فرهنگ و هنر

تجویز اجتهاد در همه مذاهب راهکاری برای مقابله با طرح های دشمنان است

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف کا 118، بخش حضوری سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت از امروز (چهارشنبه ۲۰ مهر) با سخنرانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری  آغاز شد.

امسال شاهد برگزاری مراسم اختتامیه نخواهیم بود و بیانیه پایانی از سوی دبیرخانه کنفرانس صادر خواهد شد. روز جمعه، میهمانان این کنفرانس با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، همه ساله همزمان با هفته وحدت از دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول، کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را با حضور شخصیت های هم جهان اسلام برگزار می کند. پس از دو سال که کرونا باعث برگزاری کنفرانس وحدت به صورت وبیناری و غیرحضوری شد و سال گذشته نیز تعدادی از میهمانان کنفرانس در این کنفرانس حاضر شدند، امسال شاهد حضور چهره های سیاسی و فرهنگی جهان اسلام هستیم که با شعار «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام؛ راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی» به بیان دیدگاه های خود می پردازند.

در بخش حضوری کنفرانس امسال ۲۰۰ اندیشمند از ۶۰ کشور و ۱۰۰ شخصیت سیاسی و فرهنگی داخلی شرکت دارند و در بخش وبیناری که از یکشنبه ۱۷ مهر آغاز شده، ۱۲ نشست وبیناری با ۱۴۴سخنرانی انجام می شود. این سخنرانی ها به صورت زنده به زبان های انگلیسی، عربی و فارسی از پایگاه اینترنتی کنفرانس وحدت قابل دریافت است.

یکی از تفاوت های کنفرانس امسال برگزاری کنفرانس هایی به صورت منطقه ای در استان های گلستان، سیستان و بلوچستان، خراسان و کردستان است. همچنین شاهد برگزاری کنفرانس هایی در سطح جهانی خواهیم بود که اولین کنفرانس تا پایان سال در لبنان برپا خواهد شد. چندین نشست تخصصی قبل از کنفرانس برگزار شده و ۴۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسیده است.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

حجت الاسلام حمید شهریاری در مراسم افتتاحیه سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گفت: طی دو قرن اخیر شاهد جنگ و خونریزی و تنازع در فضای جهان اسلام هستیم، به همین دلیل موضوع کنفرانس سی و ششم وحدت را «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام، راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی» قرار دادیم و در ادامه به طور اختصار به دلایل گرفتاریهای جهان اسلام و نقشه های استکبار در این زمینه اشاره می کنیم.

وی ادامه داد: نخستین نقشه دشمن این بود که تجزیه دنیای اسلام را در دستور کار قرار دادند؛ ‌شبه قاره هند و دولت عثمانی و بخش هایی از پاره تن ایران را جدا کردند و در جنگ جهانی دوم کشورمان را سه پاره کردند؛‌ به دنبال تقسیم سوریه بودند و طرح سرزمین سوخته را در این کشور دنبال کردند، این کشور را درگیر جنگ داخلی کردند و از سوریه که زمانی مهد آبادانی غرب آسیا بود، چیزی جز یک سرزمین سوخته باقی نماند.

شهریاری افزود: نقشه دیگر دشمن، ترویج فرهنگ سکولار و لیبرال بین کشورهای اسلامی است؛ آنها می دانند که اسلام تمدن ساز است و این مسأله خواب را از چشمان آنها ربوده است و در حالی که اسلام دین رحمت است، آن را دین خشونت معرفی می کنند تا به اختلافات و منازعات در کشورهای اسلامی دامن بزنند.

وی به برخی از دلایل منازعات موجود در کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: وجود برخی اختلافات دامنه دار متنی در بین مذاهب اسلامی، وجود برخی دولت های سرسپرده در بین کشورهای اسلامی، جهالت برخی پیروان متعصب از مذاهب شیعه و سنی، فقدان مردم سالاری دینی در برخی کشورهای اسلامی و همچنین وجود احزاب معارض در برخی کشورها از جمله دلایل است.

رئیس کنفرانس وحدت اسلامی خواستار مقابله با این منازعات شد و گفت: باید به میدان بیاییم و راهکارهایی را برای مقابله با نقشه های دشمن به کار گیریم. مثلا تبیین جهال از وظایف علما و افشاگری نقشه های دشمن از وظایف رسانه است و باید با استفاده از ابزارهای نوین، جهاد تبیین را در دستور کار داشته باشیم.

وی افزود: ملت های اسلامی باید مطالبات به حق خود را در حکومت های خودکامه دنبال کنند. قومی گرامی و طایفه گرایی خلاف اسلام است و امت اسلام باید از آن بپرهیزند و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنند و بدانیم که ملاک برتری در دین ما تقوا و ولایت الهی است و باید رقابت سازنده و سالم بین کشورهای اسلامی ایجاد کنیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا