فرهنگ و هنر

ضرورت همکاری رسانه ای برای مقابله با جریان تحریف حقایق

وی در حاشیه هجدهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوانا) در تهران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار کا 118 این مطلب را بیان کرد.

مدیر عامل خبرگزاری عراق با اشاره به حوادث اخیر در ایران گفت: اکنون تمام جهان غرب به صورت جهت دار و هدفمند و ظاهرا به خاطر مهسا امنیی با ایران می جنگند، در حالی که در مورد رنج هایی که به مردم ایران طی سال های گذشته تحمیل کرده اند، خود را به فراموشی می زنند.

برخورد متفاوت رسانه های غرب با کشته شدن ابوعاقله

العبیدی با طرح این سوال که آنها چه برخوردی در خصوص شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی که توسط ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی کشته شد، داشتند؟ گفت، چرا هنگامی که این خبرنگار در حالی که با لباس خبرنگاری در حال تهیه گزارش بود، کشته شد و رسانه های غربی عکس العملی نشان ندادند؟ باید در چنین شرایطی که برخوردهای دوگانه صورت می گیرد، پرسید که این دو دختر چه تفاوتی با هم داشتند؟

وی با انتقاد از این نابرابری ها و استانداردهای دوگانه از سوی کشورهای غربی خاطر نشان کرد: خبرگزاری های عضو اوآنا باید برای مقابله با اطلاعات نادرست رسانه های غربی و جریان تحریف حقایق در ابعاد سیاسی و رسانه ای و در عرصه های مختلف همکاری کنند.

ضرورت همکاری رسانه ای برای مقابله با جریان تحریف حقایق

این مقام رسانه ای عراق تاکید کرد، رسانه های غربی اکنون از نظر فنی بر ما به عنوان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه برتری دارند اما باید از خلأهای موجود در رسانه های غربی برای مبارزه و افشای سیاست های دوگانه آنها استفاده کنیم.

العبیدی تصریح کرد با توجه به برخوردهای دوگانه رسانه های غربی در ارتباط با دو موضوع مشابه در جهان باید این موضوع در چنین همایش هایی مورد بررسی قرار گرفته  و در خصوص مقابله با چنین جریان هایی تصمیم گیری شود.

وی درباره راه های مقابله با اطلاعات نادرست رسانه های غربی گفت: باید آگاهانه و نه با رفتارهای برنامه ریزی نشده با تحریف رسانه ها مقابله کنیم. چرا که رفتارهای هیجانی و برنامه ریزی نشده می تواند نتیجه منفی برای ما داشته باشد.

این مقام عراقی افزود، ما باید از هر فرصتی برای مقابله با جریان تحریف و گمراه سازی مردم توسط رسانه های غربی و برای رسوا کردن آن ها نه تنها در سطح خبرگزاری ها بلکه حتی در شبکه های اجتماعی و نظایر آن استفاده کنیم.

مدیر خبرگزاری ملی عراق با اشاره به این که رسانه های غربی از ساده ترین شکاف ها و ضعف ها برای تحریف حقایق در منطقه استفاده می کنند، تاکید کرد:سلاح رسانه ای بسیار موثر است. ما باید ابعاد و جنبه هایی که رسانه های غربی می توانند از آن برای ضربه زدن به ما استفاده کنند، شناسایی کنیم و از حوادث قبل درس بگیریم.

ایران و عراق امروز در یک سنگر هستند

العبیدی در ادامه به اشتراکات دو ملت ایران و عراق و آمادگی این کشور برای همکاری با ایران اشاره کرد و گفت: ایران و عراق امروز در یک سنگر هستند. اکنون ما از سلطه غرب رنج در جبهه های مختلف رنج می بریم و باید در هر زمینه ای همکاری کنیم و به تفاهم برسیم، این ربطی به سیاست ندارد، حتی اگر در مواردی اختلاف نظر هم داشته باشیم.

مدیر خبرگزاری ملی عراق با بیان اینکه ایران امروز در محاصره غرب است و از آمریکا مانند عراق آسیب دیده است، گفت: عراق از سال های قبل در محاصره آمریکا بود و همچنان در محاصره است. اگر این کشور قبلا توسط آمریکا محاصره شده بود و اکنون از نظر سیاسی و در همه جهات محاصره شده است.

العبیدی ادامه داد، در چنین شرایطی باید گفت که رنج مردم ما در عراق و ایران یکسان است و باید همکاری با یکدیگر را در سطوح مختلف افزایش دهیم. ما باید با رسانه های گمراه کننده ای که اخبار کذب در خصوص ما منتشر می کنند و هدفشان تخریب ساختار و وحدت دو کشور است، مقابله و مبارزه کنیم.

کا 118رسانه ای دقیق، سریع و بسیار پیشرفته است

مدیر خبرگزاری ملی عراق با اشاره به همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی (کا 118) و خبرگزاری (نینا) عراق، گفت: از سال ۲۰۱۳ با کا 118همکاری داریم و قرارداد همکاری، تبادل خبر و عکس امضا کرده ایم.

وی افزود، طی این سال ها دیدارهای زیادی بین مسئولان دو خبرگزاری ایران و عراق انجام شده است. خبرگزاری نینا برخی از اخبار و عکس ها خود را کا 118دریافت کرده و با ذکر منبع منتشر می کند.

العبیدی با اشاره به سه مرتبه حضور در کا 118در سال های اخیر ادامه داد: کا 118یک خبرگزاری بسیار پیشرفته و در انتقال سریع اخبار رویدادها پیشتاز است. کا 118خبرها را به چندین زبان از جمله زبان عربی منتشر می کند. در این بخش همکاران مسلطی به زبان عربی، صرف و نحو، فصاحت و مهارت در نوشتن وجود دارد.

این شخصیت رسانه ای عراقی در ادامه بر تقویت همکاری های رسانه ای بین دو خبرگزاری تاکید کرد و گفت: نینا قبلا اخبار خود را به زبان های عربی، انگلیسی و فارسی منتشر می کرد و اکنون بخش فارسی به دلیل مشکلاتی موجود فعلا غیرفعال است. برای حل این مشکل در همکاری رسانه ای بین دو خبرگزاری می توان قراردادهای قبلی را فعال و این مشکل را حل کرد.

هجدهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) که از روز دوشنبه دوم آبان با حضور مدیران، روسای خبرگزاری‌ها و فعالان رسانه‌ای کشورهای عضو در تهران به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (کا 118) آغاز به کار کرده بود، شب گذشته با صدور اعلامیه تهران به کار خود پایان داد.

این اتحادیه در سال ۱۹۶۱ میلادی تأسیس و اکنون ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور عضو آن می‌باشند. کا 118روز سه شنبه در این اجلاس به مدت سه سال ریاست این اتحادیه را برعهده گرفت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا