کارگری

درخواستِ کارگرانِ معدنِ کرومیتِ آسمینون برای بازگشاییِ هر چه سریع‌ترِ معدن

درخواستِ کارگرانِ معدنِ کرومیتِ آسمینون برای بازگشاییِ هر چه سریع‌ترِ معدن

جمعی از کارگران معدن کرومیت آسمینون کرمان از مسئولان خواستند هرچه سریع‌تر معدن بازگشایی شود تا هم کارگران به کار خود برگردند و هم طولانی شدنِ دوره‌ی دریافتِ بیمه بیکاری برای کارگرانیِ که در شرف بازنشستگی هستند، مشکلاتی ایجاد نکند.

به گزارش خبرنگار کا 118، وضعیتِ مجتمع معدنی کرومیتِ آسمینون کرمان که اوایل خرداد ماه امسال به بهانه‌ی به صرفه نبودنِ فعالیتِ معدن تعطیل شد، در جلسه‌ی ۲۸ مرداد ماهِ شورایعالی معادن تعیین تکلیف شد. 

طبق رأی صادر شده از سوی شورایعالی معادن صلاحیتِ بهره‌بردار معدن به دلایلی چون «عدم توجه به اخطارهای صادره، عدم پرداختِ حقوق دولتی، عدم فعالسازی معدن، عدم تعدیل تضمین حقوق دولتی، عدم رعایت آیین‌نامه ایمنی و حفاظت در معادن و اصول فنی و ایمنی و حفاظتی و عدم بهره‌برداری اصولی» سلب شد. 

گفتنی است؛ مصوبات شورایعالی معادن برای اشخاص داخل کشور ۳ماه و برای افراد مقیم خارج از کشور ۶ ماه از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری است. 

در همین رابطه جمعی از کارگران معدن کرومیتِ آسمینون کرمان در تماس با خبرنگار کا 118، ضمن تشکر از استاندار، فرماندار و نماینده منوجان و فاریاب در مجلس، بابتِ پیگیریِ موضوعِ تعطیلیِ معدن، از مسئولان خواستند تا هر چه سریع‌تر معدن بازگشایی شود تا هم کارگران سریع‌تری به کار خود برگردند و هم طولانی شدنِ دوره‌ی دریافتِ بیمه بیکاری برای کارگرانیِ که در شرف بازنشستگی هستند، مشکلاتی ایجاد نکند. 

به عبارتی دیگر از آنجا که مبنای محاسبه‌ی مستمریِ بازنشستگی براساس حقوق دو سالِ آخر کارگر است بنابراین طولانی شدنِ مدتِ دریافتِ بیمه بیکاری می‌تواند به زیانِ کارگران باشد. 

همچنین برخی از این کارگران نگران از بین رفتنِ توالی اشتغال خود هستند. مطابق با تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی، «افرادی که حداقل بیست سال متوالی و بیست و پنج سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور (محل سلامت) اشتغال داشته باشند و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند، می‌توانند تقاضای مستمری بازنشستگی نمایند.» 

با توجه به این قانون، کارگران معدن آسمینون که اکنون بیمه بیکاری دریافت می‌کنند نگران هستند با پایانِ دورانِ اخذ مستمریِ بیمه بیکاری‌شان توالی اشتغال آن‌ها از بین برود و آن‌ها به جای ۲۰ سال با سابقه‌ی ۲۵ سال کار بازنشست شوند. 

البته به گفته‌ی محسن باقری (عضو هیئت مدیره شوراهای اسلامی کار استان تهران)؛ اگرچه دوره‌ی بیمه بیکاری عادی محسوب می‌شود اما اگر کارگران بعد از دوره‌ی بیمه بیکاری، دوباره به یک کار سخت و زیان‌آور مراجعه کنند توالی اشتغال آن‌ها به هم نمی‌خورد. یعنی قبل و بعد از بیمه بیکاری اگر شغل سخت و زیان‌آور باشد توالی همچنان سر جای خود است. 

به علاوه به نظر نمی‌رسد مشکلِ به هم خوردنِ توالیِ بیمه بیکاری چندان جدی باشد چراکه احتمالا تا پایانِ دوره‌ی دریافتِ مستمری بیمه بیکاری که کارِ معدن از سر گرفته خواهد شد. اما به هر حال طولانی شدنِ مدتِ دریافتِ مستمریِ بیمه بیکاری به نفع کارگران نیست و کارگران از وزارت صمت می‌خواهند تا موضوع بازگشایی معدن و بازگشت کارگران به کار هر چه سریع‌تر پیگیری شود. 

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا