فرهنگ و هنر

خدمت‌رسانی ۳۵۰ موکب سازمان اوقاف در ایام اربعین حسینی

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برپایی ۳۵۰ موکب این سازمان برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت سیدالشهدا (ع) در ایام اربعین حسینی خبر داد.

به گزارش کا 118، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ظهر امروز( یک‌شنبه ۱۳شهریورماه) در نشست خبری برنامه‌های اربعین حسینی این سازمان و اجرای طرح مهر تحصیلی که در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد با بیان اینکه نیت بسیاری از موقوفات مرتبط با عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) است، اظهار کرد: علاوه بر این نیات خیرینی هم وجود دارند که می‌خواهند به این جریان کمک کنند.

وی با اشاره به اجرای دو ویژه ‌برنامه بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی در دهه اول محرم سال جاری، افزود: اوج فعالیت‌ها در دهه اول محرم و در قالب این دو ویژه‌برنامه انجام شد، ویژه‌برنامه شمیم حسینی برای حمایت از هیئت‌های مذهبی با استفاده از عواید موقوفات مرتبط برگزار و ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی نیز تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با تاکید بر نقش‌آفرینی بقاع متبرکه و امامزادگان و همچنین استفاده از عواید موقوفات مرتبط در ایام اربعین حسینی، گفت: مُبلغین، گروه‌های جهادی، خادمین بقاع متبرکه و امامزادگان به این جریان کمک و به خادمین حضرت سیدالشهدا (ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به برپایی ۱۰۷ موکب خدمت‌رسانی سازمان اوقاف در اربعین سال ۱۳۹۸، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود عدد نمادین ۳۱۳ را مدنظر قرار دادیم، با توجه به ظرفیت‌هایی که در سازمان وجود دارد بیش از ۳۵۰ موکب در داخل کشور، مرزهای ورودی و خروجی، کشور عراق و اعتاب مقدس برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) برپا می‌شود.

وی افزود: برای مراسم روز اربعین ۱۵۰موکب خدمت‌رسانی خواهند کرد، البته در سراسر کشور هم مراسم جاماندگان ‌اربعین را خواهیم داشت که سازمان اوقاف و امور خیریه نیز خدماتی را برای برپایی این مراسم دارد. در کنار برنامه‌های عمومی پذیرایی در کربلا برخی از موکب‌های ما در کشور عراق خدمات بهداشتی و درمانی هم خواهند داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف تاکید کرد: موقوفاتی جدای از پذیرایی و خدمات بهداشتی و درمانی هم برای زائران داریم که برای نمونه می‌توان به اهدای کفش برای زائران اشاره کرد. در این دو سال از این دست موقوفات در مرز میرجاه اجرا شده است تا زائران پاکستانی‌که از این‌ مسیر عبور می‌کنند از این خدمات بهره ببرند.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به طرح مهر تحصیلی نیز تصریح کرد: ویژه برنامه مهر تحصیلی هم در آستانه بازگشایی مدارس همچون سنوات گذشته اجرا خواهد شد، خوشبختانه امسال دانش‌آموزان به صورت حضوری به مدارس خواهند رفت و از محل موقوفاتی که برای دانش‌آموزان وقف کردند خدماتی را به محصلین خواهیم داد.

وی ابراز کرد: ۶هزار رقبه آموزشی داریم که وقف ساخت مدارس یا خدمات تحصیلی است که با آموزش و پرورش هم در ارتباط هستند. البته برای راه‌اندازی مدارس معارف اسلامی نیز با آموزش و پرورش هماهنگی‌هایی انجام شده که وقف‌هایی در این زمینه داشته باشبم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف تصریح کرد: در طرح مهر تحصیلی هم ۳۰هزار بسته تحصیلی به عنوان خدمات آموزشی در کل استان‌ها توزیع خواهد شد که نیاز بک سال دانش‌آموزان را تامین می‌کند. در هیچ یک از بسته‌های ارسالی نام و نشانی از شحص یا سازمان اوقاف وجود ندارد زیرا باید شان همه دانش‌آموزان حفظ شود. همچنین تمام آنچه در بسته‌های مهر تحصیلی آماده شده از نوشت‌افزار ایرانی است.

به گفته حجت‌الاسلام عادل کیفیت این بسته‌های آموزشی خوب است و باتوجه به اینکه تعداد بسته‌ها زیاد بود با قیمت‌مناسب‌تری از ماه‌های پیش تهیه شده است. کار شناسایی خانواده‌های هدف هم با بقاع‌متبرکه و هیات امنا بوده است.

وی در پاسخ به سوال کا 118 مبنی بر اینکه شعار سال مربوط به حمایت از گروه‌های دانش‌بنیان است سازمان اوقاف برای وقف‌های آموزشی و دانش‌بنیان چه کرده است، گفت: جهت‌گیری‌های دانش‌بنیان در دو سال گذشته در سازمان ‌اوقاف شروع شده است، حتی کمیسیون سرمایه‌گذاری سازمان طرح‌های دانش بنیان زیادی دارد. اما در ترویج و ‌تشویق خیرین به کارهای دانش‌بنیان هم اتفاقات زیادی را رقم زده‌ایم و تلاش داریم واقفین را به این سمت هدایت کنیم. حتی از محل منابع نذورات که برای بازسازی و نوسازی اماکن استفاده می‌شود گاها به علت مازاد منابع تلاش کردیم آنها را نیز در جهت کارهای دانش‌بنیان قرار دهیم.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا