشیمان کننده ای مواجه شد که تمام دنیا انگشت به دهان ماند.

کرمانشاه، مظهر مقاومت و ایستادگی ملت ایران

«امیر سلیمان طاهری» با اشاره به اینکه دفاع مقدس یک همایش عظیم است که هر ساله باید گرامی داشته شود اظهار داشت: لشگر ۸۱ زرهی ارتش در آن زمان توانست از پیشروی دشمن جلوگیری و آنها را به عقب راندند و لذا رمز موفقیت نیروهای مسلح در هشت سال دفاع مقدس توکل به خدا، صبر، پایداری و همت و ظرفیت های مردمی بود که توانست دشمن را زمین گیر کند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی همه کشورهای شرق و غرب دنیا به کمک صدام آمدند تا جمهوری اسلامی را شکست دهند افزود: از ۲۰۰ سال پیش در هر جنگی که بر کشور ما تحمیل شده بود بخشی از خاک کشور جدا شد اما در جنگ تحمیلی که چندین کشور با پول، امکانات، تجهیزات، نیروهای نظامی و موشک های شیمیایی از عراق حمایت کردند، حتی یک وجب از خاک کشور به تصرف دشمن درنیامد که برجسته ترین دستاورد دفاع مقدس بود.

امیر طاهری، اتکا به خود و تبدیل تهدیدات به فرصت را از برکات دفاع مقدس دانست و گفت: در دفاع مقدس آموختیم که فتنه گران داخلی زمینه ساز تجاوز دشمن خارجی هستند کما اینکه در یکی دو روز اخیر هم شاهد فعالیت این گروه ها در کشور هستیم اما اینها کاری از پیش نمی برند و مانند اربابانشان آمریکا و اسراییل پاسخ غیرمنتظره را دریافت می کنند.

دوران دفاع مقدس نمونه بارزی از ایستادگی مردم ایران در برابر دشمن است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه نیز گفت: امام (ره) با زنده کردن ارزش های ناب اسلامی مانند ایثار و شهادت راه مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان را به ما نشان داد و نمونه بارز آن ایستادگی و رشادت مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس است.

آیت الله «مصطفی علما» افزود: ادبیاتی مانند ایثار و شهادت بود که ما هشت سال دفاع مقدس در برابر ۴۰ کشور و همه ابرقدرت جهان ایستادگی و مقاومت کردیم تا جایی که دشمنان عقب نشستند.

وی اضافه کرد: همین واژگان ایثار، مقاومت و شهادت بود که بانوان در پشت جبهه ها به پشتیبانی از جنگ پرداختند که در جهان نظیر نداشت و همه دنیا متحیر بودند.

کرمانشاه، مظهر مقاومت و ایستادگی ملت ایران

آیت الله علما اظهار داشت: شهدا و رزمندگان ما به مانند یاران سید الشهدا (ع) برای زنده ماندن اسلام در راه دین خدا از همه چیز؛ جان، زن و بچه و مال خود گذشتند و جنگیدند و امروز عظمت و قدرت و امنیت ما به برکت ایثار و شهادت آنها است که دشمنان جرات ندارند به کشور ما تعرض کنند.

ایمان رزمندگان باعث جاودانه شدن دفاع مقدس شد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه همچنین از دوران دفاع مقدس به عنوان دفاع از ارزش‌ها یاد کرد و گفت: ایمان و اخلاص رزمندگان اسلام باعث جاودانگی هشت سال دفاع مقدس شد.  

آیت الله علما، تأکید کرد: اگر ایران امروز دارای اقتدار و عظمت است مرهون خون شهدا است، چون در هشت سال دفاع مقدس از ارزش‌ها دفاع شد، لذا موفقیت و پیروزهای عظیم دوران دفاع مقدس متعلق به توپ و تانک نبود، این ایمان و اخلاص رزمندگان ایران بود که آن پیروزهای عظیم را بوجود آورد.

وی قدرت بزرگ ملت ایران را متأثر از اسلام دانست و افزود: این اسلام است که همه ما را بانشاط تربیت می کند و کاشف این ظرفیت عظیم برای مردم ایران و مسلمانان منطقه امام راحل بود، جنس اندیشه امامین انقلاب اعتماد به جوانان است، لذا می بینیم اربعین حسینی (ع) و حضور میلیونی مردم در این رخداد را عمدتاً جوانان تشکیل می دهند، چون اربعین حسینی (ع) پرتوی از اسلام و قدرت تبیین حضرت زینب (س) بود.

خون شهدا هنوز که هنوز است به اسلام و نظام خدمت می کند 

آیت الله علما، تمام عزت و سربلندی و دستاورده های نظام جمهوری اسلامی را به برکت خون شهدا و ایثار پیشکسوتان دانست گفت: مقاومت، ایثار شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس هنوز که هنوز به ایران خدمت می کند زیرا امروز دشمنان ما به واسطه آن ایثارها و مقاومت ها روی حرف ما حساب باز می کنند.

وی اظهار داشت: قبل از امام (ره) ما مقاومت و ایثار و شهادت را نمی شناختیم و در زمان قاجار با یک توپ از میدان فرار می کردیم اما با این ادبیات حضرت امام (ره) که از اسلام زنده کرد الان در مقابل ابرقدرت ها ایستادیم.

امام جمعه کرمانشاه گفت: دشمنان امروز از ادبیات و ارزش های اسلامی نهفته در این آیین ها مانند مقاومت، ایثار، شهادت و رشادت می ترسند به همین خاطر آن را بازگو نمی کنند زیرا دیده اند چطور ملت ایران با این ادبیات هشت سال در مقابل آنها ایستاد و امروز یمن و لبنان به واسطه آن مقاومت و ایستادگی می کنند.

هفته دفاع مقدس نماد مقاومت یک ملت در برابر تمام جهانیان است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه هفته دفاع مقدس مختص به یک هفته یا نیروهای مسلح نیست، گفت: هفته دفاع مقدس نماد و سمبل مقاومت یک ملت در برابر تمام جهانیان است و مردم نقش برجسته‌ای در آن داشتند.

کرمانشاه، مظهر مقاومت و ایستادگی ملت ایران

سردار «ناصر باباخانی» افزود: مردم این منطقه در دوران دفاع مقدس در ۲ جبهه هم با رژیم بعث و هم با گروهک‌های ضد انقلاب می جنگیدند و این رشادت‌های آنان فراموش نشدنی است و باید قدردان آنان باشیم.

وی با تأکید بر ضرورت فعالیت‌های گسترده در زمینه تبیین و تثبیت حقایق دوران دفاع مقدس اظهار داشت: در حوزه دفاع مقدس هرچه کار شود، کم است چرا که این حوزه به دریایی بیکران و خروشانی مبدل شده که باید زوایای مختلف آن کشف و استخراج شود.

سردار باباخانی با اشاره به اینکه گرامیداشت هفته دفاع مقدس امسال متفاوت تراز سال های گذشته برگزار می شود، یادآور شد: امسال از ۶۵ هزار پیشکسوت دوران دفاع مقدس تجلیل می شود که سهم شهرستان جوانرود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است.

امروز دشمن به توانمندی‌های ایران اسلامی در حوزه دفاعی و نظامی اعتراف می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است: ایران اسلامی با استفاده از تجربه هشت سال دفاع مقدس به نقطه‌ای رسیده که در زمینه دفاعی و نظامی در دنیا حرفی برای گفتن دارد و امروز دشمن به توانمندی‌های کشورمان در این حوزه اعتراف می‌کند.

«شهریار حیدری» افزود: هشت سال دفاع مقدس یادآور مشقت ها و در عین حال خاطرات بسیاری برای ساکنان استان های مرزی به خصوص کسانی است که جنگ بر آن ها تحمیل شد و اراضی و مناطق آن ها به اشغال دشمن درآمد.

وی اظهار داشت: ملت بزرگ ایران هیچ گاه خون شهیدان و شجاعت و شهامت و ایثار آن ها را فراموش نمی کند چون شهدای ما جان خود را اهدا کردند اما حاضر نشدند سرزمین و یک وجب از خاک کشورمان به تصرف دشمن درآید.

کرمانشاه، مظهر مقاومت و ایستادگی ملت ایران

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: جنگ هشت ساله تجربه بسیار خوبی برای تقویت نقاط ضعف به خصوص در حوزه دفاعی و نظامی بود.

حیدری ادامه داد: بعد از جنگ نیروهای نظامی و دفاعی آنچه که ضروری بود برای دفاع از کشور را با نگاه تجربه به دوران دفاع مقدس مورد بازخوانی و تقویت کردند و امروز به جایی رسیده ایم که یکی از ابرقدرت ها در حوز دفاعی هستیم.

وی گفت: باید ایثار و شهامت و شجاعت را به عنوان یک فرهنگ که باعث تعالی و پیشرفت کشور شد فراموش نکنیم و همیشه این فرهنگ را مد نظر قرار دهیم که بتوانیم آن را حفظ کرده و به نسل جوان انتقال دهیم.

به گزارش کا 118، امسال برنامه های متنوعی در هفته دفاع مقدس در کرمانشاه برگزار خواهد شد.

عطرافشانی مزار شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، پویش اهدا خون، تکریم از خانواده شهدا و ایثارگران، طرح های مردم یاری، اجرای خدمات بهداشتی رایگان در روستاهای محروم، اجرای مسابقات ورزشی، محفل انس با قرآن و تجلیل از کارکنان نمونه پایور بخشی از برنامه‌های هفته دفاع مقدس است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۷۶ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا