فرهنگ و هنر

مدیر آژانس ادبی پل: برای ۴۳ قرار مذاکره در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه‌ریزی کرده‌ایم

مجید جعفری‌اقدم با اعلام اینکه آژانس ادبی و ترجمه پل همراه چند ناشر برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۲۲ غرفه مستقل اجاره کردند، به خبرنگار کا 118گفت: هر سال همه ناشران و آژانس‌های ادبی در غرفه‌ای که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجاره می‌شد، در نمایشگاه فرانکفورت شرکت می‌کردند. امسال آژانس ادبی پل به همراه چند ناشر دیگر موفق به اجاره غرفه جداگانه شد.

مدیر آژانس ادبی پل: برای ۴۳ قرار مذاکره در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه‌ریزی کرده‌ایم

مدیر آژانس ادبی و ترجمه پل با اعلام اینکه ممکن است به دلیل مذاکرات در ترکیه نتواند در نمایشگاه فرانکفورت شرکت کند، اعلام کرد: حتما مسئولانی در آژانس ادبی پل در این نمایشگاه حضور خواهندداشت. طبق معمول برنامه‌هایی برای امضای قرارداد با ناشران و آژانس‌های دیگر درخواست کردیم و برخی از ناشران و آژانس‌های ادبی قرار ملاقات‌هایی را با ما درخواست کردند. در نهایت حدود ۴۳ قرار مذاکره برای روزهای برپایی این نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است؛ تا برای بحث درباره همکاری های مشترک از جمله تبادل کپی‌رایت بیشتر مذاکره شود.

عضو نبودن دولت ایران در کنوانسیون برن، مانع فعالیت نیست

جعفری‌اقدم با اعلام اینکه عضو نبودن ایران در کنوانسیون برن مانعی برای فعالیت ناشران و آژانس‌های ادبی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ایجاد نمی‌کند، بیان کرد: اینکه ایران عضو کنوانسیون کپی‌رایت نیست، تصمیم دولتی است و بخش خصوصی در این حوزه تصمیم نمی‌گیرد؛ اما این مساله مانع نیست که آژانس‌‎های ادبی خودشان به حقوق رایت ناشران و نویسندگان احترام نگذارند زیرا ناشران و آژانس‌های ادبی که در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت می‌کنند، می‌دانند که ضروری است به حقوق رایت نویسندگان و ناشران دیگر احترم بگذارند.

با اینکه دولت ایران عضو کنوانسیون برن نیست اما ناشر و آژانس‌های در ایران به کپی رایت کشورهای دیگر احترام می‌گذارند و رایت می‌خرند یا می‌فروشندبه گفته مدیر آژانس ادبی پل ناشرانی که به حقوق ناشران و نویسندگان دیگر احترام نمی‌گذارند، نمی‌توانند در تبادل رایت و فعالیت‌های مشترک با کشورهای دیگر موفق باشند. به همین دلیل با وجود اینکه دولت ایران عضو کنوانسیون برن نیست اما ناشر و آژانس‌های بسیاری در سال‌های اخیر در ایران به کپی رایت کشورهای دیگر احترام می‌گذارند و رایت می‌خرند یا رایت می‌فروشند. عضو نبودن دولت ایران در کنوانسیون برن مانعی نیست که ناشران ایرانی نتوانند به این حق احترام بگذارند و آن را رعایت کنند.

هفتاد و چهارمین نمایشگاه کتاب آلمان  FRANKFURTER BUCHMESSE از ۱۹ الی ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲ مصادف با ۲۷ مهر تا اول آبان ۱۴۰۱ در فرانکفورت برگزار می‌شود.

مدیر آژانس ادبی پل: برای ۴۳ قرار مذاکره در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه‌ریزی کرده‌ایم

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا