فرهنگ و هنر

توضیح جبلی درباره حمله سایبری به صداوسیما/ آیا دستمزد مهران مدیری را پس می‌گیرند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی کا 118پیمان جبلی پس از مراسم طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهای یک ساله اش گفت: در طول دوره ها برخی قابلیت های صداوسیما نادیده گرفته شده است. مهم ترین دستاورد یک ساله این بود که این حس ایجاد شد که صداوسیما می تواند بسیار موثرتر، پویاتر و موفق تر از چیزی باشد که سال های گذشته از آن دیده ایم که مصادیقش بسیار زیاد است.

وی با بیان این که صداوسیما می تواند یک نهاد پیشرو برای حل مشکلات جاری جامعه باشد، درباره حمله سایبری به صداوسیما و نفوذ فایل آلوده گفت: ما هر چقدر در تکنولوژی (فناوری) پیشرفت می کنیم، آسیب پذیری مان نیز بیشتر می شود. ۲۰ سال پیش کاغذ به اتاق خبر می بردیم و نوار را پیاده می کردیم ولی الان فضا فایل‌محور شده است. در جهان هم به همین ترتیب است.

جبلی با اشاره به این که هرچقدر ارتباطات شبکه ای اینترنتی گسترش پیدا کند، آسیب پذیری نیز افزایش می یابد، تاکید کرد: اولویت ما در دوره جدید تقویت زیرساخت های شبکه ای است. در مقاطع مختلف ممکن است با هدف بهره برداری های سیاسی یا کسب اعتباری که دشمن هیچ جا نتوانسته کسب کند، بخواهند یک لحظه به سیستم ما وارد شوند. گروه های هکری در دنیا بسیار است و شاید بخواهند در مواقع عادی، تمرین و ابراز قدرت کنند. همکاران ما عزم خود را جزم کرده اند که تمام زیرساخت های شبکه ای خودمان را ایمن سازی کنند.

«شیوه» دارد به بلوغ خودش نزدیک‌تر می‌شود

جبلی درباره سرنوشت برنامه‌های پربیننده تلویزیون از جمله شیوه گفت: همیشه گفته‌ام که اگر رسانه ملی در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد، برای بسیاری از مشکلات می‌تواند راه حل ارایه دهد. شیوه یکی از این تدابیر است که می‌تواند با باز کردن فضای گفتگوی سالم و عالمانه به برخی از شبهات جامعه در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد. این برنامه روز به روز دارد به بلوغ خودش نزدیک تر می‌شود و امیدواریم الگویی باشد که هم بالغ‌تر شود هم مسیر مستمری برای فضای تبادل نظر افراد فراهم کند.

تولیدات شبکه خانگی نرخ تولید را بالا برده اند

وی درباره خبری مبنی بر تعطیلی تولیدات سریالی تلویزیون گفت: ما کارهای بزرگی را به تدریج ارایه می کنیم. قبلا هم عرض کرده بودیم این تولیدات را به دوره های مختلف پاییز، زمستان نوروز، خواهیم رساند. روند تولید متوقف نشده اما به دلایل متعدد که مهمترین آن بالارفتن نرخ تولید است، ما نیازمندیم یا کمک مجلس و دولت برای ارتقای تولید برنامه های فاخر به ویژه کارهای نمایشی هستیم. چون تولیدات شبکه خانگی نرخ تولید را بسیار بسیار بالا برده اند. دغدغه فعلی ما این است که بودجه در اختیار صداوسیما با ارقام واقعی تولید خیلی همخوانی ندارد. درخواست ما از مجلس و دولت محترم است که این واقعیت را در نظر بگیرند. جامعه نیاز دارد که ما تمام توان خود را برای تولید آثار فاخر نمایشی، سرگرمی و… به کار ببریم. توان صداوسیما محدود است اگر این توان افزایش یابد با حمایت دولت و مجلس حتما کارهای فاخرتر هم ارایه می‌دهیم. 

جبلی در پاسخ به سوالی درباره راه اندازی مدرسه کنکور در تلویزیون گفت: ما در سال های متوالی دیدیم دانش آموزانی که می خواهند خود را برای کنکور سراسری آماده کنند متاسفانه سواستفاده‌هایی در صنعت آموزش خصوصی رخ می‌دهد و درنهایت هم عدالت آموزشی اتفاق نمی افتاد. همین شیوه مدرسه تلویزیونی را می توان برای آموزش پیش از کنکور هم انجام داد 

استعدادهای موجود در جامعه زیاد است

وی در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد سازمان در قبال ویدیوی جدید مهران مدیری تغییر خواهد کرد؟ اظهار داشت: کار کردن در رسانه ملی خدمت به مردم و جامعه است. به دلیل نقش های متنوعی که سازمان در سرگرمی و آموزش دارد کسی که بتواند برای این نقش ها کاری کند باعث افتخار است. اگر کسی برای این فرصتی که برایش فراهم شده است آماده باشد قدمش روی چشم است و با تمام وجود از او استقبال می کنیم. اما اگر کسی قدر این فرصت را نداند و یا نخواهد استفاده کند استعدادهای موجود در جامعه زیاد است. طبیعت کار در رسانه اقتضا می کند استعدادهای جدید دائم شناسایی شوند و به نیروهای تازه نفس میدان داده شود و در این مرحله محدود و فریز (منجمد) نشویم.

رئیس سازمان صداوسیما درباره بازپس گرفتن دستمزد مهران مدیری در صورت پخش نشدن ادامه دورهمی افزود: برنامه ای ساخته و برایش هزینه شده است. دوستان ما در حوزه حقوقی و دیگر حوزه ها در حال بررسی هستند. با موضع گیری که شد، شرایطی فراهم آمد که باید برای ادامه دورهمی تصمیم گیری شود که آیا این برنامه را پخش کنیم یا نه. فعلا جمع بندی که داشته ایم این است که ادامه برنامه در کنداکتور پاییز گذاشته نشده است. 

هنرمندان برای هرگونه اظهار نظر باید با صداوسیما هماهنگ باشند

جبلی در پاسخ به این سوال خبرنگار کا 118که آیا دستورالعملی دارید که با هنرمندانی که استوری‌های سیاسی می‌گذارند برخورد کنید گفت: در همه رسانه های دنیا فردی که به واسطه رسانه تبدیل به چهره شناخته شده می شود، اعتبار شخصی خودش در مقابل اعتبار سازمانی که پیدا کرده ناچیز است و مردم بین هویت شخصی آن فرد و هویت رسانه ای او تفکیک قائل نمی شوند. بنابراین آن فرد چون هویتش با رسانه گره خورده است برای هرگونه اظهار نظر که در همه جای دنیا معمول است حتما باید با سازمان متبوع هماهنگ باشد. 

وی افزود: درمورد صداوسیما هم این استثنا وجود ندارد و مثل رسانه های دنیاست. کسی که به واسطه رسانه ملی شهرت پیدا کرده اگر حرفی می خواهد بزند به صورت منطقی و عادلانه حتما باید در ارتباط با رسانه ملی باشد. اگر این قاعده را رعایت نکند سازمان هم حق خودش می داند رفتار مناسب را داشته باشد. در سازمان های بزرگ دنیا هم اینگونه بوده است. افرادی با سابقه طولانی و شهرت خیلی بزرگ اظهارنظرهایی کرده اند که با رویکرد رسانه شان همراه نبوده رسانه هیچ تعارفی با آنها نداشته است. ما هم تاکید می کنیم که  وقتی به شهرت می رسید دیگر فقط خودتان نیستید. نماینده رسانه ملی هستید و موظف هستید که در ابراز نظر و بیان مواضع حتما تابع سیاست های سازمان صداوسیما باشید در غیر این صورت می توانید مسیرتان را از صداوسیما جدا کنید.

مشکلی برای پخش مسابقات داوران زن نداریم

رئیس صداوسیما در پاسخ به پرسشی درباره پخش زنده مسابقات جام جهانی که داور زن دارند اظهار داشت: در بازی کشتی که همین دیروز پخش شد، داور زن بود و ما مشکلی نداشتیم و مسابقه را پخش کردیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا