فرهنگ و هنر

بازدید نمایندگان مجلس از نمایشگاه «سلمان‌فارسی»/ پاپوش‌های دوران ساسانی در خانه ملت

به گزارش کا 118از معاونت سیما، سریال سلمان فارسی به کارگردانی داوود میرباقری در حال ساخت است و به واسطه سوژه جالب و ارتباط ما ایرانیان با این شخصیت تاریخی -مذهبی، همچنین کارنامه درخور توجه میرباقری در حوزه سریال‌سازی، بسیاری منتظر خبرهای جدید از تولید این سریال هستند. این سریال روایتی از دل تاریخ است و به ادوات و لباس‌هایی از همان زمانه برای شخصیت‌های نمایشی‌اش نیاز دارد که آماده شده و نمایشگاهی از این اقلام در معرض نمایش گذاشته است. 

نمایشگاه سریال در حال ساخت سلمان فارسی به مدت یک هفته به همت اداره‌کل امور مجلس صداوسیما در محل دائمی نمایشگاه خانه ملت، واقع در راهروی صحن علنی مجلس شورای اسلامی برپا شد و نمایندگان با حضور در محل دائمی نمایشگاه خانه ملت در جریان جزئیات روند ساخت این سریال فاخر درباره یار ایرانی پیامبر اسلام(ص) قرار گرفته‌اند. آشنایی با تجهیزات، وسایل و لباس‌های تهیه‌شده برای این سریال، بخشی از نمایشگاه را تشکیل می‌دهد. همچنین نمایندگان به نظاره بخش‌هایی از پشت صحنه سریال به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری هم نشستند.

در این نمایشگاه با نصب ۱۰ مانکن و نمایش لباس شخصیت‌های مختلف این سریال، از فرماندهان سپاه روم تا جادوگران قبایل بدوی، جزئیاتی از طراحی لباس و تجهیزات پیش چشم نمایندگان مجلس و کارکنان خانه ملت قرار گرفت. همین‌طور در بخش‌های مختلف نمایشگاه، وسایل ساخته‌شده برای این سریال در برابر چشم نمایندگان قرار گرفت. پاپوش‌های دوران ساسانی و بیزانسی، ابزارآلات قرن ششم میلادی، تجهیزات جنگی قبایل لخمی و غسانی، ظروف شیشه‌ای، فلزی و سفالی عصر ساسانی و بیزانسی و ده‌ها وسیله ساخته‌شده در ۲۴ کارگاه تولید تجهیزات سریال سلمان فارسی در شهرک سینمایی ایران (غزالی) از جمله وسایل نمایش داده‌شده در این نمایشگاه بود.

به منظور آشنایی نمایندگان و بازدیدکنندگان با پشت صحنه و نحوه تصویربرداری سریال نیز بیشتر از ۴۰ تابلو عکس در جای جای نمایشگاه نصب شده. همچنین دو نماهنگ ۱۰ دقیقه‌ای از طریق نمایشگری بزرگ در این مدت پخش می‌شد تا بازدیدکنندگان شاهد سختی‌های ساخت چنین سریالی باشند.  

بازدید نمایندگان مجلس از نمایشگاه «سلمان‌فارسی»/ پاپوش‌های دوران ساسانی در خانه ملت

نوشته‌های نمایندگان در دفتر یادبود نمایشگاه

نمایندگان با حضور در نمایشگاه، ضمن تشکر از سازندگان سریال، در دفتر یادبود نمایشگاه هم نکات جالبی را ثبت کردند. از جمله سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نوشت: «بخشی از فعالیت‌های مجموعه تلویزیونی سلمان فارسی را ملاحظه کردیم، همراه برخی سکانس‌ها، انصافا این مجموعه تلویزیونی مجموعه‌ای بسیار فاخر و یکی از افتخارات جمهوری اسلامی در حوزه فیلم و سریال است و مورد توجه مقام معظم رهبری نیز هست. از جناب آقای میرباقری و تمام هنرمندان و تهیه‌کنندگان کمال تشکر را دارم.»  

در حاشیه برپایی نمایشگاه، با برخی نمایندگان هم گفت‌وگو داشتیم؛ از جمله محمد خدابخشی نماینده الیگودرز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه که در جریان بازدید از نمایشگاه سلمان فارسی در مجلس با بیان این‌که حمایت از سریال‌های فاخر از وظایف مجلس است، گفت: «در بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات مناسبی برای ساخت سریال‌های فاخر و الف ویژه در نظر گرفته شده، بنابراین انتظار داریم این سریال هرچه سریع‌تر به مرحله پایانی کار برسد.» به گفته او، ساخت سریال سلمان فارسی سال ۱۴۰۵ به پایان می‌رسد. امیدواریم ساخت این سریال زودتر از زمان مشخص‌شده به اتمام برسد.
 
ساخت سریالی درباره سلمان اجتناب‌ناپذیر بود

محمدرضا مبلغی نماینده کوهدشت و رومشکان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در جریان بازدید از نمایشگاه سلمان فارسی با بیان این‌که تلویزیون همیشه نگاه ویژه‌ای برای ساخت و تولید سریال‌ها داشته است گفت: قاعدتا سریال‌های الف ویژه با داشتن لوکیشن و دکورهای ویژه هزینه زیادی را می‌طلبد.

وی افزود: اعضای کمیسیون فرهنگی در هنگام تصویب بودجه سالانه اعتبارات ویژه‌ای را برای این مهم در نظر می‌گیرند.

مبلغی با بیان این‌که سریال سلمان فارسی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که نگاه ملی و اسلامی را در دوران گام دوم انقلاب در عرصه داخلی و جهانی پررنگ می‌کند خاطرنشان کرد: به تصویر کشیدن تاریخ ایران در قالب سریال‌های تلویزیونی نشان می‌دهد که ایران اسلامی دارای تمدنی غنی و کهن است.

بازدید نمایندگان مجلس از نمایشگاه «سلمان‌فارسی»/ پاپوش‌های دوران ساسانی در خانه ملت

 معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی با آثار نمایشی

مجید انصاری نماینده ممسنی و رستم و عضو کمیسیون اجتماعی خانه ملت نیز در جریان بازدید از مراسم اختتامیه نمایشگاه سریال سلمان فارسی‌ عنوان کرد: ساخت سریال فاخر برای صداوسیما بسیار هزینه بردار است. این سریال‌ها با معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی می‌توانند تاریخ کشورمان را به منصه ظهور برسانند.

وی افزود: سریال سلمان فارسی پیوند میان عقاید دینی و ملی ما محسوب می‌شود و ساخت چنین سریال‌هایی می‌تواند در تاریخ ماندگار شود.

انصاری با تاکید بر این‌که حمایت از هنرمندانی همچون داوود میرباقری با پرونده درخشانی که در ساخت سریال‌های فاخر دارد، می‌تواند انگیزه لازم را برای سایر هنرمندان زنده نگه‌دارد گفت: ساخت این سریال می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ فیلم و سریال ایرانی باشد.

حمایت بیشتر از صداوسیما برای تولید سریال‌های فاخر

درباره سریال سلمان فارسی با عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده خرامه، سروستان و کوار و عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی هم گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم؛ او نیز با اشاره به این‌که تولیدات در حوزه‌های هنری بسیار زیاد است، اما ساخت سریال‌های فاخر که می‌توانند در تاریخ ماندگار شوند، بسیار کم است گفت: ساخت چنین سریال‌هایی بی‌تردید در روحیه مردم تاثیر مثبت خواهد گذاشت.با توجه به منابع کمی که در ساخت آثار تاریخی و فرهنگی وجود دارد، نیازمند اقدامات ویژه‌ای در راستای حمایت از ساخت چنین سریال‌هایی هستیم. به گفته رحیمی مظفری، برای بالا بردن کیفیت کار در ساخت چنین سریال‌هایی نیازمند هزینه زیادی هستیم، البته در نظر داشته باشیم که این هزینه‌ها همان سرمایه‌گذاری است که در تاریخ و تمدن می‌تواند ماندگار باشد بنابراین در مجلس تلاش می‌کنیم در برنامه توسعه هفتم مسیرهای حمایتی از سازمان صداوسیما را بیش از قبل پررنگ کنیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا