فرهنگ و هنر

هفته دوم مهرماه به کدام گالری‌ها برویم؟

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی کا 118، پایان هفته فرصت مغتنمی برای علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است که از نمایشگاه‌هایی در این حوزه همچون نقاشی، خوشنویسی، نقاشی خط، طراحی، کاریکاتور، عکاسی، حجم و مجسمه بهره‌مند شوند. نمایشگاه‌هایی از جمله «جادوی رنگ‌­ها»، «صنایع دستی و هنرهای تجسمی»، «مهرآذین» و «یادگار دفاع» در گالری‌های پایتخت میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است. نمایشگاه‌هایی نیز از ماه‌های گذشته در بعضی از گالری‌ها همچنان برپاست.

«جادوی رنگ‌­ها» در نیاوران

نمایشگاهی از آثار نقاشی دکتر داریوش هوشمند با عنوان «جادوی رنگ­‌ها» جمعه (هشتم مهرماه) ساعت ۱۴، در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران به نشانی انتهای خیابان پاسداران، رو به روی ضلع غربی بوستان نیاوران، افتتاح می‌شود و تا ۱۵ مهر، هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۷ و در روز جمعه (۱۵ مهرماه) از ساعت ۱۴ تا ۱۷ میزبان علاقه‌مندان است. در این نمایشگاه، ۸۰ تابلو از آثار هوشمند در قالب آبستره‌­هایی شاعرانه از طبیعت به نمایش گذاشته می‌شود.

هفته دوم مهرماه به کدام گالری‌ها برویم؟

هوشمند سال ۱۳۱۴، در شهر بابل متولد شد، بعد از گذراندن دوران دبستان و دبیرستان در زادگاهش، دوره پزشکی را در شهر تبریز به اتمام رساند و پس از آن برای تکمیل تحصیلات، به آمریکا مهاجرت کرد. او در آمریکا هنر نقاشی را دنبال و تکنیک­‌های مختلفی را تجربه کرد، تا امروز که کارهای اخیر او با جوهرهای رنگی (اکولین) روی مقوایی مخصوص ادامه دارد.

او فضای خیال­‌انگیز نقاشی را به شکل غریزی از دوران کودکی آموخت و در فرآیند شکل­‌دهی و یافتن زبانی مخصوص خویش، از مکاتب و تکنیک­‌های متعددی بهره جسته است. ثمره تمامی این سال‌­ها تابلوهای شگفت انگیزی است که در نمایشگاه‌­های آمریکا و خارج از آن به نمایش درآمدند. «جادوی رنگ‌­ها»، دومین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است که در ایران برگزار می‌­شود.

نمایشگاه «صنایع دستی و هنرهای تجسمی» در نگارخانه معرفت

نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای تجسمی جمعی از هنرجویان مراکز فرهنگی هنری منطقه پنج به سرپرستی آروین قربان از ششم تا ۱۲ مهرماه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه فرهنگسرای معرفت به نشانی میدان شهر زیبا، بلوار شهران، بعداز زیرگذر شهیدهمت برپاست. در این نمایشگاه آثاری شامل نقاشی آبرنگ، نقاشی رنگ و روغن، نقاشی روی سفال، پتینه کاری و… به نمایش گذاشته شده است.

«مهرآذین» در نگارخانه شفق

نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی با عنوان «مهرآذین» ششم تا ۱۲ مهرماه به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه شفق فرهنگسرای خانواده به نشانی خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی (یوسف‌آباد)، خیابان بیست‌ و یکم، بوستان شفق برپاست. آثار این نمایشگاه با استفاده از تکنیک‌ها و سبک‌های گوناگون در حوزه نقاشی، عکس، طراحی و حجم به نمایش گذاشته شده است.

نام نمایشگاه «مهرآذین» به معنی مهر درخشنده و آراسته است، مهری که در قاموس هنر خود را متجلی می‌کند و مایه آرامش مخاطبان است. اکثر هنرمندان این نمایشگاه با الهام از فصل پاییز و طبیعت پر احساس بوم‌های خود را آذین بسته‌اند.

«یادگار دفاع» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه گروهی عکس «یادگار دفاع» به مناسبت هفته دفاع مقدس و با حمایت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، دوم تا ۱۴ مهرماه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه ۱۷ قطعه عکس یادگاری رزمندگان از قبل و بعد از عملیات‌های مختلف در قطع ۵۰ در ۷۰ و به صورت رنگی و سیاه و سفید به نمایش گذاشته شده است.

محسن شاندیز، جلیل دوروزی، بهرام محمدی‌فرد، بهزاد پروین‌قدس، یوسف گرامی، احمد بنا کاشانی، مهرداد ارشدی، یونس ذاکری، مرحوم مریم کاظم‌زاده، جهانگیر رزمی، حمزه رازدشت، سعید صادقی و شهید محمدی عکاسان این مجموعه هستند و عکس‌ها بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۶ به تصویر کشیده شده ‌است.

هفته دوم مهرماه به کدام گالری‌ها برویم؟

«خیام، لحظه‌های حضور»

نمایشگاه انفرادی چاپ دستی قدرت‌الله عاقلی با عنوان «خیام، لحظه‌های حضور»، یکم تا ۱۳ مهرماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در گالری ثالث به نشانی کریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۴۸ دایر است.

«سوگنامه»

نمایشگاه گروهی آثار خوشنویسی و نقاشیخط فرازهای منتخب از زیارت ناحیه مقدسه با عنوان «سوگنامه» به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹ از ۲۷ شهریور تا ۱۴ مهرماه از ساعت ۹ تا ۲۰ در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان شهید منفرد نیاکی برپاست. آثار خوشنویسی این نمایشگاه با گرایش‌های خطوط نسخ، ثلث، نستعلیق، محقق، شکسته نستعلیق و نقاشیخط به تعداد۶۰ اثر در ابعاد متفاوت به نمایش گذاشته شده است.

نمایش آثار حسن حاضرمشار

نمایشگاه آثار مرحوم حسن حاضرمشار هنرمند خودآموخته (نقاش و مجسمه‌ساز)، ۱۸ شهریور تا ۱۴ مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در گالری آوت سایدر اینن به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از میدان ولی‌عصر(عج)، کوچه فرخی، پلاک ۱۱، زنگ ۲ برپاست.

«گنجینه ۱» در گالری اِلا

نمایشگاه گروهی آثار هنرمندان بنام ایران؛ فریدون آو، نصرالله افجه‌ای، هانیبال الخاص، ناصر اویسی، عبدالحمید پازکی، ژازه تباتبایی، محمود زنگنه، محمود سعدالدین، جلال شباهنگی، حسین قوللر آقاسی و فریده لاشایی با عنوان «گنجینه یک»، ۱۸ شهریور تا ۱۸ مهرماه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ (پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۶) در گالری اِلا به نشانی خیابان ولی عصر(عج)، بالاتر از پارک ملت، نبش کوی طاهری، شماره ۲۷۰۱ (پاساژ جام جم)، طبقه دوم دایر است.

هفته دوم مهرماه به کدام گالری‌ها برویم؟

«گلستان» در گالری اعتماد

نمایشگاه آثار نقاشی محمد رحیمی با عنوان «گلستان»، ۱۸ شهریور تا ۱۷ مهرماه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ (جمعه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰) در گالری اعتماد یک به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ دایر است.

«چاپ شده» و «۷۳۷۴۳۳» در گالری شیرین

نمایشگاه گروهی چاپ با عنوان «چاپ شده»، با آثاری از فریدون آو، رضا بانگیز، بهمن محصص، حسین زنده‌رودی، لیلی متین دفتری، فرناز ربیعی‌جاه، مرجان سیدین، مسعود عربشاهی و فرشاد نکومنش، ۱۸ شهریور تا ۱۲ مهرماه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک پنج برپاست.

همچنین نمایشگاه آثار نقاشی سینا رضائی با عنوان «۷۳۷۴۳۳​​​​​​»، در این گالری میزبان علاقه‌مندان است.

«واقعیت ناگوار یا از چیزهایی که نمی‌توان سخن گفت»

نمایشگاه انفرادی آثار نوگل مظلومی نقاش و طراح با عنوان «واقعیت ناگوار یا از چیزهایی که نمی‌توان سخن گفت»، ۱۸ شهریور تا ۱۵ مهرماه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری باوان به نشانی خیابان شهید مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک هفت برپاست. در این نمایشگاه آخرین مجموعه از آثار مظلومی و یک چیدمان از او به نمایش درآمده است.

هفته دوم مهرماه به کدام گالری‌ها برویم؟

مروری بر آثار هنرمندان کارتونیست خارجی

خانه کاریکاتور ایران نمایشگاهی را با عنوان «اصل کار» با هدف بازخوانی ویژگی‌های فنی و تنوع تکنیکی آثار دستی که به عنوان اصول خلق ایده‌ها و چالش‌های هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست مطرح بوده، برنامه‌ریزی کرده است. نخستین رویداد «اصل کار» به نمایش آثار هنرمندان خارجی اختصاص دارد که از آرشیو خانه کاریکاتور انتخاب شده است.

این نمایشگاه از ۲۴ مرداد تا ۱۴ مهرماه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۴ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۲ به استثنای روزهای تعطیل در خانه کاریکاتور ایران به نشانی خیابان دکتر شریعتی، تقاطع اتوبان شهید همت، خیابان شهیدداود گل نبی غربی، بعد از میدان شهید احمدی روشن(کتابی)، پلاک ۴۴ میزبان علاقه‌مندان است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا