فرهنگ و هنر

مرمت یخدان زریسف کرمان آغاز شد

به گزارش روز یکشنبه کا 118به نقل از روابط عمومی این اداره کل، تراش اندود فرسوده کاهگل، مرمت بخش‌های آسیب دیده و همچنین ناودان‌های این بنای تاریخی از فعالیت‌های مرمتی به شمار می رود که شروع شده است.

وی تصریح کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای مرمت یخدان زریسف ۲۹۰ میلیون تومان است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان خاطرنشان کرد: یخدان از جمله بناهایی است که معماران قدیم در مناطق گرم و خشک برای سازگاری با اقلیم می‌ساختند که در کرمان نیز از این مخازن خشت و گلی، برای تولیدیخ در زمستان و نگهداری و حفظ آن به منظور مصرف در تابستان استفاده می‌کردند.

وی بیان کرد: یخدان زریسف کرمان مربوط به دوره قاجار و در خیابان زریسف، چهار راه آلاشت واقع شده که ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۵۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یخدان مویدی، یخدان ریگ آباد و یخدان زریسف مهمترین یخدان های شهر کرمان محسوب می شوند.

به گزارش کا 118، یخدان های کرمان با معماری خاص و مبتکرانه در روزهای سرد تابستان محل تهیه و انبار یخ برای فصل گرما محسوب می شدند که اغلب در عمق زمین و در مسیر قنات ها احداث می شدند؛ آب به وسیله این قنات ها به انتهای یخدان هدایت می شد که در ایام یخبندان زمستان یخ می بست و در اول صبح یخ ها را می شکستند و داخل یخدان می ریختند تا پر می شد و روزهای گرم تابستان از آن استفاده می کردند.

قدمت ساخت یخدان های کرمان اغلب به عصر صفویه و قاجاریه بر می گردد اما بسیاری از این سازه های قدیمی و با ارزش به مرور زمان و بر اثر نزولات جوی و نگهداری نامناسب در حال تخریب هستند که با مرمت آنها ضمن جذب گردشگر، می تواند با کاربری های متفاوت مورد بهره برداری قرار گیرد.

یخدان مویدی،  یخچال حاج آقا علی در رفسنجان، یخچال کبوترخان و یخچال های حاج رشید سیرجان از جمله مهمترین یخدان های استان کرمان محسوب می شوند.

استان کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا