فرهنگ و هنر

نکوداشت «حاج محقق» برگزار شد

به گزارش کا 118از روابط عمومی و امور بین‌الملل مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، آیین نکوداشت خطیب مجاهد حاج شیخ عباسعلی محقق واعظ خراسانی با حضور خانواده وی، اساتید حوزه علمیه و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر در مجموعه سعدآباد برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهران رهنما دبیر این نکوداشت در ابتدای این مراسم با اشاره به برنامه‌های تاریخی مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد گفت: نکوداشت مرحوم حاج محقق، چهارمین برنامه تاریخی امسال سعدآباد است. حاج محقق ۳ سال و ۱۰ روز در واقعه گوهرشاد زندانی شد و ۲۵ سال آخر عمر خود را در تهران سپری کرد.

در ادامه مراسم هم پیام آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی به مناسبت تجلیل از حاج شیخ عباسعلی محقق واعظ خراسانی قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده‌است: تقدیر از دانشمندان موجب می‌شود نسل جوان به کسب علم دلگرم شوند.

تمجید امام(ره)‌ از حاج محقق

آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور مؤسس بنیاد نهج‌البلاغه در سخنانی اظهار داشت: بنده در آغاز دوران طلبگی در تهران، منبر مرحوم حاج محقق خراسانی را دیده بودم. ایشان تبحر و تخصص در روایات داشت و کتابخانه‌اش در مشهد، چهارمین کتابخانه معتبر منایع اسلامی از نظر کمیت و کیفیت بود.

وی افزود: جمله‌ای از ایشان به خاطر دارم و این بود که می‌گفتند «در هر مجلسی که می‌روم، اگر طلبه جوانی هم روی منبر باشد، گوش می‌کنم و از آن یاد می‌گیرم». به همین دلیل، منبرهای ایشان که مشحون از آیات و روایات بود، کلاس درس برای همگان بود، چون می‌دانستند اهل عمل و اخلاص است.

دین‌پرور اظهار داشت: مرحوم حاج محقق علاوه بر اینکه روی متون روایات تسلط داشت، روایات مناسب زمان و مکان را انتخاب می‌کرد. لذا در قائله مشهد و کشف اجباری حجاب، منابرش به گونه‌ای بود که روشنگری می‌کرد. به همین دلیل بود که در مدت کوتاهی که در قم بود، حضرت امام به ایشان فرمودند: الحق دین خودتان را به اسلام ادا کردید.

حاج محقق از پرچمداران وحدت اهل تشیع و تسنن بود

آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی، نماینده سابق ولی فقیه در هرمزگان دیگر سخنران این مراسم بود که به مناسبت نکوداشت مرحوم واعظ خراسانی اظهار داشت: منبر ایشان آکنده از موعظه بود، در عین حال این مواعظ از زبان خودش نبود و این یک تبحر است. سومین ویژگی ایشان، نقل احادیث از منابع اهل سنت بود و به همین دلیل، از پرچمداران وحدت محسوب می‌شد.

وی افزود: موعظه یک فصل جدایی در قرآن و روایات دارد که متأسفانه از آن غفلت کردیم و خسارت دیدیم. بی‌اعتنایی به موعظه موجب شد که حرف امیرالمؤمنین علی(ع) را هم نادیده بگیرند.

نعیم‌آبادی با اشاره به ماجرای کشف حجاب رضاخانی که مرحوم محقق بابت مبارزه با آن ۳ سال زندانی شد، افزود: چرا استکبار هر جا که می‌رود، اولین کاری که می‌کند، حجاب را بر می‌دارد؟ چون حجاب مصونیت می‌آورد.

عنایت امام رضا(ع) به حاج محقق

در ادامه، پیام تصویری آیت‌الله محمدعلی جاودان به این مراسم پخش شد. وی در بخشی این پیام گفت: مرحوم محقق وقتی به زندان رضاخانی افتاد، در زندان به او سرمه خورانده بودند تا صدایش خراب شود، به همین دلیل هر زمان که صحبت می‌کرد، حالت سرماخوردگی داشت، با این حال چیزی از جذابیت منبرهایشان کم نشد، چون آن جذابیت را با توسل یک ماهه به امام رضا(ع) کسب کرده بود.

ارتش رضاخانی برای حاج محقق حکم اعدام داده بود

مهدی محقق رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ـ دانشگاه مک‌گیل کانادا و فرزند مرحوم محقق واعظ در این مراسم گفت: وقتی شایعه شده بود که رضاخان می‌خواهد کتب حدیثی را حذف کند، مردم مشهد می‌گفتند «باکی نیست؛ چون حاجی محقق (مرحوم پدرم‌) و حاج شیخ مهدی واعظ را داریم!»

این استاد دانشگاه افزود: وقتی مرحوم پدرم در زندان بود، دادستان ارتش گفته بود برای کسانی که در مسجد گوهرشاد منبر رفته‌اند، تقاضای اعدام خواهم کرد. اما او توسط یک سرباز کشته می‌شود و موضوع اعدام منتفی شد.

محقق در پایان سخنان خود یادآور شد: کتاب الجنة الناجیة شرح فقراتی از خطبه پیامبر اکرم(ص) در استقبال از ماه رمضان، با مقدمه بنده و شیخ حسین انصاریان تدوین شده است که در این مراسم رونمایی می‌شود.

در این مراسم، مهدی محقق، حجج اسلام سیدجمال‌الدین دین‌پرور، غلامعلی نعیم‌آبادی، عباس مدرس یزدی، سیدهادی خامنه‌ای، سیدمهدی حسین‌زاده مدیرعامل بنیاد قرآن، منوچهر صدوقی سها نویسنده و عرفان‌پژوه و نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک حضور داشتند. 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا