فرهنگ و هنر

طرح سفیران سلامت دانش‌آموزی در کردستان آغاز شد

به گزارش کا 118، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان در این آیین با بیان اینکه تربیت تمام ساحتی و همه جانبه دانش‌آموزان از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: آماده کردن دانش‌آموزان برای ورود به جامعه و کسب مهارت‌های لازم، کار تربیتی است.

افشین خوشگوار پیش‌نیاز اصلی تحقق تربیت تمام ساحتی را سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: در آموزش و پرورش استان ۱۵ برنامه محوری در راستای پیگیری برنامه‌های حوزه سلامت طراحی شده است که جهت‌گیری همه آنها، ارتقای سواد سلامت دانش‌آموزان و دست یابی به مهارت خود مراقبتی و محافظت از بیماری است.

وی با بیان اینکه سفیران سلامت دانش‌آموزی با معناترین طرح در راستای ارتقای سواد سلامت دانش‌آموزان هستند و ۱۰ درصد دانش‌آموزان مدارس استان به همین منظور شناسایی و جذب می‌شوند، گفت: در قالب این طرح، مطالب آموزشی ارائه و دانش‌آموزان عضو سفیران سلامت، مطالب را به سایر دانش‌آموزان و گروه همسالان منتقل می‌کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: در سال تحصیلی جاری ۱۶ درصد دانش‌آموزان یعنی ۴۱ هزار و ۴۰۰ دانش آموز تحت پوشش طرح سفیران سلامت قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه کرونا با همه تلخی‌ها و سختی‌ها اهمیت اجرای طرح سفیران سلامت دانش‌آموزی را برای ما تداعی کرد و تهدید کرونا به یک فرصت تبدیل شد، گفت: این فرصت باید به نقطه قوت تبدیل شود که دور از ذهن نیست و کرونا باعث شد، حوزه سلامت مورد توجه قرار گیرد.

خوشگوار با اشاره به راه اندازی ۲۰۰ اتاق بهداشت مدارس در استان، افزود: تاکنون یک میلیارد تومان به استان اختصاص داده شده است، در همین راستا، جعبه کمک های اولیه هزار مدرسه استان نیز شارژ و بروز رسانی خواهد شد.

وی احیای اختصاص اعتبارات حق لباس مراقبین سلامت مدارس را یکی دیگر از اقدامات عنون کرد و اظهار داشت: فضای مناسبی برای ارتقای سواد سلامت دانش آموزان فراهم می شود، ضمن اینکه اعتقاد و باورمندی به این موضوع باعث پیشبرد امور خواهد شد.

طرح سفیران سلامت دانش‌آموزی به ارتقای سلامت و آموزش همسالان کمک می‌کند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این آیین با بیان اینکه در طول۲ سال شیوع کرونا، اگر همکاری مشترک به خصوص اقدامات لازم در خصوص واکسیناسیون انجام نمی‌شد، کرونا فروکش نمی‌کرد، اظهار داشت: با تلاش جمعی، از پیک‌های کرونا خارج شدیم و باید با رعایت بهداشت بتوانیم سطح سلامت جامعه را ارتقا داده و از یک زندگی خوب برخوردار شویم.
 

طرح سفیران سلامت دانش‌آموزی در کردستان آغاز شد

فرزام بیدار پور طرح سفیران سلامت دانش‌آموزی را یکی از برنامه‌های مهم در موضوع نگهداشت و ارتقا سلامت به خصوص آموزش همسالان عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح باعث ارتقای سطح سلامت و دانش سلامت می‌شود، ضمن اینکه تامین سلامت به بهبودی سایر شاخص‌ها نیز کمک کرده و منجر به زندگی با کیفیت می‌شود.

وی در ادامه به افزایش کوتاهی قد، کم وزنی و لاغری بچه‌ها اشاره کرد و افزود: این گروه از بچه‌ها مواد غذایی لازم را دریافت نمی کنند و دچار سوء تغذیه شده‌اند، از طرف دیگر چاقی و اضافه وزن برخی از بچه‌ها نیز مشکل دیگری است که با آن مواجه هستیم و کنترل این موضوع نیاز به تغذیه سالم، میزان دریافت مواد غذایی و فعالیت دارد تا شیوه زندگی اصلاح شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزایش سطح آموزش و آگاهی دانش‌آموزان را یکی از کارکردهای طرح سفیران سلامت دانش آموزی عنوان کرد و گفت: ریل توسعه کشور به تربیت کودک سالم نیاز دارد و عقب ماندگی‌های گذشته باید جبران شود و تحقق این مهم نیازمند نگاه ویژه است.

وی تعامل و ارتباط دو سویه آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی را بسیار مطلوب دانست و گفت: این تعامل، تحقق اهداف مد نظر در برنامه‌های مشترک را تسریع و تسهیل می کند.

مدارس مکانی مهم برای فرهنگ سازی سلامت است

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ سنندج نیز سلامت فیزیولوژیک و امنیت سلامت را از مهمترین ضروریات زندگی عنوان کرد گفت: یکی از مهم‌ترین محیط‌ها برای فرهنگ سازی در این راستا، مدارس است چرا که سفیران سلامت دانش‌آموزی، آموزش همسالان را اشاعه می‌دهند و این آموزش‌ها در همسالان، خانواده‌ها و در نهایت جامعه گسترش می‌یابد.

محمد سعید کنعانی با اشاره به دوران شیوع کرونا و تداوم آثار مخرب آن در دانش‌آموزان، فقر حرکتی، خشم، استرس، خستگی جسمی و ذهنی و بر هم خوردن ساعات خواب و خوراک دانش آموزان را از مهمترین آسیب‌ها و مشکلات کرونا عنوان کرد و گفت: امید می رود با اجرای چنین برنامه‌هایی، بخشی از این مشکلات مرتفع شود.

در ادامه این آیین دانش‌آموزان عضو سفیران سلامت به اجرای نمایش عروسکی پرداختند و سوگندنامه سفیران سلامت دانش‌آموزی توسط یکی از دانش آموزان قرائت و زنگ سلامت توسط مسوولان آموزش و پرورش نواخته شد.

تجلیل از داوران ششمین جشنواره سفیران سلامت و دانش آموزان برتر کشوری، استانی و شهرستانی جشنواره سفیران سلامت از دیگر بخش‌های این آیین بود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا