فرهنگ و هنر

ترویج کتابخوانی در مناطق محروم گلستان به همت خادمیاران رضوی

به گزارش کا 118، کتاب و کتابخوانی بهترین وسیله انتقال میراث ادبی، فرهنگی، تاریخی و دینی از نسلی به نسل دیگر و یکی از بهترین مسیرهای فرهنگی برای آشناکردن آینده‌سازان با گنجینه‌های مختلف است که حمایت از این رویکرد تربیتی می‌تواند راهکار سودمندی برای توسعه فرهنگی جامعه باشد.

توجه ویژه به عدالت فرهنگی توسط خادمیاران رضوی با رویکردهای جمعی، صمیمانه و فارغ از فضای کلیشه‌ای و رسمی، فرهنگ کتابخوانی را در مناطق محروم و کم برخوردار گلستان نهادینه می‌کند که پیش از این جای خالی آن در استان احساس می‌شد.

ترویج کتابخوانی در مناطق محروم گلستان به همت خادمیاران رضوی

آغوش کودک ترکمن در حرم امام رضا (ع)

یکی از خادمیاران رضوی گلستان به کا 118گفت: کانون خدمت رضوی ۲۰ کانون تخصصی دارد که مسوولیت یک قسمت آن ترویج، توسعه و تقویت کتاب و کتابخوانی با هدف محرومیت زدایی و توسعه عدالت فرهنگی است.

الهام متین افزود: با توجه به اینکه برخی روستاهای گلستان در زمره مناطق محروم و کم برخوردار هستند، نمود کتاب و کتاب‌خوانی در این روستاها بسیار کم بود که با اهدای بسته‌های فرهنگی از جمله کتاب تلاش می‌کنیم این کمبود مهم را به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان برطرف کنیم.

متین افزود: در اردوهای جهادی با حضور در مناطق محروم، کم برخوردار و مرزی علاوه بر اهدای کتاب با انجام برنامه‌های قصه‌گویی، بازی، شعرخوانی و فضاهای فرهنگی به تبلیغ کتاب‌خوانی می پردازیم.

وی افزود: توسعه و ترویج کتابخوانی باید به صورت غیرمستقیم از جمله قصه‌گویی و نقاشی در ذهن کودکان و نوجوانان باشد و با آموزش غیرمستقیم به دنبال ترویج کتابخوانی هستیم.

وی با ذکر خاطره‌ای افزود: در سیل سال ۱۳۹۸ گلستان با حضور در مناطق محروم و سیل‌زده سعی کردیم دل داغدار کودکان را با قصه گویی، کاردستی، بازی عروسکی و شعرخوانی کمی آرام کنیم که آن روزها از این فعالیت‌ها استقبال زیادی شد.

متین ادامه داد: پس از چند هفته به زیارت حرم امام رضا (ع) دعوت شدیم. جلوی صحن حرم مطهر، تعدادی از کودکان ترکمن مشغول صحبت با یکدیگر بودند که یکی از آن‌ها با دیدن من به سمتم آمد و پس از آن‌که مرا در آغوش گرفت گفت: “خانم! من شما را می شناسم، سیل که آمده بود شما برای ما قصه می‌گفتی. ما خیلی دوستتان داریم”.

این خادمیار رضوی گفت رهبر معظم اسلامی دستور جهاد تبیین دادند و یکی از مصادیق آن کتابخوانی است و وقتی کتاب بیشتر بخوانیم تبیین هم بیشتر خواهد شد.

ترویج کتابخوانی در مناطق محروم گلستان به همت خادمیاران رضوی

کتابخوانی در فرهنگسازی جامعه نقش کلیدی دارد

حبیب فرشیدنیا یکی دیگر از خادمیاران رضوی به کا 118گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی یکی از مهمترین اهداف در راستای تقویب زیربنای فرهنگی کشور است با اهدای کتاب به کودکان و نوجوانان مناطق محروم گلستان در این راه گام برمی‌داریم.

وی کتاب را بهترین ابزار آموزشی برای ترویج اخلاق رضوی دانست و اظهار داشت: کتاب یکی از راه‌های عمق بخشی معارف و اخلاق رضوی در بین کودکان و نوجوانان است و از این طریق می‌توان برای تبیین و فرهنگ‌سازی جامعه اقدام کرد.

این خادمیار جوان گفت: مردم فرهنگ دوست گلستان می‌توانند کتاب‌های خود برای استفاده کودکان و نوجوانان مناطق محروم و کم‌برخوردار هدیه کنند.

فرشیدنیا افزود: با توسعه و تقویت نذر کتاب، بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی به‌خصوص در روستاهای محروم و کم‌برخوردار حل خواهد شد.

کودکان مناطق محروم تشنه کتابخوانی هستند

یکی دیگر از خادمیاران رضوی گلستان به کا 118گفت: کودکان و نوجوانان در مناطق محروم و کم برخوردار علاقه زیادی به خواندن کتاب دارند و تشنه یادگیری هستند.

رمضانعلی میرزایی افزود: هرچه تعداد خیرین و یا خادمین فرهنگی در راستای ترویج و توسعه کتاب در روستاها و مناطق محروم گلستان بیشتر باشد، کودکان و نوجوانان بیشتری به سوی دنیای علم رهنمون خواهند شد.

وی برای ترویج فرهنگ اهدای کتاب پیشنهاد کرد که افراد به جای اساب‌بازی به کودکان کتاب هدیه دهند تا فرهنگ انس با کتب از دوران بچگی در آنان تقویت شود.

وی بیان کرد: موقع انجام فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان‌ سیل‌زده گمیشان در سال ۱۳۹۸ متوجه شدم کودکان و نوجوانان گمیشانی استعداد و قدرت نویسندگی زیادی دارند که فقط باید با ترویج و توسعه کتابخوانی در آن ها این استعداد را پرورش داد.

در تقویم رسمی کشور، ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتاب‌خوانی است و از این روز تا ۳۰ آبان در کشور ویژه برنامه‌های هفته کتاب برگزار می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا