فرهنگ و هنر

ارائه خدمات حمایتی به سه هزار دانش‌آموز کردستانی با نیاز ویژه

طالب محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار کا 118اظهار داشت: ۷۴ مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستایی استثنایی به هزار و ۴۳۳ دانش آموز با نیاز ویژه دختر و پسر، خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت ۵۳۱ نفر از عوامل اجرایی در مدارس با نیازهای ویژه استان، گفت: ۵۳۶ دانش آموز تحت آموزش تلفیقی فراگیر و یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز دارای مشکلات ویژه در مدارس عادی و با بهره‌مندی از خدمات آموزش وپرورش استثنایی استان تحصیل می‌کنند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به اجرای برنامه سلامت سنجش نوآموزان افزود: ۱۰۰ درصد جامعه هدف استان در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان شرکت کردند و سلامت ۳۱ هزار و  ۱۰۵ نفر ارزیابی شد.

فعالیت ۲۷ مرکز آموزشی و توانبخشی در کردستان

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۷ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری، در تمام شهرستان‌ها و مناطق تابعه استان فعالیت دارد، گفت: از این تعداد ۲۱ مرکز دولتی و ۶ مرکز غیردولتی است که فرآیند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که بر اساس برنامه آموزش فردی تنظیم می‌شود را به دانش آموزان جامعه هدف ارائه می‌دهند.

محمدی افزود: مراکز مشکلات یادگیری در حقیقت نقش اورژانس آموزش و پرورش را ایفا می‌کنند که هم مشکلات شناختی، عاطفی و روانی دانش آموزان را تشخیص داده و هم درمان و اقدامات اصلاحی و ترمیمی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه هر ساله تعدادی دانش‌آموز دوره ابتدایی برای دریافت خمات آموزشی و توانبخشی به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه می‌کنند، اظهار داشت: این دانش‌آموزان با وجود داشتن بهره هوشی مناسب در یک یا ۲ درس که اغلب خواندن، نوشتن و یا ریاضی است مشکل دارند که به منظور جلوگیری از افت تحصیلی به این مراکز مراجعه و از خدمات آموزشی و حمایتی بهره  می‌برند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: با تشخیص بهنگام مشکلات ویژه یادگیری و با مداخلات آموزشی و درمانی خاص می توان در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل و ارتباطات این دانش‌آموزان رخ می دهد به نتایج خوبی دست یافت.

به گفته وی یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش‌آموزان، وجود مشکلات ویژه یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی و کاهش اعتماد به نفس آنها می‌شود که لطمات جبران ناپذیری به لحاظ روانی و اقتصادی به دانش‌آموز، خانواده و نظام آموزش و پرورش کشور وارد خواهد کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا