فرهنگ و هنر

مصوبه هیات دولت برای برگزاری رویداد ملی اردبیل ۲۰۲۳ در دست پیگیری است

فردین عینی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار کا 118تصریح کرد: کشور ما میزبان رویداد اردبیل ۲۰۲۳ است و این موضوع فقط به شهر اردبیل مربوط نیست و چون این رویداد از حیث سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به کشور عوایدی خواهد داشت، باید الزام همکاری دستگاه‌های اداری در هیات دولت تصویب شود و همان‌گونه که رویداد تبریز ۲۰۱۸ همین مصوبه را از هیات دولت اخذ کرده بود، رویداد اردبیل ۲۰۲۳ نیز این مصوبه را نیاز دارد.

وی ادامه داد: در این باره به درخواست و تاکید استاندار اردبیل و با امضای استاندار، دو بار با وزارتخانه نامه‌نگاری کردیم تا موضوع در نخستین جلسه هیات دولت مطرح و تصویب شود و متاسفانه تاکنون محقق نشده است ، اما تا همان‌گونه که طبق مصوبه هیات دولت، بخشی از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی آذربایجان شرقی برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ اختصاص یافته بود، برای رویداد اردبیل ۲۰۲۳ نیز این امر محقق شود.

وی افزود: برای تبیین اهمیت ملی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ به همکاری بیشتر رسانه‌ها نیاز داریم و الزام دستگاه‌ها برای همکاری بیشتر مورد انتظار است ، البته برنامه‌های ما در حوزه گردشگری در استان آماده است و تلاش شده با هتل‌هایی که افتتاح شده و در دست تکمیل است و نیز تامین و راه اندازی تاسیسات و زیرساخت‌های گردشگری در جای جای استان، شرایط را برای میزبانی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فراهم کنیم.

عینی گفت: در استان و وزارتخانه هماهنگی‌ و از تجربیات همکاران در مراکز و استان‌های دیگر استفاده شده است و جلسات متعددی به ریاست استاندار تشکیل و ۶ کمیته و زیرکمیته‌های آنها در حوزه های مختلف مشخص و تقسیم وظایف شده است.

او اضافه کرد: هفته قبل در این باره در وزارتخانه متبوع با دکتر شالبافیان معاون گردشگری وزیر تبادل نظر شد و برگزاری پیش برنامه‌ای قبل از رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و آئین افتتاحیه در اردبیل مطرح شد و اجرای آنها را پیگیری خواهیم کرد ، اما برنامه اصلی این رویداد به لحاظ شرایط آب و هوایی استان، به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ موکول شد.

 سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل ادامه داد: تا زمان برگزاری برنامه اصلی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ در اردیبهشت ماه سال آینده، برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و شب‌های فرهنگی مرتبط با رویداد در دستور کار است و از وزارتخانه نسبت به تامین اعتبارات لازم قول مساعد داده شد و قرار شد شب‌های فرهنگی با موضوع اردبیل ۲۰۲۳ در پایتخت، استان اردبیل و استان‌های مجاور نیز برگزار شود.

عینی افزود: طبق گفته معاون گردشگری وزیر، در کنار کشورهای عضو اکو، کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه به لحاظ امکان جذب گردشگر در رویداد اردبیل ۲۰۲۳ از اهمیت خاصی برخوردار هستند و اگر بتوانیم با برگزاری این رویداد، در جذب گردشگران بیشتر از این دو کشور توفیقاتی داشته باشیم، برای رونق صنعت گردشگری موثر خواهد بود.

او تصریح کرد: این رویداد می‌تواند اقتصاد هر شهر را از حوزه کشاورزی، دامداری به اقتصاد بر پایه گردشگری تبدیل و زمینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را فراهم کند و همچنین از قابلیت‌های جذب گردشگری فرهنگی در اردبیل نیز باید بهره‌برداری شود.

وی ادامه داد: اردبیل از حیث تاریخی نیز به لحاظ داشتن آثاری از هزاره‌های قبل از میلاد، حائز اهمیت است و به عنوان مثال مناطق باستانی “شهر یئری و پیرازمیان” قابلیت ثبت و معرفی جهانی را دارد و تاریخ صفویه در اردبیل بر ارزش و اهمیت تاریخی و فرهنگی این خطه افزوده است.

 سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل اظهار کرد: جذابیت مجموعه جهانی شیخ صفی امکان نفوذ فرهنگی و مقابله با ایران هراسی و سایر هجمه‌های فرهنگی را فراهم می‌کند و طی جلساتی که با شهرداری و فرمانداری اردبیل داشتیم قرار شد نسبت به نصب المان‌ها و نشان‌ها، فضاسازی و تبلیغات محیطی در این شهر اقدام شود.

عینی به نقش مهم صدا و سیما و رسانه‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها برای آماده سازی افکار و استقبال عمومی از رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و همچنین معرفی قابلیت‌ها و جذابیت‌های این شهر و استان تلاش کنند و البته باید شهرستان‌های استان نیز از مواهب این رویداد ملی و منطقه‌ای بهره ببرند و ظرفیت‌های آنها نیز احیا و معرفی شود.

به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل، استاندار به عنوان رئیس و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان دبیر ستاد رویداد اردبیل ۲۰۲۳ هستند و شرح وظایف دستگاه‌های دخیل در برگزاری این رویداد مشخص و ابلاغ شده است و برای تبلیغات، حمل و نقل، سرویس‌های خدمات عمومی و خدمات دهی در اقامتگاه‌ها و تاسیسات گردشگری باید آماده‌تر باشیم.

عینی اظهار کرد: اردبیل از حیث گردشگری داخلی جزو سه قطب گردشگری کشور است و از نظر گردشگری خارجی نیز هدف اصلی گردشگران جمهوری آذربایجانی است به طوری که میزان تردد از مرز بیله سوار در اسفند ماه ۹۸ و قبل از کرونا، بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود و اغلب گردشگران آذری با هدف درمان و دریافت خدمات پزشکی به اردبیل سفر می‌کنند.

وی افزود: با اینکه قبل از کرونا امکانات آب درمانی و و نظایر آن بر رغبت گردشگران آذری و ترکیه‌ای برای حضور در استان اردبیل افزوده بود، اما شیوع کرونا مانع آن شد و خوشبختانه برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ می‌تواند بار دیگر امکان بازگشت به میزان تردد سال ۹۸ و حتی فراتر از آن را فراهم کند.

او گفت: در سال ۹۸ اردبیل به عنوان مقصد اول گردشگری داخلی معرفی شد و در پسا کرونا در فصل تابستان وضعیت خوبی را تجربه کردیم به طوری که بازدیدکنندگان از مجموعه جهانی و تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در این فصل با میزان بازدیدکنندگان در تابستان ۹۸ و قبل از کرونا برابری کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل اظهار کرد: هتل‌ها و مراکز اقامتی اردبیل در تابستان امسال به حدی سرشار از مهمان و گردشگر داخلی و خارجی بود که امکان رزرو اتاق برای همکاران خودمان از استان‌های دیگر را نداشتیم و البته فرصت‌های گردشگری زمستان اردبیل نظیر پیست‌های اسکی نیز، فرصت سفرهای خاطره‌انگیز به این خطه در فصول سرد را مهیا می‌کند.

وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در نشستی که در مهر ماه ۱۳۹۸ در خجند تاجیکستان برای توسعه گردشگری مشترک بین این کشورها برگزار شد، شهر ساری را برای سال ۲۰۲۲ و اردبیل را برای سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری این کشورها انتخاب و تصویب کردند.

براین اساس برنامه‌های رویداد اردبیل ۲۰۲۳ از اواخر آذرماه و اوایل دی ماه امسال با آغاز سال نو میلادی و با حضور وزرای گردشگری و سفرا و مهمانان خارجی و داخلی دیگر در اردبیل شروع خواهد شد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان و جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی، مذهبی و اقتصادی در شمال ایران واقع شده و مرکز این استان از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا