فرهنگ و هنر

نوازنده افغانستانی: موسیقی بهترین ابزار اتحاد بین اقوام است

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار کا 118حمید سائل در حاشیه برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به میزبانی گلستان در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: موسیقی در صورت داشتن شعر پرمحتوا، بهترین ابزار انتقال پیام و مفاهیم است وصداها و نت‌ها زمانی که با اشعار مناسب در کنار هم قرار می‌گیرند و به‌هم آمیخته می‌شوند ضمن زیبایی کار، راحت‌تر می‌توانند انتقال دهنده پیام باشند.

وی خاطرنشان کرد: موسیقی ایران و افغانستان ریشه درهم تنیده‌ای با یکدیگر دارد اما در سایان گذشته به علت نفوذ موسیقی‌ غربی، از اشتراکات موسیقی این ۲ کشور کاسته شد اما استادان و پژوهشگران عرصه موسیقی نگذاشتند این پیوند بطور کامل از هم جدا شود

هنرمند موسیقی افغانستان ادامه داد: افغانستان به دنبال پیوند دوباره و افزایش اشتراکات موسیقی با ایران است بطوری‌که در این مسیر، دوستان هنرمند ایرانی با سازهای تلفیقی در گروه‌های موسیقی ما حضور دارند..

سرپرست گروه موسیقی افغانستان گفت: حضور در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به عنوان میهمان گامی برای جلوگیری از گسسته شدن مشترکات موسیقی ۲ کشور است.

سائل تاکید کرد: با بسط و گسترش موسیقی نواحی و سنتی، می‌توان موسیقی اصیل ایرانی را به نسل آینده منتقل کرد.

وی ادامه داد: معتقدیم موسیقی اصیل و نواحی در صورت توجه بیشتر، بر روی جوانان اثرگذارتر از موسیقی‌های وارداتی است.

گروه موسیقی افغانستان به سرپرستی حمید سائل و با حضور ابراهیم عظیمی، رشید عباسی، عبدالستار رسولی و غلام‌سرور عظیمی با سازهای رباب، طبلا، دوتار، هارمونیه، سارنگ و تنبور به عنوان گروه میهمان در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در تالار فخرالدین اسعد گرگان به اجرای برنامه پرداخت.

این گروه در برنامه خود قطعه‌هایی به نام‌های دنیا گذران، ای نگار من، می‌روی افسانه شدم و همچنین قطعه آمده‌ام را اجرا کرد.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه “دوشنبه” با حضور هنرمندان موسیقی استان‌های کشور به میزبانی گلستان در تالار فخرالدین اسعد گرگان آغاز شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا