فرهنگ و هنر

آیا جعبه جادویی به پرده نقره‌ای کمک می‌کند؟

به گزارش خبرنگار سینمایی کا 118، این توافق، یک اتفاق خوب بود که سال‌هاست به عنوان مطالبه‌ای جدی از طرف جامعه سینمایی مطرح شده اما هیچ‌وقت به شکلی حرفه‌ای به انجام نرسیده است. به همین جهت، خبر یک توافق صرف بر روی پخش تیزرهای سینمایی در تلویزیون، به تنهایی شادی‌بخش و موثر نیست.

در همین زمینه، باید تعداد تیزرها مشخص شود چون طی چند سال اخیر، مواردی بوده که تلویزیون تنها ۵ تیزر به فیلم‌ها اختصاص داده که بیشتر به یک شوخی شبیه بوده است. در برخی موارد هم از سینماگران درخواست هزینه شده که این مورد اگرچه خیلی پائین‌تر از موارد معمول پخش تیزر در رسانه ملی بوده اما باز هم برای سینماگران مقدور نبوده و به همین جهت، عطای پخش این تیزرها را به لقایش بخشیدند. در برخی موارد نیز تلویزیون، بر روی تیزرها، ممیزی‌هایی اعمال می‌کرد که این سخت‌گیری نیز اجازه نداد تا روند پخش تیزر در تلویزیون، شکل مطلوبی داشته باشد.

این موارد سبب شد تا اعتماد سینماگران به حمایت تلویزیون، خدشه‌دار شود و به همین دلیل وقتی خبر توافق رئیس سازمان سینمایی با مدیریت صداوسیما منتشر شد، آن استقبالی که همه انتظارش را داشتند، به عمل نیامد و فعلا همه در این فکر هستند که تلویزیون قرار است به شیوه گذشته به کمک سینما بیاید.

البته تلویزیون یک‌بار در اواسط دهه ۹۰ که پخش تیزرهای سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای اوج گرفته بود، وارد عمل شد و اتفاق خیلی خوبی را رقم زد. اکنون که وضعیت استقبال از فیلم‌ها به‌مراتب بدتر از اواسط دهه ۹۰ هست، این کمک تلویزیون باید گسترده‌تر از آن چیزی باشد که در آن زمان انجام شد.

حالا یک امیدواری خیلی خوبی وجود دارد و آن، شخص پیمان جبلی و روحیه رسانه‌ای ایشان است. جبلی پیش از اینکه رئیس سازمان صداوسیما باشد، یک خبرنگار است و اصالتی ژورنالیستی دارد. همین عامل سبب شده تا امیدواری زیادی به این توافق وجود داشته باشد. این توافق نشان می‌دهد آقای پیمان جبلی در اولین توافق رسمی و مهمی که با مدیریت سینمایی دولت جدید بسته، تا چه اندازه ثابت‌قدم و جدی است.

باید تا چند روز منتظر بود تا بتوان به شکل روشنی به ابعاد این توافق و زمینه‌های اجرایی آن پرداخت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا