فرهنگ و هنر

انجمن سینمای جوان گشایشگر افق‌های نو در سینماست

به گزارش کا 118از ستاد خبری سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، محمد خزاعی در حاشیه بازدید از روند و بخش های این دوره جشنواره با اشاره به لزوم حفظ همدلی و همراهی فیلمسازان سینمای کوتاه با یکدیگر اظهار کرد: سینما و سینمای کوتاه می تواند چراغ راهی برای ترسیم و تکوین آینده سینما و نسل های فیلمسازی باشد.

وی افزود: خوشحالم که پردیس سینمایی ملت به عنوان محل برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران با سالن‌هایی پر میزبان عموم علاقه مندان به سینما شده است. سالن‌هایی که به دلیل دو سال درگیری با کرونا رنگ جمعیت زیاد و پرشور تماشاگران را کمتر به خود دیده بودند اما این سالن‌ها امروز رونق دوباره یافته اند تا حرف هایمان را به واسطه سینما بزنیم، با یکدیگر حرف بزنیم و روزهایمان را با خاطراتی از جنس سینمای جوان رنگ بپاشیم.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه برای ترسیم افق های فردا به سینماگران جوان کشور نیازمندیم افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران بضاعت گسترده‌ای در گفتمان سازی و رشد استعدادهای نوظهور دارد. این جشنواره جایگاه تعریف شده، رفیع و بی‌مانندی در عرصه فیلم کوتاه و انتقال تجربه‌ها بین هنرمندان نسل‌های مختلف فیلمساز را دارد و همچنان می‌تواند مرجعی پرعیار و معتبر در حوزه فیلم‌های کوتاه باشد.

وی ادامه داد: استقبال خوب از سی‌ونهمین دوره این جشنواره نشان داد که چقدر کار همکارانم در برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری درست، منطقی و به جا بوده و ثابت کرد که چقدر بستر و تقاضا برای فیلم‌های کوتاه در جامعه زیاد است و این وظیفه ما را برای کار در حوزه فیلم کوتاه سنگین‌تر می‌کند.

به گفته خزاعی، این رویداد سینمایی دستاورد سه دهه همکاری موفقیت آمیز و پربار مجموعه ای بزرگ از هنرمندان جوان و مدیران مختلف بوده است و توانسته جایگاه ویژه و ممتاز خود را حفظ کند و چراغی پرفروغ برای همه نوآمدگان این عرصه باشد.

وی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران حالا به عنوان ملجا و پناهگاهی برای قاطبه فیلمسازان کوتاه درآمده که درآن سینماگران جوان می‌توانند بخشی از چشم‌انداز باشکوه رویاهای خود را در آن نظاره گر باشند. این جشنواره بخش بزرگی از راهی است که در آن می‌توان ثمره کار هنرمندان جوان را دید و درباره آن قضاوت کرد. انتظار می‌رود در گام دوم انقلاب با بهره وری و بازسازی ظرفیت سینمای جوان به مثابه آموزش و پرورش سینما شاهد بروز و ظهور و رویش نسل تازه فیلمسازی در ‌پرتو گفتمان انقلاب اسلامی و نیازهای جامعه امروز باشیم.

خزاعی با اشاره به ویژگی‌هایی چون تنوع و گوناگونی ژانرهای سینمایی مانند درام، کمدی، فانتزی، ملودرام، رازآلود، وحشت، جنگی و دفاع مقدس، معمایی و نوآر، علمی تخیلی و آخرالزمانی؛ حضور پررنگ فیلم اولی‌ها، توجه به استعدادهای نو، اهتمام ویژه به فیلم ها و مضامین انقلابی و دفاع مقدسی و… نشان می دهد که جشنواره بر اساس مطالعه و نیازها طراحی شده و در حال برگزاری است.

وی با اشاره به حضور ۱۲ اثر اقتباسی، (۶ اثر داستانی، پویانمایی ۱۴ اثر، تجربی ۱۲ اثر) خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر اینکه قصه بسیاری از فیلم‌ها در اقلیم‌هایی غیر از تهران مانند اقلیم های آذربایجان، اردبیل ، کردستان، بوشهر، گیلان، مازندران، گلستان، سیستان و بلوچستان، بختیاری نشین‌ها مثل خوزستان و چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد و … رخ می‌دهد و بیش از ۳۰ فیلم از شهرستان‌ها در جشنواره حضور دارند و حضور ۱۸ فیلمساز خانم هم موید آن است که شورای برگزاری جشنواره به وجوه مختلف این رویداد توجه داشته‌اند.

انجمن سینمای جوان گشایشگر افق‌های نو در سینماست

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه گزارش‌های خوبی از بخش‌های بین‌الملل جشنواره ارائه شده است بیان کرد: در بخش بین‌الملل توجه ویژه‌ای به کشورهای منطقه و همسایه، کشورهای آسیایی و شمال آفریقا شده است؛ به عنوان مثال از لبنان ۲ فیلم، ارمنستان ۱ فیلم، عراق ۱ فیلم، قزاقستان ۱ فیلم، قرقیزستان ۱ فیلم، مراکش ۱ فیلم، اندونزی ۱ فیلم، پاکستان ۱ فیلم، فیلیپین ۱ فیلم، تایلند ۱ فیلم، ترکیه ۱ فیلم در جشنواره حضور دارند.

خزاعی حضور آثاری با مضامین ایثار و شهادت، فساد دوره پهلوی، حوزه مقاومت و کشورهای منطقه (داعش ستیزی)، پیاده روی اربعین، جمعیت و فرزندآوری، اهدای عضو، عشق به پدر و خانواده، اتفاقات افغانستان، آسیب‌های فضای مجازی و اسیب‌های اجتماعی در این دوره جشنواره را نشان از هدف گذاری درست دست اندرکاران انجمن سینمای جوانان ذکر کرد و افزود: اتفاق خوبی که در این دوره افتاده است، تاسیس کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران در حاشیه برگزاری جشنواره با دعوت از جمعی از فرهیختگان و فیلمسازان و مدیران اجرایی و چهره‌های فرهنگی هنری اقتصادی و سیاسی که دانش اموخته انجمن در ادوار گذشته بوده که می‌تواند پایگاهی مهم برای بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌آموختگان مراکز سینمای جوانان ایران باشد.

وی در پایان ضمن خداقوت گویی به دبیر و همکاران این جشنواره ابراز امیدواری کرد با تکیه بر سه اصل «قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری» و با تلالو «اخلاق، آگاهی و امید» ضمن آسیب شناسی نقاط ضعف و قوت جریان فیلم کوتاه در کشور بیش از گذشته با تحول و جهش‌های جدی و استعلایی همراه شود.

رئیس سازمان سینمایی با همراهی مهدی آذرپندار دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران از بخش‌های مختلف جشنواره از جمله دومین نمایشگاه و فروشگاه عکس «ایران من»، نمایشگاه تخصصی «کتاب و سینما»، ستادهای برگزاری و خبری و… دیدن کرد و به تماشای یک سانس از فیلم‌ها نشست؛ سانسی که با استقبال ویژه مخاطبان همراه و سالن نمایش آثار پر بود.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ درحال برگزاری است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا