سبک زندگی

نزدیک‌تر از همیشه به درمان اوتیسم

۱. از طریق همکاری تحقیقاتی بین دانشگاهی در بوفالو و مرکز درمانی تترا، گام بزرگی در جهت کشف درمان سندرم ایکس که یک علت ژنتیکی پیشرو در ایجاد اختلال اوتیسم است، برداشته شد. این دارو با نام BPN۱۴۷۷۰ در یک مطالعه بالینی فاز ۲ به نتایج مثبت دست یافت. این دارو، درمان نوآورانه عملکرد شناختی را در مرد بالغ مبتلا به سندرم ایکس بهبود بخشید. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سندرم ایکس شکننده، یک اختلال ژنتیکی است که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، شایع ترین علت شناخته شده در بین بیماران اوتیسم، ناتوانی ذهنی موروثی است.

۲. مارک گورنی، بنیان گذار و مدیر ارشد اجرایی مرکز درمانی تترا، می‌گوید: «ما از نتایج این مطالعه بسیار هیجان زده هستیم. علاوه بر ایمن بودن این روش، درمان با BPN۱۴۷۷۰ منجر به بهبود قابل توجه حوزه‌ی زبان در بیماران اوتیسم شد و ما همچنین شاهد یک جهش مثبت بالینی در عملکرد کلی روزانه آنها بودیم. این یافته‌ها به رویکرد ما برای درمان این بیماری از طریق مکانیسمی که به کسر این اختلال می‌پردازد، اعتبار می‌بخشند.»

۳. این تحقیق در مرکز پزشکی دانشگاه راش توسط محقق اصلی و متخصص مغز و اعصاب کودکان «الیزابت بری کراویس» ارائه شد و با بودجه بنیاد تحقیقات فراکس، تامین مالی گردید. بررسی پیش بالینی BPN۱۴۷۷۰ از طریق همکاری بین اعضای هیئت علمی دانشکده داروسازی و علوم دارویی UB (جیمز ام اودانل، رئیس و استاد)، (ینگ شو، دانشیار پژوهشی) و شرکت بیوتکنولوژی تترا به پایان رسید.

در این‌باره بخوانید:

بعد از تزریق واکسن کرونا هم باید ماسک بزنیم؟

با عوارض «اعتیاد به کار» قبل از دیر شدن آشنا شویم

۴. این دارو فعالیت «فسفودی استراز-۴D» را مهار می‌کند. همان آنزیمی که نقش کلیدی در تشکیل حافظه، یادگیری، التهاب عصبی و آسیب ضربه‌ی مغزی دارد. مطالعات قبلی دریافتند که BPN۱۴۷۷۰ پتانسیل ترویج بلوغ اتصالات در میان نورون‌ها را دارد که در سندرم ایکس شکننده دچار اختلال شده و مبتلایان را بهبود می‌بخشد. اودانل می‌گوید: «همکاری با تترا، جالب و مولد بوده است و تخصص آزمایشگاه ما در فارماکولوژی پیش‌بالینی و تخصص آنها در کشف و توسعه داروها را ترکیب می‌کند.» پتانسیل BPN۱۴۷۷۰  برای بهبود عملکرد شناختی و حافظه نیز می‌تواند به درمان بیماری‌های آلزایمر، ناتوانی‌های تکاملی، آسیب ضربه مغزی و اسکیزوفرنی کمک بسیاری کند.

منبع: مدیکال اکسپرس

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا