فرهنگ و هنر

«دست ناپیدا» به جشنواره فیلم فجر می‌رسد؟

انسیه شاه حسینی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی کا 118و در توضیح فیلمی که به تازگی پروانه ساخت آن را دریافت کرده است، گفت: اسم این فیلم دست ناپیدا است. مولوی شعری دارد که می گوید «دست ناپیدا گریبان می کشد، من پی دست و گریبان می روم».

وی افزود: کل حال و هوای قصه این فیلم هم همین شعر است. در تمام مدتی که این قصه را می نوشتم فضای ذهنی ام متمرکز بر همین شعر بود و در داستان این فیلم دنبال آن دستی می روم که ناپیداست اما گریبان را می کشد.

کارگردان فیلم سینمایی آب را گل نکنید (۱۳۶۸) توضیح داد: دست ناپیدا فیلمی دفاع مقدسی است که هم صحنه هایی اکشن دارد و هم سرشار از لحظات عاطفی و احساسی است یعنی فیلمی به معنای واقعی دفاع مقدسی و نه جنگی است و علیرغم این که در خط مقدم می گذرد اما بسیار انسانی و عاطفی است.

شاه حسینی در پاسخ به این پرسش که تفاوت فیلم های جنگی و دفاع مقدسی را در چه می بیند، اظهار داشت: فیلم های جنگی صرفا به اکشن جنگ می پردازند یعنی موضوعی که در تمام جنگ های دنیا مشترک است؛ تیر و ترکش و صحنه های نبرد فیزیکی و نظامی اما آنچه دفاع ما را مقدس کرد حال و هوا و فرهنگ رفتاری رزمنده هاست. یعنی فرهنگ عاشورایی حاکم بر رفتار رزمنده هاست و فرق دفاع مقدس با سایر جنگ ها هم همین است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در بیشتر فیلم ها ما این بعد جنگی را می بینیم و نه آن حال و هوا و فضای دفاع مقدسی را.

کارگردان فیلم سینمایی دل نمک (۱۳۶۸) در توضیح این که فیلمش در چه مرحله ای از تولید قرار دارد، گفت: درحال حاضر در مرحله پیش تولید هستیم که انشالله هرچه زودتر کار را شروع کنیم تا امروز لوکشین هایی را دیده ایم و صرفا کارهایی که مربوط به پیش تولید است را انجام داده ایم و با تعدادی از افراد هم وارد مذاکره شده ایم.

شاه حسینی یادآور شد: همه قصه این فیلم در خوزستان یعنی آبادان، اهواز و خرمشهر میگذرد و لوکیشن های ما هم در این همین شهرهاست.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام بازیگران قرار است در این قصه نقش آفرینی کنند، بیان کرد: آدم هایی را برای این قصه در نظر دارم اما چون هنوز با بازیگران وارد مذاکره قطعی نشده ایم اجازه دهید فعلا اسامی بازیگران اعلام نشود.

کارگردان فیلم شب بخیر فرمانده (۱۳۸۴) توضیح داد: این قصه دنباله ای بر شب بخیر فرمانده با مضمونی عمیق تر، قوی تر و پخته تر است.

شاه حسینی در پاسخ به این پرسش که چه شد که دنبال نوشتن و ساخت این قصه رفت، تاکید کرد: بخاطر این که مدت هاست جای خالی این جنس از فیلم های دفاع مقدسی در سینمای جنگی ما خالی است؛ همیشه دلم می خواسته که این کار را بکنم و امروز شرایط مناسب شده است و تصمیم گرفتیم که به یاری خدا شروع کنیم.

وی در توضیح این موضوع که آیا این فیلم به جشنواره فیلم فجر سال جاری خواهد رسید، بیان کرد: تمام تلاش خودمان را می کنیم که به جشنواره فیلم فجر امسال برسیم اما باید دید که چه می شود البته چون قصه بسیار خوب است دلم نمی آید که این فیلم قربانی شرایط زمانی و صرف رسیدن به جشنواره فیلم فجر شود. بنابراین در حال حاضر کیفیت خروجی فیلم را مقدم بر کمیت و زمانبندی آن برای رسیدن به جشنواره فیلم فجر می دانم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا