فرهنگ و هنر

«سید هاشم درچه‌ای» را بیشتر بشناسیم

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پیامی درگذشت آزاده دلاور و جانباز سرافراز سید هاشم درچه‌ای را تسلیت گفت.

به گزارش کا 118،در متن پیام تسلیت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس آمده است:

«بسمه‌تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

عروج ملکوتی سردار رشید سپاه اسلام، «سید هاشم درچه‌ای» آزاده دلاور و جانباز سرافراز، موجب تأسف و تأثر عموم همرزمان و پیشکسوتان جهاد و شهادت گردید.

او در زمره اولین رزمندگان استان خراسان بود که با شروع جنگ تحمیلی در مناطق نبرد حضور یافت و در بسیاری از عملیات‌های آن دوران با رزم بی‌امانش به دفاع از حریم ولایت پرداخت.

ایشان که مدتی نیز در اسارت دشمن بود، با صبر و مقاومت کم‌نظیرش دشمن را مأیوس و افتخارات بی‌بدیلی از خود بجای گذاشت.

سرانجام این سردار گرانقدر و آزاده دلاور در سن ۷۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به خیل هم‌رزمان شهیدش پیوست.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس فقدان آن عزیز سفر کرده را به خانواده محترم، همرزمان و یارانش در دوره اسارت تسلیت و تعزیت گفته و علو درجات آن مرحوم را از خداوند تبارک‌وتعالی مسئلت می‌نماید.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس»

«سید هاشم درچه‌ای» فروردین‌ ۱۳۳۱ در خانواده‌ای متدین و انقلابی در مشهد به دنیا آمد. وی با شروع جنگ تحمیلی جزو اولین نیروهای خراسانی بود که در منطقه نبرد و الله اکبر در جبهه جنوب حضور پیدا کرد و در عملیات طریق‌القدس به افتخار جانبازی نائل آمد.

سردار سید هاشم درچه‌ای همچنین در عملیات الی بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد حضور داشت و در تیر ۱۳۶۱ در عملیات رمضان به اسارت نیروهای بعثی درآمد.

این رزمنده دلاور قبل از اسارت، مسئولیت فرمانده گروهان و فرمانده گردان تا قبل از عملیات بیت‌المقدس و سپس با تشکیل تیپ ۱۸ جوادالائمه (ع)، جانشین فرمانده این تیپ شد.

مشاور و نماینده فرمانده وقت سپاه سرلشکر محسن رضایی، مسئول مراجعات مردمی فرماندهی نیروی مقاومت بسیج و در زمان سردار شهید سید محمد حجازی معاونت مردم‌یاری قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در غرب از دیگر مسئولیت های این آزاده سرافراز دفاع مقدس بعد از اسارت بود.

این فرمانده و آزاده خراسانی دفاع مقدس در سال ۱۳۶۹ موفق به دریافت نشان فتح از دستان فرمانده معظم کل قوا نیز شده بود.

سردار سید هاشم درچه‌ای در سن ۷۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به خیل هم‌رزمان شهیدش پیوست.

پیکر این پیشکسوت جهاد و مقاومت امروز سه‌شنبه پانزدهم شهریور ساعت ۹ از مجتمع فرهنگی مهدیه مشهد واقع در خیابان امام رضا(ع) به سمت حرم رضوی تشییع و پس از طواف در حرم امام مهربانی‌ها و اقامه نماز، برای خاکسپاری در قطعه صالحین به بهشت رضا انتقال خواهد یافت.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا