فرهنگ و هنر

نماینده ولی‌فقیه در امور حج‌ و زیارت بر دفاع از حقوق حجاج تاکید کرد

به گزارش کا 118از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اظهار داشت: ما بعنوان کارفرما باید از حقوق حجاج کشورمان دفاع کنیم و شرکت مطوفین طبق قاعده «المومنون عند شروطهم» باید نسبت به تعهدات در حج اقدام کند.

در ادامه این نشست، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در خصوص پیگیری ها و نامه نگاری های دو طرف گزارش داد و تصریح کرد که فهرست خدمات برای انعکاس به شرکت سعودی استخراج شده و قابل پیگیری است.

اکبر رضایی با بیان اینکه ما در نشست هایی که در ایام حج با مسئولان این شرکت داشتیم تاکید کردیم که باید در چارچوب تعهدات عمل شود. گفت: ما بارها گفته ایم که بعنوان دریافت کننده خدمات باید قدرت انتخاب داشته باشیم و این شیوه که پیش شرط صدور روادید برداشت هزینه ها از طریق سامانه مسار است نشاندهنده برخورد یک طرفه و انحصاری شرکت کشور میزبان، مشروع و قابل قبول نیست.

بر همین اساس رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این نشست با اشاره به شرایط برگزاری حج ۱۴۰۱، کاهش بخشی از هزینه ها با پیگیری های صورت گرفته از شرکت مطوفین قبل از اعزام زائران به عربستان را سازنده و درعین حال تصریح کرد: دفاع از حقوق زائر وظیفه ذاتی سازمان حج و زیارت است و این سازمان انجام تعهدات را از مسئولین حج عربستان خواهد خواست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم با بیان اینکه رویکرد اصلی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری کاهش هزینه های حج بوده و خواهد بود، تصریح کرد: اولویت در کاهش هزینه ها مربوط به ارقامی است که شرکت مطوفین ایران بدون ضابطه و توافق مشخص دریافت می کند درحالیکه کارگزار باید مطابق نظر کارفرما عمل کند.

برپایه این گزارش، این جلسه با ارائه گزارشی درخصوص طرح ارتقاء سطح ستاد مرکزی اربعین با توجه به بررسی ها و آسیب شناسی های انجام شده ادامه یافت و معاونین و مدیران حاضر در جلسه نقطه نظرات خود را درباره برخی بندهای آن بیان کردند و مقرر شد که با انجام اصلاحاتی، این طرح برای ارائه در جلسه آینده شورای عالی حج و زیارت آماده شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا