فرهنگ و هنر

جشنواره فیلم رشد فرصت نمایش توانمندی‌های ایران در عرصه بین‌المللی است

به گزارش خبرنگار سینمایی کا 118نشست خبری پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی علمی، آموزشی و تربیتی فیلم رشد صبح امروز – دوشنبه ۲۳ آبان ماه – در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد.

حجت‌اسلام علی لطیفی در ابتدای این مراسم گفت: مدرسه البرز و جشنواره فیلم رشد هر دو نمادهای آموزش و پرورش هستند. علیرغم همه فراز و فرودها در تاریخ آموزش ایران آموزش و پرورش همیشه دنبال پیشرفت و رشد بوده و جشنواره فیلم رشد هم بنابر قدمت خود نمادی از این استمرار است. 

وی افزود: افزودن ابتکار جدید به جشنواره‌های قدیمی کار سختی است چراکه همواره خلاقیتی بوده که در دوره‌های قبل به کار گرفته شده است. مدرسه هویت ساز است و بنا را بر این گذاشتم که مدرسه را به عنوان کانون تربیت برجسته سازیم. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ادامه داد: در این دوره از بین آثار متعددی که به حمدالله به جشنواره رسیده است تلاش کردیم تا بر هرآنچه اهمیت دارد، تمرکز کنیم. 

لطیفی تصریح کرد: در پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، سه نشان ویژه را تدوین کرده‌ایم که عبارتند از نشان ویژه معلم، نشان ویژه ایثار و ازخودگذشتگی و نشان ویژه مدرسه به مثابه مبدا پیشرفت. 

مؤسس پژوهشکده تعلیم و تربیت یادآور شد: فیلم‌نامه و وب سری و دسترسی به محتوای جشنواره از جمله اقدامات مهم این جشنواره است. تلاش کرده‌ایم که دسترسی به محتوای جشنواره بیشتر شود و بعد از ایام جشنواره اکران‌های استانی شروع خواهد شد و اکران آثار برگزیده را در شبکه شاد به اشتراک خواهیم گذاشت. 

وی افزود: بنا داریم که این موضوع را در جشنواره برجسته سازیم که محتوای جذاب آموزشی در جشنواره را به خدمت آموزش و پرورش درآوریم و ترویج این امر در میان دانش‌آموزان و فرهنگیان را اشاعه دهیم. 

لطیفی اظهار داشت: جشنواره رشد ظرفیتی است تا توانمندی‌های آموزشی داخلی را در عرصه بین‌المللی به نمایش درآوریم. 

جشنواره بین‌المللی فیلم رشد فرصت نمایش توانمندی‌های ایران در عرصه بین‌المل

پروانه افشاریان معاون پژوهشی پژوهشکده رویان نیز در این نشست خبری، گفت: هرچقدر موضوعات آموزشی از سنین ابتدایی آغاز شود و هراندازه این آموزش با ابزار و شیوه‌های هوشمندانه باشد بهره‌وری از سرمایه های انسانی افزایش می‌یابد. 

وی ادامه داد: به انتخاب شعار بسیار خوب این دوره از جشنواره تبریک می‌گویم.

افشاریان در ادامه به قرائت یادداشتی از روند رو به رشد جامعه ایرانی در دستیابی به فناوری و تسریع دستیابی به دانش روز پرداخت و مفهوم متاورس را تشریح کرد.

در ادامه با حضور برخی از مسئولان آموزش و پرورش و جشنواره فیلم رشد، مادر یکی از شهدای دبیرستان ماندگار البرز و پروانه افشاریان تیزر این مراسم رونمایی شد.

پس از آن حجت‌الاسلام لطیفی و صادق یزدانی (دبیر این دوره از جشنواره) به گفت وگو و پاسخگویی با اصحاب رسانه پرداختند.

یزدانی با بیان اینکه به روح پاک سه دانش‌آموز در حادثه تلخ شاهچراغ سلام می‌فرستیم، افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم رشد پرسابقه ترین جشنواره ایرانی است اما از نظر من پرمخاطب ترین بودن آن مزیت اصلی اش است چرا که دانش‌آموزان و معلمان مخاطبان آن هستند که دامنه بسیار وسیعی از مخاطبان را دربرمی‌گیرد.

یزدانی تشریح کرد: پسوند آموزشی و نام پر مسمای این جشنواره یعنی رشد دیگر نقطه ثقل و مایه مباهات آن است.

وی تاکید کرد: امسال به عرصه مدرسه به عنوان پیوند دهنده معلم، دانش آموز و پدر و مادر تمرکز کرده‌ایم و بر این اساس شعار امسال ما *مدرسه هویت ساز* است.

دبیر پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد یادآور شد: امسال فیلم‌هایی که به مسجد، مدرسه و نماز می‌پردازند به صورتی مجزا مورد تمرکز ما هستند، فیلم‌هایی که به موضوع جوانی جمعیت می‌پردازند به صورت ویژه مورد توجه خواهند بود. فیلم‌هایی که در حوزه فرهنگ کار پرداخته اند هم با همکاری وزارت تعاون و کار به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرند.

یزدانی افزود: ۳۴۶۰ فیلم تا نیمه آبان به جشنواره فیلم رشد رسیده است که از این تعداد ۲۴۰۰ فیلم غیر ایرانی از ۱۱۵ کشور و بیش از ۹۰۰ اثر ایرانی بوده است. با سیمافیلم هم پیرو مذاکراتی برای همراهی با جشنواره بوده‌ایم. تیمی ۲۵ نفر از هیئت انتخاب در حال حاضر درحال بررسی آثار رسیده به جشنواره هستند.

وی افزود: فیلم ها در بازه زمانی ۷ روزه در سینما فلسطین اکران می‌شوند. 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا