فرهنگ و هنر

نشست مدیران سازمان‌های گردشگری عضو سیکا با حضور ایران در تاجیکستان

به گزارش روز چهارشنبه کا 118، شرکت کنندگان در این نشست بر اهمیت گسترش همکاری در زمینه گردشگری بین کشورهای عضو سیکا تاکید کردند.

کمیته توسعه گردشگری دولت تاجیکستان می گوید: مدیران ارشد آژانس های گردشگری از جمهوری اسلامی ایران، فلسطین، جمهوری آذربایجان، بنگلادش، چین، عراق، اردن، تاجیکستان، تایلند، ترکیه و دبیرخانه سیکا در این نشست شرکت کردند.

براساس گزارش ها، آنها بر اهمیت گسترش همکاری در زمینه گردشگری بین کشورهای عضو سیکا پس از همه گیری کووید-۱۹ و تقویت تلاش های مشترک برای بازسازی و تشدید تبادل گردشگری بین کشورهای عضو تاکید کردند.

براساس گزارش ها، طرفین توافق کردند که به صنعت گردشگری کشورهای عضو در مبارزه با اثرات همه گیر COVID-۱۹ کمک و حمایت متقابل ارائه کنند.

کمیته توسعه گردشگری می‌گوید، آن‌ها همچنین بر اهمیت راه‌اندازی مسیرهای گردشگری مشترک جدید «با در نظر گرفتن ایمنی گردشگران، از جمله هنگام سفر بین کشورهای عضو CICA» تأکید کردند.

ایده سازماندهی این رویداد ارائه بستری برای بحث، تبادل تجربه و بررسی فرصت ها برای تشدید همکاری ها به منظور احیای صنعت گردشگری در کشورهای سیا بود. این رویداد در شرایطی که کشورها مرزهای خود را به روی گردشگران بین المللی باز می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و هدف آن کمک به ایجاد یک اکوسیستم گردشگری جدید برای کشورهای عضو سیکا بود.

خانم چی فانگ معاون مدیر اجرایی دبیرخانه سیکا در از جمهوری تاجیکستان به دلیل میزبانی چنین رویداد مهمی در حوزه گردشگری به عوان یکی از بخش های اقتصادی که بیشترین آسیب را از کووید- ۱۹ متحمل شد، قدردانی کرد.

نشست مدیران سازمان‌های گردشگری عضو سیکا با حضور ایران در تاجیکستان
وی بر اهمیت ترویج گردشگری پایدار در منطقه، ایجاد فرصت های درآمدی برای مردم محلی، تقویت درک متقابل و دوستی بین مردم و حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی کشورهای مقصد تاکید کرد.

در این رویداد استراتژی‌ها، رویکردها، روش‌ها، روش‌های جدید ارائه خدمات برای مقابله با چالش‌های جدید اتخاذ شده در کشورهای سیکا برای حمایت از صنعت گردشگری ارائه شد. همچنین، تبادل بهترین تجربیات در زمینه بازاریابی و ترویج محصولات ملی گردشگری، ایجاد فضای مساعد برای انجمن ها و شرکت های گردشگری و همچنین تبادل نظر در مورد چشم انداز همکاری و شناسایی گردشگران جدید صورت گرفت.

اسیاپلاس نیز نوشت :سازمانهای گردشگری تاجیکستان، ایران و ازبکستان بیش از ۵۰ سند همکاری جدید را در جریان مجمع توسعه گردشگری منطقه‌ای که در ۱۲ نوامبر در دوشنبه برگزار شد، امضا کرده‌اند. طبق گزارش‌ها، صنعتگران و شرکت‌های توریستی تاجیکستان دستاوردهای خود را در گردشگری و صنایع مربوطه به نمایش گذاشتند. مجمعی که هیات هایی از تاجیکستان، ایران و ازبکستان را گرد هم آورد.

سیکا یک مجمع بین المللی برای تقویت همکاری با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیا است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا(سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

اکنون این سازمان ۲۷ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا