فرهنگ و هنر

اسناد عضو نازی و بنیانگذار جشنواره فیلم برلین منتشر می‌شود

به گزارش خبرنگار سینمایی کا 118؛ یکی از رسوایی‌هایی بزرگی که طی چند سال اخیر دامن‌گیر جشنواره‌های معتبر سینمایی جهان شده بود به سال ۲۰۲۰ باز می‌گردد. جایی که بعد از دهه‌ها فاش شد آلفرد باوئر بنیانگذار برلیناله -جشنواره بین‌المللی فیلم برلین- یکی از چهره‌های کلیدی نازی‌ها در زمینه تبلیغاتی بود و پس از جنگ جهانی دوم موفق به پنهان کردن این گذشته سیاه خود شده بود.

هر چند همواره یکی از نقدهای اساسی به جشنواره فیلم برلین منش سیاسی این رویداد سینمایی بود اما با افشا شدن پیشینه بنیانگذار این رخداد -آلفرد باوئر- که از جمله قدیمی‌ترین رویدادهای جهانی در عرصه هنر هفتم (سابقه ۷۲ ساله تا ۲۰۲۲) بود؛ تا حدود زیادی دلیل این منش سیاسی مشخص شد.

حالا هالیود ریپورتر خبر داده است؛ ۲ سال پس از افشاگری‌های تکان دهنده درباره گذشته‌ای که آلفرد باوئر نازی از دید همگان از جمله رسانه‌ها پنهاد کرده بود، مطالعات مفصلی درباره وی انجام شده است.

بر این اساس جشنواره فیلم برلین –برلیناله- قصد دارد با انتشار این اسناد؛ میزگردی عمومی درمورد روند دستاوردهای این مطالعه در ۲ نوامبر (۱۱ آبان) برگزار کند

اسناد عضو نازی و بنیانگذار جشنواره فیلم برلین منتشر می‌شود

باوئر از چهره‌های کلیدی تاسیس برلیناله و از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۷۶ رییس آن بود. سال ۲۰۲۰ درست در آستانه برگزاری هفتادمین سالگرد این رویداد سینمایی، روزنامه «دی سایت» آلمان افشاگری‌هایی درباره وی کرد که نشان می‌داد او درباره نقش عمیق خود در ساخت فیلم‌های تبلیغاتی برای نازی‌ها دروغ گفته است.

در پرونده‌ای که از باوئر به دست آمده وی یکی از اعضای فداکار شاخه اصلی حزب نازی خوانده شده استاز جمله فعالیت‌های وی در این زمینه تصویب و تامین منابع تولید فیلم‌هایی مانند «کولبرگ» ساخته وایت هرلان در سال ۱۹۴۵ بود که درامی جنگی در جهت تشویق مردم آلمان در دفاع از نازی‌ها بود و از آنها می‌خواست تا آخرین نفر با متفقین بجنگند.

این فیلم‌ها در راستای اهداف جوزف گوبلز وزیر تبلیغات هیتلر ساخته می‌شد تا به ترویج برنامه‌های نژادپرستانه و ضدیهود نازی‌ها بپردازد. در پرونده‌ای که از باوئر به دست آمده وی یکی از اعضای فداکار شاخه اصلی حزب نازی خوانده شده است.

پس از افشاگری درباره پیشینه باوئر، جایزه‌ای که به یاد وی به نام آلفرد باوئر هر سال اهدا می‌شد حذف شد و به جای آن جایزه جدیدی به نام خرس نقره‌ای برای نوآوری سینمایی اهدا می‌شود.

در گزارش جدید تاکید شده باوئر بر خلاف آنچه وانمود کرده بود مخالف رژیم نازی نبود بلکه بر عکس در تبلیغات رسمی برای تثبیت و مشروعیت بخشیدن به دولت هیتلر کمک کرده بود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا