فرهنگ و هنر

نمایش عکس‌های کمتر دیده شده از شهیدبهشتی

به گزارش کا 118از روابط عمومی خانه موزه شهید بهشتی، به مناسبت دوم آبان ماه؛ نود و چهارمین سالروز تولد شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) نمایشگاه عکس و کتاب‌های آیت الله دکتر بهشتی با عنوان «یادگار بهشتیان» شامل عکس‌هایی کمتر دیده شده از زندگی عمومی و خصوصی این شهید بزرگوار از دوم تا هشتم آبان ماه در محل خانه موزه شهید بهشتی برگزار می‌شود. 

همچنین در حاشیه این نمایشگاه عکس از کتاب ۶ جلدی «مکتب قرآن» که شامل سلسله درس‌گفتارهای تفسیری شهید بهشتی از آیات قرآنی است و توسط بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت الله دکتر بهشتی در سال جاری روانه بازار نشر شده است نیز رونمایی می‌شود. 

علاقه‌مندان برای دیدن آثار نمایشگاه «یادگار بهشتیان» و خانه موزه شهیدبهشتی می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷، به جز روزهای تعطیل به خیابان شریعتی، خیابان شهید دستجردی(ظفر)، خیابان صبر، خیابان مطهری، کوچه شهید بهشتی، شماره ۱۲ مراجعه کنند.

نمایش عکس‌های کمتر دیده شده از شهیدبهشتی

خانه شهید آیت الله سید محمد حسینی بهشتی، خانه‌ای دو طبقه است که اوایل سال ۱۳۹۰ به دستور شهردار تهران خریداری و در دستور کار تغییر کاربری به موزه، با هدف آشنایی هر چه بیشتر با شخصیت و اندیشه‌های شهید آیت الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی قرار گرفت. این موزه در برگیرنده یادگارهایی از آن شهید و یادآوری‌هایی از روزهای انقلاب و شخصیت‌های موثر آن دوران است.

شهید سید محمدحسین بهشتی دوم آبان ۱۳۰۷ در اصفهان متولد شد. پدرش از روحانیان اصفهان و امام جماعت مسجد لنبان بود. وی از چهار سالگی به مکتب رفت و در اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، مدرسه را رها کرد و در سال ۱۳۲۱ وارد حوزه علمیه شد. در سال ۱۳۲۵ یعنی در هجدهمین بهار زندگی خود به قم عزیمت کرد و در کنار تحصیل علوم دینی، در سال ۱۳۲۷ موفق به دریافت دیپلم ادبی در امتحانات متفرقه شد. در همان سال، وارد دانشکده الهیات معقول و منقول شد و در سال ۱۳۳۰ با دریافت درجه لیسانس به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد. 

وی در سال ۱۳۳۳، دبیرستان دین و دانش قم را تأسیس کرد و تا سال ۱۳۴۲ سرپرستی آن را برعهده داشت. در فاصله سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۸، دوره دکترای فلسفه الهیات را گذراند و سپس، با شرکت فعال در مبارزات سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ از سوی ساواک مجبور به عزیمت از شهر قم به تهران شد. این شهید به پیشنهاد و درخواست آیت الله حائری و آیت الله میلانی به هامبورگ عزیمت کرد و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان آن شهر را عهده‌دار شد و به فعالیت‌های عمیق دینی و فرهنگی پرداخت.

بهشتی سرانجام در سال ۱۳۴۹، به ایران بازگشت و به فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی روی آورد. در این مدت، چندین بار توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد. در آذرماه ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی(ره) شورای انقلاب را تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان ایدئولوگ و لیدر در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی به فعالیت می‌پرداخت.

او که حزب جمهوری اسلامی را با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی پایه‌گذاری کرد، در تدوین قانون اساسی به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می‌کرد. پس از استعفای دولت موقت در سال ۱۳۵۸، مدتی به عنوان وزیر دادگستری و سپس، از سوی امام خمینی به ریاست دیوان عالی کشور منصوب شد.

آیت الله بهشتی سرانجام در شامگاه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقین به همراه کاروان ۷۲ نفره خود به شهادت رسید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا