فرهنگ و هنر

موانع سرمایه‌گذاری در غرب مازندران/ از محدویت زیست‌محیطی تا قوانین دست و پاگیر

به گزارش کا 118، سرمایه گذارانی که بدون نیاز به تسهیلات بانکی و زمین تمایل و اشتیاق فراوانی برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف به ویژه ساخت مراکز اقامتی ، رفاهی، تاسیسات گردشگری ساحلی، بومگردی، صنایع تبدیلی، طرح پرورش ماهی و واحدهای تولیدی در این منطقه دارند که به گفته سرمایه گذاران نه تنها حمایت نمی شوند بلکه پیش پای آنها سنگ اندازی می کنند.

محدودیت های زیست محیطی ، زمانبر شدن اعطای مجوزها، وجود قوانین دست و پاگیر و بخشنامه های زاید، وقفه در تامین زیرساخت ها، آشنا نبودن ادارات به امور مربوط ، کاغذبازی اداری از جمله عمده ترین موانع پیش روی سرمایه گذاران این خطه گردشگری غرب مازندران است.

پیامدهای منفی در سایه این کم توجهی ها متاسفانه برخی از واحدهای تولیدی در حین فعالیت به تعطیلی کشانده و حتی سبب دلسردی، بی انگیزیگی و سرخوردگی عده ای از سرمایه گذارانی که در حال اجرای طرح هایشان هستند شده است.

به عنوان نمونه می توان به تعطیلی بزرگ ترین طرح پرورش ماهی در قفس خطه شمال کشور طی سال ۱۳۹۵ اشاره کرد، فعالیت این مجموعه تولیدی از سال ۱۳۹۳ با استقرار ۱۶ قفس و با ظرفیت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن ماهی قزل آلا و سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومانی در حدفاصل نوشهر – چالوس منطقه شریعت آباد آغاز شد و دست کم ۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول بکار شدند منتهی بعد از ۲ سال فعالیت سرانجام بنا به گفته سرمایه گذار آن مجموعه به خاطر مشکلات زیست محیطی از ادامه فعالیت آن  جلوگیری شد.      

کارشناسان و مسوولان امر یکی از مهم ترین عوامل توسعه نیافتگی منطقه غرب مازندران افزون بر بخشنامه های و دستورالعمل های زائد، واقع شدن گستره زیادی از عرصه های جلگه ای ، ییلاقی و جنگلی زیرپوشش مناطق حفاظت شده البرز مرکزی مطرح می کنند که موضوع محدودیت زیست محیطی سد راه سرمایه گذاری در این منطقه شده است. 

طبق مستندات موجود، در سال ۱۳۴۶ طی مصوبه شورای عالی جنگل، گستره زیادی از عرصه های ملی حد فاصل استان های تهران، البرز و مازندران زیرپوشش منطقه حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفت و مساحتی در قالب منطقه حفاظت شده البرز مرکزی تعریف شده حدود ۳۹۸ هزار و ۸۲۶ هکتار است و سهم مازندران از این میزان سطح حدود ۲۹۵ هزار و ۷۶۸ هکتار به عبارتی بیشتر حوزه جغرافیایی در قالب منطقه حفاظت شده البرز مرکزی مربوط به استان مازندران است.

سرمایه گذاران با وجود این مشکلات و موانع بر سر راه، یکی از علت های مهم پا به عرصه گذاشتن در این مسیر را علاقه مندی، شوق و ذوق و خدمت به مردم ، بهبود فضای کسب و کار و بسترسازی برای اشتغال جوانان و توسعه اقتصادی منطقه برشمردند و با ابزار گلایه گفتند در صورتی اگر این سرمایه ها را در دیگر بخش ها مانند خرید و فروش زمین یا سپرده گذاری در بانک ها هزینه می کردند با مشکل مواجه نمی شدند.

موانع سرمایه‌گذاری در غرب مازندران/ از محدویت زیست‌محیطی تا قوانین دست و پاگیرت

تعطیلی بزرگ ترین طرح پرورش ماهی در قفس خطه شمال   

در این پیوند، مدیرعامل شرکت تلاشگران البرز کاسپین و سرمایه گذار مجری طرح بزرگ ترین مجموعه پرورش ماهی در قفس های دریایی خطه شمال کشور به خبرنگار کا 118گفت : با همکاری موسسه شرکت جهاد نصر و سرمایه گذاری اعضای این شرکت، طرح تولید و پرورش ماهیان قزل آلا در قفس در منطقه شریعت آباد حدفاصل نوشهر – چالوس در قالب الگو که جزو بزرگترین مرکز تولید و پرورش ماهیان قزل آلا در شمال کشور مطرح شد و برای پرورش ماهیان بیشترین قفس های دریایی در این منطقه نصب شد.

محمد حسین قلعه قون افزود : برای راه اندازی این مرکز تولیدی مجوزهای لازم تاحدودی دریافت شد ضمن آنکه در آیین بهره برداری استاندار وقت و دیگر مسوولان کشوری وعده دادند که در ادامه فعالیت همراهی و همکاری لازم را داشته باشند اما طولی نکشید پس از ۲ سال فعالیت و تولید هر سال به مقدار ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن ماهی متاسفانه مسوولان دست اندرکار از ادامه فعالیت این مجموعه به خاطر مباحث زیست محیطی جلوگیری کردند.

وی گفت : آن زمان برای ادامه فعالیت این مرکز نامه نگاری های فراوانی با مسوولان ذیربط انجام شد که تعداد نامه های صادر شده بیش از  ۵۰ مورد به اداراتی مانند دامپزشکی ، محیط زیست و شیلات ارسال شد اگرچه شیلات در این حوزه تا حدودی همراهی و همکاری لازم را داشت ولی مسوولان دیگر ادارات مخالفت کردند در حالی که همه  آنها در آیین  بهره برداری از این طرح حضور داشتند.

مدیرعامل شرکت تلاشگران البرز کاسپین و سرمایه گذار این طرح خاطرنشان کرد:  فردی که در بدترین و سخت ترین شرایط چنین طرحی را اجرا و آن هم در اعماق دریا بدون همکاری دیگر دستگاه های اجرایی منطقه با این حجم سرمایه، ۱۶ قفس را با استفاده از تخته سنگ های بزرگ با تناژ بالا مهار و نصب می کند بنابر این هدف او ادامه فعالیت و ایجاد رونق اقتصادی در منطقه بود و غیر از این یا باید عاشق باشد یا دیوانه.

قلعه قون افزود : در برخی محافل مطرح می شود که این سرمایه گذار هدف او ادامه فعالیت نبوده بلکه خواسته تسهیلات دریافت کند هر مقام مسوولی اگر چنین تصوری روی سرمایه گذار طرح دارد می تواند تحقیقات لازم را انجام دهد تا پی ببرد که این سرمایه گذار با آورده شخصی حدود ۱۰ میلیارد تومان در آن زمان که رقم قابل توجهی بود برای اجرای این طرح هزینه کرد.

وی ادامه داد : نکته جالب تر اینکه طی این مدت فعالیت، شاید دست کم ۱۰ نفر از معاونان رئیس جمهور، شمار زیادی از وزرا و حتی ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این طرح بسیار بزرگ دیدن کردند و حتی از سرمایه گذار و مجری طرح قدردانی شد اما متاسفانه اجازه ادامه فعالیت به سرمایه گذار در این منطقه داده نشد.            

موانع سرمایه‌گذاری در غرب مازندران/ از محدویت زیست‌محیطی تا قوانین دست و پاگیر

دوندگی ۶ سال برای دریافت مجوز نخستین بندر خصوصی خزر  

حمید ثانی سرمایه گذار و مجری طرح ساخت اولین بندر خصوصی دریای خزر(مارینا) در منطقه “ونوش ” نوشهر گفت : پس از شش سال دوندگی و استعلام از اداراتی مانند منابع طبیعی ، محیط زیست، آب منطقه ای، آب و فاضلاب، راه، بندر، دریابانی سرانجام در خرداد ماه سال گذشته موفق به دریافت مجوز ساخت این پروژه در منطقه شدم.

بنا به گفته این سرمایه گذار، در حالی که آن زمان میزان سرمایه موردنیاز برای اجرای این طرح حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما با توجه به وضعیت موجود ، بی ثباتی بازار و نوسانات قیمت ارز و دلار ، سرمایه برآورد شده حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به آنکه دود طولانی شدن پروسه اداری در صدور مجوزها به چشم سرمایه گذاران می رود ، خاطرنشان کرد : سرمایه گذاری که بدون چشمداشت و دریافت تسهیلات بانکی قادر هستند در این منطقه چنین طرح های بزرگ اقتصادی را اجرا و فضای کسب و کار را فراهم کنند به جای تامین امنیت سرمایه گذاری و تسهیل در ارائه خدمات ، چوب لای چرخ فعالیت او می گذارند و همین رفتارها زمینه فرار سرمایه گذاران را فراهم می کند.

ثانی با اعلام آنکه عملیات اجرایی این طرح از خرداد ماه سال گذشته آغاز و تاکنون نزدیک به ۴۰ درصد فیزیکی داشته است ، گفت : هم اینک فعالیت دست کم ۵۰۰ نفر ،  اقداماتی مانند تجهیز کارگاه، ساختمان اداری ، شمع کوبی ، حفاری و سنگ ریزه برای ساخت این بندر انجام گرفته است.

طبق گفته این سرمایه گذار، بندر در زمینی به گستره حدود ۱۲۰ هزار متر مربع در حال ساخت است و امکاناتی مانند ۹۵۰ توقفگاه قایق تفریحی، ۲ دستگاه اتوبوس دریایی ، فضاهای ورزشی آبی نظیر اسکی روی آب ، ماهیگیری ، قایق سواری در نظر گرفته شده ضمن آنکه از این میزان فضا ، حدود ۳۰ هزار متر آن در قالب پسکرانه برای ایجاد مراکز پذیرایی نظیر رستوران  و شهربازی ، شهر کتاب و سینما پیش بینی شده است.

ثانی پیش بینی کرد که این بندر طی ۲ سال آینده به بهره برداری برسد و در پی آن ، بستر اشتغال برای دستکم ۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم فراهم شود.

حمید کبیری سرمایه گذار و مالک هتل ۳۰ طبقه در حال ساخت منطقه چلندر نوشهر از نداشتن برق مورد نظر به عنوان مهم ترین دغدغه این طرح بزرگ گردشگری کشور گلایه کرد.

این هتل از سال ۱۳۹۴ با پیش بینی اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال در زمینی به گستره بیش از پنجاه هزار متر مربع و زیربنای حدود ۹۱ هزار متر مربع در بیش از ۳۰ طبقه ساخته شده است ، ۴۵۰ اتاق اقامتی ، ۵۷باب سوئیت ، تالار ، سالن های همایش ، رستوران ، فضاهای ورزشی مجزا برای بانوان و آقایان و پت هلی کوپتر از بخش های پیش بینی این هتل محسوب می شود. 

برای دریافت مجوز هتل ۵ سال دوندگی کردم/ هر نهادی ساز خودش را می زند

این سرمایه گذار تصریح کرد : برای دریافت مجوز ساخت این هتل حدود پنج سال دوندگی کردم و با اینکه هیچگونه نیازی مانند وام و زمین نداشتم متاسفانه در پاسخ به استعلام ها برای دریافت مجوز هر دستگاه اجرایی ساز خودش را می زد به طوری که آن زمان ماهی ۱۰ روز مسیر طولانی نوشهر – ساری یا تهران – ساری برای دریافت مجوز طی می کردم و پرونده حامل تقاضاها روز به روز قطورتر می شد.

کبیری گفت : در زمان حاضر این هتل حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال آینده به بهره برداری می رسد منتهی سال ۱۳۹۸ طی  صورت جلسه ای در استانداری مازندران و توافقی که با شرکت توزیع برق غرب مازندران  و شرکت برق منطقه ای استان انجام گرفت بنا بود برای تامین برق این هتل ، پیشنهاد شد که حدود ۱۴ میلیارد تومان باید سرمایه گذار هتل بپردازد.

وی با اظهار آنکه از این میزان هزینه بر آورد شده ، حدود سه میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان آن صرف خرید تجهیزات و بقیه برای احداث ساختمان پست برق صرف شد ، افزود : در خرداد ماه سال گذشته طبق صورت جلسه استانداری، قرار بود برق این هتل تامین شود متاسفانه تا امروز این اتفاق رخ نداده است.

این سرمایه گذار با بیان آنکه در دیگر کشورها به ویژه ترکیه حدود پنج هزار هتل ساخته شده که از این تعداد حدود ۵۰۰ باب آن هتل پنج ستاره است ، افزود : در ایران و مازندران فردی که سرمایه گذاری می کند به خاطر عشق و علاقه به وطن است و غیر از آن در فرآیند دریافت مجوزها خیلی اذیت می شود به طوری که برخی از سرمایه گذاران در مسیر دریافت مجوزها پیشیمان و منصرف می شوند. 

فرماندار نوشهر گفت : در حوزه سرمایه گذاری در این منطقه موانع و مشکلات فراوانی وجود دارد و با وضعیت موجود شاید کمتر مسوولی بتواند برای جذب سرمایه گذار ، توسعه منطقه و بهبود فضای کسب و کار موفق شود بنابراین باید برای رفع این مشکل تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

لزوم بازنگری قوانین زیست محیطی در مازندران 

رستم زرودی در گفت و گو باخبرنگار کا 118افزود : حدود ۹۵ درصد حوزه جغرافیایی مناطق کوهستانی و ییلاقی این شهرستان زیر پوشش منطقه حفاظت شده البرز مرکزی قرار دارد یعنی نمی توان هر طرحی در این شهرستان اجرا کرد و خیلی از سرمایه گذاران به خاطر قوانین دست و پاگیر متاثر از محدودیت های زیست محیطی از ادامه سرمایه گذاری منصرف می شوند.

 وی خاطرنشان کرد : آستانه تحمل یک سرمایه گذار مگر چقدر است به طور یقین او در فرآیند طولانی مدت دریافت مجوز دچار چالش می شود ، چنانچه اگر در این منطقه سرمایه گذاری کلان در بخش های مختلف بشود به طور بسیاری از مشکلات نظیر بیکاری جوانان  برطرف می شود.

فرماندار نوشهر اظهار امیدواری کرد با تلاش مسوولان جهادی در این استان موانع و مشکلات بر سر راه سرمایه گذاران یکی پس از دیگری برطرف شود.            

ضرورت حذف قوانین دست و پاگیر اداری 

نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت : برای شکوفایی صنعت گردشگری باید محدودیت های زیست محیطی در مازندران به ویژه غرب این استان برداشته شود.

محمدعلی محسنی بندپی  افزود : اگرچه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی باید به عنوان اصل مورد توجه قرار گیرد اما امروز جوانان جویای کار این خطه از شمال کشور به خاطر بیکاری و آسیب های اجتماعی قربانی می شوند بنابراین برای نجات این جوانان راهی جز آسان سازی روند کاغذبازی اداری و رفع محدوده‌ای زیست محیطی و قوانین دست و پاگیر برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران گفت :  امروز بدون هم افزایی میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، تبادل نظر با سرمایه گذاران و فعالان گردشگری ، این استان توسعه نمی یابد.

در اجرای طرح های گردشگری با مشکل مواجه هستیم
صادق برزگر افزود : این استان از ظرفیت های فراوانی در حوزه گردشگری برخوردار است اما متاسفانه سرمایه گذاران در مسیر راه با محدوده‌ های زیست محیطی مواجه هستند و حتی برای تغییرکاربری زمین های درجه ۲ و سه به منظور اجرای طرح های گردشگری با مشکل مواجه هستیم.

وی بیان داشت : امروز نوع نگاه به گردشگری تغییر کرده و ذائقه گردشگران به سمت و سوی زیر شاخه های حوزه گردشگری از جمله گردشگری کشاورزی و بوم گردی است که غرب مازندران از این ظرفیت ها برخوردار است. 
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران تاکید کرد : باید برای در تسهیل گری و دریافت وام و مجوز سرمایه گذاری روند کاغذبازی اداری را کوتاه کرد. 
به گفته وی امنیت سرمایه گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است البته سرمایه گذار بومی و غیر بومی ندارد و هر سرمایه گذاری اهلیت داشت باشد باید از آن حمایت کرد.

موانع سرمایه‌گذاری در غرب مازندران/ از محدویت زیست‌محیطی تا قوانین دست و پاگیر

توسعه استان در صورت حمایت نکردن از سرمایه گذاران ابتر می ماند

استاندار مازندران با تاکید بر این نکته که در صورت حمایت نکردن از واحدهای صنعتی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی، روند توسعه اقتصادی در استان ابتر می ماند، گفت : تغییر رویه دستگاه های اجرایی و خدماتی برای خدمت به بنگاه های اقتصادی استان یک اصل انکار ناپذیر است و مدیران در مسیر تردد صنعتگران به ادارات باید زیر پای آنان فرش قرمز پهن کنند.

سید محمود حسینی پور با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌های اجرایی استان در جذب سرمایه گذار، گفت: اخلاق و ادبیات کارمندان برای جذب سرمایه گذار در مازندران حرفه ای نیست.

به گفته این مقام عالی دولت، مازندران در جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی برای توسعه اقتصادی استان دچار عقب ماندگی تاریخی است.

وی ادامه داد: مازندران در جذب سرمایه گذار به نسبت استان های دیگر در ادوار گذشته ضعیف عمل کرده که باید این نقص هرچه سریع تر برطرف شود.

مازندران در جذب سرمایه گذار ضعیف عمل کرد

حسینی پور خاطرنشان کرد: برای توسعه اقتصادی استان نباید تنها به اعتبارات دولتی بسنده کنیم؛ تنها راه توسعه اقتصادی این دیار حمایت از سرمایه گذاران است.

حسینی‌پور افزود: سرمایه گذاری باید با جدیت در استان دنبال شود و برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد راهی جز حمایت از بخش خصوصی نداریم. وی ادامه داد: رفع موانع و کاغذبازی های اداری باید با جدیت از سوی دستگاه های اجرایی استان برای جذب سرمایه گذار دنبال شود و افراد دارای اهلیت در ادارات برای توسعه اقتصادی مازندران با بخش خصوصی گفتگو کنند.

استاندار مازندران گفت: باید بخش خصوصی برای جذب سرمایه گذار در استان وارد میدان شود چراکه سیستم دولتی برای تحقق این امر در سال های گذشته موفق عمل نکرده است. حسینی پور با بیان این که، دستگاه های اجرایی استان تمام قد در کنار فعالان اقتصادی باشند، تصریح کرد: باید از ظرفیت های بخش خصوصی برای توسعه مازندران به معنای واقعی استفاده شود.

استاندار مازندران با تاکید بر ضرورت افزایش اهتمام مدیران استان برای تسهیل سرمایه‌گذاری در مازندران و کمک به رشد اقتصادی، افزود: هر دستگاه طرح‌های سرمایه‌گذاری و سهمی که می‌تواند از رشد اقتصادی هشت درصدی در نظر گرفته شده برای سال جاری داشته باشد را باید محاسبه کند و به استانداری ارائه دهد.

وی با انتقاد از عملکرد برخی مدیران استان در جذب سرمایه‌گذار و پیش بردن امور توسعه‌ای، بیان کرد: فراری دادن سرمایه گذار را به هیچ عنوان بر نمی‌تابیم و باید مدیران کل دستگاه های اجرایی همواره در مسیر جذب بخش خصوصی باشند.

حسینی‌پور تصریح کرد: هر وقت سرمایه‌گذار وارد استان شد و کارش راه افتاد، یعنی در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفته‌ایم، ما حقوق می‌گیریم که کارها را پیش ببریم. کاری جز این نداریم که برای افزایش سطح رفاه مردم گام برداریم.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: متاسفانه در مواردی مشاهده می‌شود که برخی مدیران موانعی پیش روی اقدامات مربوط به سرمایه‌گذاری در استان ایجاد می‌کنند. سرمایه‌گذار آمده می‌خواهد بزرگترین پروژه استان را اجرا کند، اما برخی دستگاه‌ها با بهانه‌های واهی مانع کار شدند و با اظهارنظرهای نادرست و یک صورت‌جلسه زحمات را هدر دادند. چندین استان صف ایستاده‌اند که پروژه های مهم را به استان خودشان انتقال دهند. به همین سادگی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در استان را از دست ندهیم.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: هر مدیری که بخواهد با این قبیل کارها جلوی جذب سرمایه‌گذار به استان را بگیرد باید برکنار شود. تا الان در این زمینه چند بار اتمام حجت کردم، اما از این به بعد حتما تصمیم‌گیری خواهم کرد.

وی اظهار کرد: مساله این است که ما خوب برنامه می‌نویسیم، اما در اجرای برنامه‌ها با مشکل مواجهیم. برای بهبود وضعیت در این زمینه، همه دستگاه‌ها مکلف هستند که برنامه‌های مربوط به جذب سرمایه‌گذار و رشد اقتصادی را به صورت رسمی ابلاغ کنند. به طوری که این برنامه‌ها از زمان ابلاغ قابلیت سنجش و ارزیابی داشته باشد و نقش بهره‌وری هر دستگاه در رشد اقتصادی نیز مشخص شود.

استاندار مازندران همچنین به بازرسی استانداری تکلیف کرد تا گزارشی درباره خروج سرمایه‌گذاران از مازندران تهیه کند که در آن سهم تقصیر هر دستگاه برای منصرف شدن سرمایه‌گذار از فعالیت اقتصادی در مازندران مشخص شود.

۲۰۰ پروژه نیمه تمام در غرب مازندران 

وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در سفر به این منطقه یادآور شد : دولت سیزدهم تلاش دارد تا عقب ماندگی‌های غرب مازندران دز حوزه گردشگری را جبران کند.

سیدعزت الله صرغامی در اسفند ماه سال گذشته در  حاشیه بازدید از منطقه گردشگری چشمه کیله تنکابن در گفت و گو با خبرنگار کا 118افزود : مازندران و بویژه غرب استان از ظرفیت های خوبی در بسیاری از حوزه ها بویژه گردشگری برخوردار است که باید به نحو مطلوبی از آنها استفاده شود.

وی اظهارداشت : حدود ۲۰۰ پروژه نیمه تمام در حوزه گردشگری غرب مازندران وجود دارد که برای اتمام آن به اعتبارات زیادی نیاز است.

ضرغامی با بیان اینکه دولت در سفر به مازندران اعتبارات خوبی در حوزه گردشگری در نطر گرفته است خاطرنشان کرد : باید این عقب ماندگی تاریخی در بلند مدت جبران شود و ما در تلاش هستیم تا این اتفاق مهم بیفتد.

شهرستان نور ، نوشهر ، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت  واقع در غرب استان مازندران سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا