فرهنگ و هنر

رایزن فرهنگی ایران در قطر: دنبال حضور قدرتمند هنرمندان و خبرنگاران در جام‌جهانی هستیم

علی بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی کا 118و در توضیح حضور هنرمندان در جام جهانی قطر،  اظهار داشت: از هنرمندان مختلف کشور به تناسب امکانات، تعدادی را انتخاب کرده ایم که در ایام جام جهانی بیایند و هنر ایرانی را به تصویر بکشند. این انتخاب گزینشی بوده است که بتواند معرف فرهنگ ایرانی با همان زیبایی و تنوع موجود در ایران باشد. از اقوام و رشته های مختلف دعوت کرده ایم و منتظر پاسخ طرف قطری هستیم که این افراد در قطر حضور پیدا کنند و بتوانند از فضای جام جهانی برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی استفاده کنند.

منتظر پاسخ طرف قطری برای حضور هنرمندان هستیموی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان دستگاهی که با ظرفیت های محدودش متولی امور فرهنگی در کشورهای مختلف است، در رویدادی مانند جام جهانی همتی ملی و هم افزایی ای از سوی تمامی دستگاه ها را می طلبد. ما از قبل اعلام کرده ایم و دوستان ما هم در نهادهای مختلف پیگیری کرده اند که هیچ گونه محدودیتی برای همراهی و هم افزایی با دستگاه ها وجود نداشته باشد. یعنی هرجایی و هردستگاهی و حمایتی از طرف دولت بوده است دریغ نکرده ایم و در اختیار دیگران قرار داده ایم؛ مانند همان بسته های فرهنگی که بیان شد (سعی ما این است که اقلام فرهنگی مورد نیاز هواداران را تامین کنیم و از طرق مختلف اقدام کرده ایم و ارسال اولین محموله بسته های فرهنگی شامل پرچم، تیشرت، کلاه با همکاری خوب وزارت ورزش، وزارت میراث، وزارت فرهنگ و متولیان مختلف در حال انجام است که دریافت خواهد شد و در اختیار ایرانیان قرار خواهد گرفت.)

رایزن فرهنگی ایران در قطر: دنبال حضور قدرتمند هنرمندان و خبرنگاران در جام‌جهانی هستیم

بودجه خاصی به رایزنی تزریق نشده است

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر اظهار داشت: اگر این بسته ها به دست ما نرسد قادر به تولید آنان نخواهیم بود، در حوزه های دیگری چند وزارتخانه پای کار آمده اند و هنرمندان را شناسایی و یک سری هزینه ها را تامین کرده اند و ما کارهای آنان را پیگیری کرده ایم که هم برنامه اسکان و هم برنامه اجرا و هزینه هایشان با طرف قطری تامین شود.

دنبال این هستیم که خبرنگاران، هنرمندان و دستگاه های فرهنگی ما حضور قوی تری داشته باشندبختیاری با گلایه از کاستی های وضع موجود یادآور شد: جایی که رایزنی یک ساختمان دارد و بودجه خاصی هم به آن تزریق نشده است، امکانات متعدد وجود ندارد. امیدواریم حرف های خوبی که در جلسات زده و آرزوهای خوبی که در این جلسات بیان می شود به مرحله عمل هم برسند برای این قضیه دعا می کنیم و هرچه در توان داریم می گذاریم.

وی افزود: همکاری در زمان جام جهانی قطر را وظیفه ملی می بینیم چرا که با شرایط اینجا بیش از دیگران آشنا هستیم و محدودیتی هم برای همکاری با سازمان های مختلف نداریم. دنبال این بوده ایم که خبرنگاران، هنرمندان و دستگاه های فرهنگی ما حضور قوی تری داشته باشند که اگر هم افزایی نباشد فقط یک حسرت به جا خواهد ماند که کاش شکل دیگری عمل می کردیم.

رایزن فرهنگی ایران در قطر: دنبال حضور قدرتمند هنرمندان و خبرنگاران در جام‌جهانی هستیم

قطر از لحاظ فضا و امکانات برای مهمانان محدودیت دارد

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه خاصی برای معرفی فرهنگ ایران در خیابان یا فضاهای عمومی از سوی این نهاد وجود دارد، بیان کرد: کشور قطر به لحاظ فضا و امکاناتی که می تواند در اختیار مهمانانش قرار دهد محدودیت هایی دارد و جای اجرا را آنها به ما معرفی می کنند و حتی نوع کاری که قرار است انجام شود بر اساس استانداردهایی که فیفا دارد و قطر هم دنبال میکند باید تایید گردد.

وی افزود: قطعا کمیته برگزاری جام جهانی در موضوعات فرهنگی و حضور ما در جاهای مختلف نظر دارند چرا که همه کشورها می خواهند کاری انجام دهند و هماهنگی و ساماندهی اینها کار ساده ای نیست. لذا ما براساس دستورالعمل و فضایی که به ما داده می شود بهترین ها را انتخاب و اجرا می کنیم.

بختیاری گفت: در ساحل کرنیش فضایی ۲۰۰ متری به پاویون جمهوری اسلامی ایران تخصیص یافته که وزارت میراث ورود کرده و بناست که نمادهای ایرانی در آنجا به نمایش گذاشته شود. قرار است که افرادی با لباس های محلی در اینجا حضور داشته باشند و صنایع دستی با حجم کوچک و به صورت نمونه ارائه شود. حتی غذاهای ایرانی در آنجا معرفی و اجراهای سبکی که نیاز به استیج خاص نداشته باشد در این محل صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: قطر هرگونه تجمع و مراسمی را در جایی جز مکان هایی که مشخص کرده ممنوع کرده است. ما این محدودیت را درک می کنیم چراکه فضای این کشور محدود است. فضاهایی که فیفا مشخص کرده است از استادیوم تا ایستگاه های مترو و اوتوبوس و جاهایی که خدمات عمومی ارائه می شود را برای اجراهای خیابانی مشخص کرده اند به همین دلیل ما در انتخاب محل اجرا محدود هستیم و تبعیضی هم بین هیچ کشوری وجود ندارد. بنیاد قطر هم در هفته آخر جام جهانی برنامه دارند که ما رایزنی کرده ایم و بخشی از کارهای هنری مان را با آنها به نتیجه رسیده ایم که آنجا هم اجرا داشته باشیم.

رایزن فرهنگی ایران در قطر: دنبال حضور قدرتمند هنرمندان و خبرنگاران در جام‌جهانی هستیم

قطری‌ها به فرهنگ ایران علاقمندند

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر یادآور شد: قطری ها هم به فرهنگ ما علاقمندند و هم فرهنگ و هنر ما را خیلی خوب می شناسند و این کار ما را ساده می کند چرا که خودشان با بسیاری از هنرمندان داخلی در ارتباط هستند که با ما هماهنگ می کنند و ما هم تلاش می کنیم که ارتباطات را تسهیل کنیم. اما در جام جهانی به صورت خاص هیچ کشوری آزادی عمل در انتخاب محل و نوع اجرا ندارد.

در جام جهانی به صورت خاص هیچ کشوری آزادی عمل در انتخاب محل و نوع اجرا نداردبختیاری در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای اجرا در زمان بازی ها و در داخل استادیوم دارند، گفت: برنامه های داخل ورزشگاه با فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش است و ما در اینجا ورود نداریم، ضمن این که فضای کار هم نداریم. از هنرمندانمان در داخل استادیوم در برخی جاها استفاده می کنیم البته نه به صورت عمومی که برای مهمانان ویژه ای که آنجا هستند و محل خاصی را برایشان تعبیه کرده اند هنرمندان ما هم اجرا خواهند داشت. اما در مورد استادیوم ما صرفا آنان را تجهیز کرده ایم. انشالله بسته های فرهنگی که تهیه شده را تقسیم خواهیم کرد و در این حد حضور خواهیم داشت.

وی افزود: یکی از اولویت های ما در این دوره از رایزنی فرهنگی توانمندسازی ایرانیان مقیم قطر است. برنامه هایی داریم که این افراد در حوزه های مختلف هنری توانمند شوند و برنامه هایی را برای ساماندهی آنان داریم که از توانایی هایشان استفاده کنیم و هم این که توانمندتر شوند که برای جامعه ای که در آن حضور دارند موثر و معرفان خوبی برای فرهنگ ایرانی اسلامی باشند. ما از این عزیزان به عنوان معین_فرهنگی استفاده خواهیم کرد. در جاهای مختلفی که برنامه و حضور داریم امیدواریم این جام جهانی خاطره ای خوب باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا