فرهنگ و هنر

زبان فارسی پلی مستحکم میان مردم ایران و تاجیکستان برقرار کرده است+ فیلم

دولت صفر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی کا 118درباره هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان اظهار داشت: این رویداد با حضور فرهنگیان و هنرمندان ایرانی بسیار خاطره‌انگیز بود و در شهرهای دوشنبه، خجند، باختر و کولاب حصار با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان تاجیکستانی مواجه شد. مردم این شهرها در این مدت که میزبان هنرمندان ایران زمین بودند، از هنر زیبای ایرانی از موسیقی و شعر و صنایع دستی ایرانی استقبال کردند.

زبان فارسی پلی مستحکم میان مردم ایران و تاجیکستان برقرار می‌کند+فیلم
دولت صفر معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان – علی اکبر قزوینیان خبرنگار کا 118

معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان گفت: هنرمندان فرهیخته و چیره‌دست ایرانی هم‌زبانان و هم‌فرهنگان ما هستند برای ما باعث افتخار است، این رویداد در پاسخ به سفر زلفیه دولت‌زاده وزیر فرهنگ ما به تهران و برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در سه شهر ایران (تهران، تبریز و شیراز) در مهر ماه، برگزار شد.

بیشتر بخوانید

پیوند ایران و تاجیکستان، بدخواهان را خوار می‌کند

زبان فارسی پلی مستحکم میان مردم ایران و تاجیکستان برقرار می‌کند+فیلم

هفته فرهنگی ایران در سطح عالی برگزار شد

دولت صفر افزود: فرهنگ مشترک و هنر هم‌زبانان میان ملت ایران و تاجیکستان برای رشد و توسعه همکاری‌های فرهنگی پیش‌روی دو کشور زمینه مساعد ایجاد کرده است، هفته فرهنگی ایران در کشور ما در سطح عالی برگزار شد و امیدوارم این همکاری بر مدار حسن تفاهم و مناسبت عالی گسترش یابد.

معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان با اشاره به تنوع برنامه‌های هفته فرهنگی ایران تصریح کرد: محفل شعر و ادب شاعران ایرانی و تاجیکستانی بسیار جذاب و دلچسب بود، عشق و محبت به وطن، صداقت و صمیمیت با مردم ظرفیت ماندگار ادبیات زبان فارسی است که در سایه این زبان مشترک در آثار ادبی ایران و تاجیکستان تجلی کرده است.

زبان فارسی پلی مستحکم میان مردم ایران و تاجیکستان برقرار می‌کند+فیلم

مردم ایران و تاجیکستان در هر شرایطی به یاد یکدیگر هستند

دولت صفر گفت: شعر و ادبیات فارسی در همه دوران و زمان‌ها محور اساسی در مناسبت‌های ملت‌های فارسی‌زبان است و پلی استوار و مستحکم میان ملت‌ها فارسی‌زبان به ویژه مردم ایران و تاجیکستان برقرار کرده است. زبان فارسی مهر و محبت و صمیمیت و عشق را میان مردم همزبان هم‌فرهنگ و همدل در دو کشور تقویت می‌کند و مردم را در هر دو سرزمین وادار می‌کند در هر شرایطی به یاد یکدیگر باشند.

«تاریخ و فرهنگ مشترک باعث گسترش روابط ملت‌ها در حوزه‌های مختلف می شود تا از دستاوردهای فرهنگی یکدیگر بهره‌مند شوند که باعث خشنودی دولت‌ها و ملت‌ها خواهد بود»

معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان خاطرنشان کرد: آرزو می‌کنم سرزمین باستانی ایران همیشه امن و آباد باشد، و در سایه این امنیت و آبادانی رابطه فرهنگی دولت و ملت تاجیکستان بیش از همیشه گسترش یابد؛ مردم ما تاریخ، تمدن، فرهنگ، زبان و وطن خود را دوست دارند و علاقه دارند که روابط فرهنگی میان آنها توسعه یابد.

زبان فارسی پلی مستحکم میان مردم ایران و تاجیکستان برقرار می‌کند+فیلم

به گزارش کا 118، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور اصحاب فرهنگ و هنر ومعرفی دستاوردهای ایرانی در تاجیکستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی و زلفیه دولت‌زاده وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان 9 آبان ماه آغاز به کار کرد و پس از یک هفته پرکار و سفر به چند شهر این کشور از جمله خجند ، باختر، کولاب و حصار عصر روز دوشنبه – ۱۶ آبان ماه – به کار خود پایان داد.

در این رویداد فرهنگی ۵۱ هنرمند در عرصه‌های مختلف هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی، تذهیب، نگارگری، خطاطی و نقاشی‌خط، سفالگری، مشبک فلز و فیروزه‌کوبی، دوخت و دوز با نخ و پنبه، بافت فرش و گلیم، شاهنامه‌خوانی، ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی، گروه‌های مختلف موسیقی کلاسیک و پاپ گروه شهپر به هنرنمایی پرداختند. علاوه بر اینها دستاوردها، آثار تولیدی و خلق شده هنرمندان ایرانی به نمایندگی چند گروه هنری در معرض نمایش مردم هم زبان، هم فرهنگ، همدل و ….قرار گرفت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا