فرهنگ و هنر

ربابه چگونه اجرا شد؟+ فیلم

به گزارش خبرنگار اعزامی کا 118، در سومین روز جشنواره موسیقی نواحی ایران که به میزبانی شهر گرگان در استان گلستان برگزار می شود، حمید هواشمی از هنرمندان موسیقی خوزستان، ساز «ربابه» را در دست گرفت و دقایقی را برای مخاطبان خود اجرا کرد.

این ساز، از خانواده کمانچه است. تک سیم است و سیم اش هم از دم اسب. کاسه اش هم چهارگوش و تقریبا به شکل مربع است. هواشمی در این اجرا، علاوه بر نواختن آن، آواز هم خواند.

او در این برنامه، دو قطعه اجرا کرد و اشعارش به زبان عربی بود. فواصل موسیقایی که او برای این اجرا انتخاب کرده بود، بسیار نزدیک به دستگاه راستپنجگاه در موسیقی کلاسیک ایرانی است.

این هنرمند که با لباس محلی اعراب خوزستان روی صحنه رفته بود موسیقی اش را نیز با همان وقار و متانت به اجرا گذاشت.

این اجرا، از ریتم آزاد بهره می برد و در فرم آوازی می گنجید. ضمن آنکه در هیچ یک از بخش های آن، از ریتم های مرسوم استفاده نمی شد. با این حال، احساسی که در ادای اشعار به زبان عربی و همچنین خلوتی در صدای ساز او که از تک سیم بودنش نشأت می گرفت، لحظه ای ناب و کمیاب را برای مخاطب فراهم آورد.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تا ۲۷ آبان ماه در گرگان برگزار می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا