فرهنگ و هنر

وزارت میراث‌فرهنگی می‌تواند منشا تحولات در کشور باشد/ مجوزی دریافت کردم که حمل‌ونقل کشور را متحول می‌کند

به‌ گزارش خبرنگار گردشگری کا 118، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه -ششم شهریور ۱۴۰۱ – همزمان با دومین روز هفته گردشگری در مراسم افتتاح همزمان ۱۸۳ طرح گردشگری که با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری، معاونان و مدیران ستادی این وزارتخانه به شکل حضوری و مدیران‌کل استانی به شکل ویدئو کنفرانس در سالن اجتماعات وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشکری و صنایع‌دستی می‌تواند منشا تحولات در کشور باشد. کار در حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری می‌تواند نقش موثری در همه حوزه‌های کشور از جمله بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت ایران از پیشرفت خوبی برخوردار است، بیان کرد: در دنیا کمتر کشوری مانند ایران داریم که تمام ویژگی‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی و … داشته باشد، باید زمینه را برای جذب و توسعه گردشگر فراهم کنیم.

قاسمی خاطرنشان کرد: دو هفته پیش کنفرانس وزرای حمل ونقل کشورهای محصور در خشکی در عشق‌آباد ترکمنستان برگزار شد، همه در این نشست اتفاق نظر داشتند که ایران از نظر ژئوپلیتیک می‌تواند ترانزیت کشورهای منطقه و جهان باشد؛ چهار کریدور شمالی و جنوبی ریلی داریم، چهار کریدور شمالی و جنوبی، شرقی و غربی آزاد راهی داریم که در حال تکمیل است. با این که  ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در ایران داریم، اما سرچشمه‌های اصلی را وصل نکردیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت:بر اساس گزارش ۲۰۰ میلیون تن ظرفیت بار در کشور وجود دارد که اگر یک چهارم آن را  اختصاص دهیم به اندازه درآمد نفتی کشور است فرصت خوبی برای ایران است باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

وی گفت: با ظرفیتی که کشورمان در حوزه‌های مختلف دارد می‌توان تحولی بزرگ در حوزه گردشگری ایجاد کرد، منشا بزرگی برای در آمد کشور باشد.

مسئولان جام جهانی قطر از زیبایی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری کیش شگفت زده شدند

وزیر راه و شهر سازی گفت: بعد از یک سال تلاش مجوزی را دریافت کردم که می تواند به کمک اعضای دولت در حوزه حمل و نقل و خطوط ریلی و گلوگاه های کشور تحول بزرگی ایجاد کند

قاسمی گفت: امروز از هند وقتی کانتینری بارگیری می‌شود، باید ابتدا به چابهار و بعد به رشت و بعد از ۱۶۰ کیلومتر به آذربایجان و سپس به اروپا و فنلاند می رود، با اینکه این مسیر تکمیل نیست بین ۱۵ روز زمان می‌برد از هند به فنلاند برود. همین کانتینر از هند تا فنلاند از مسیر دریای سیاه و سرخ حدود ۴۵ روز طول می کشد. 

وی گفت: بر اساس گزارش‌ها در حوزه گردشگری حلال زمینه فراهم شده است، قطعا مسیر گردشگری با موضوع‌های مختلف این ایران رو به توسعه و پیشرفت است.

قاسمی تصریح کرد: چند روز پیش رئیس جام جهانی و یکی از وزیران قطر را به کیش دعوت کردم آنها وقتی زیبایی‌های و ظرفیت های گردشگری کیش را دیدند، شگفت زده شدند. ظرفیت‌های زیادی در کشور داریم با کمک همه در دولت باید زمینه برای توسعه گردشگری فراهم شود.

وی تاکید کرد: در وزارت راه و شهرسازی در حوزه های مختلف از راه، زمین، دریا و هوا آماده همکاری همه جانبه با وزارت میراث‌فرهنگی برای توسعه و رشد صنعت گردشگری کشور هستیم.

امضا سه تفاهم‌نامه همکاری مشترک

وزارت میراث‌فرهنگی می‌تواند منشا تحولات در کشور باشد/ مجوزی دریافت کردم که حمل‌ونقل کشور را متحول می‌کند

تفاهم‌نامه بهره‌مندی از ظرفیت گردشگری فرودگاه‌ها

در این مراسم در حضور سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دست و رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت گردشگری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در راستای ایجاد زمینه مشارکت و همکاری دوجانبه و به منظور بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی کشور و توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اراضی متعلق به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران میان علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی‏، گردشگری و صنایع‌دستی به نمایندگی از وزارتخانه و حمیدرضا سیدی معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران امضا شد.

موضوع این تفاهم‌نامه شامل همکاری و تلاش در راستای ایجاد و توسعه فعالیت‌های گردشگری و فراهم کردن زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با هدف توسعه همه جانبه گردشگری و به منظور بهره‌برداری از امکانات و تاسیسات گردشگری از جمله هتل‌های فرودگاهی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سایر تاسیسات گردشگری در اراضی تحت اختیار شرکت در قالب طرح‌ها و برنامه‌های سازگار با اهداف طرفین است.

از اهداف این تفاهم‌نامه، می‌توان به ایجاد زمینه‌های مناسب همکاری و مشارکت برای توسعه صنعت گردشگری و ایجاد و توسعه کسب و کار، اشتغال‌زایی و افزایش درآمد از طریق جذب سرمایه‌گذار با تحقق بهره‌برداری از امکانات و تأسیسات گردشگری از جمله هتل‌های فرودگاهی،  اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سایر تأسیسات گردشگری اشاره کرد.

مدت این تفاهم‌نامه از تاریخ امضای به مدت سه سال است که تمدید و ادامه فعالیت، بازنگری، اصلاح و یا تغییرات اساسی در مفاد این تفاهم‌نامه با توافق نمایندگان طرفین و تأیید مقامات ذی‌ربط انجام می‌شود.

وزارت میراث‌فرهنگی می‌تواند منشا تحولات در کشور باشد/ مجوزی دریافت کردم که حمل‌ونقل کشور را متحول می‌کند

امضای تفاهم‌نامه اراضی شهری

همچنین تفاهم‌نامه‌ای میان معاون گردشگری و معاون وزیر راهو شهرسازی به منظور ایجاد تاسیسات گردشگری و در راستای تقویت هماهنگی‌های لازم در نحوه صدور مجوز و واگذاری اراضی به سرمایه‌گذاران واجد شرایط و دارای اهلیت امضا شد.

این تفاهم‌نامه هم میان علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری به نمایندگی وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و علیرضا فخاری معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۲۲ قانون الحاق موادی منعقد شد.

در یکی از بندهای این توافق‌نامه آمده است: به منظور پیگیری و نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه و تهیه و ابلاغ ضوابط و شیوه‌نامه اجرایی آن و رفع هرگونه اختلافات احتمالی در تفسیر و فرایند اجرای آن مدیر کل سرمایه‌گذاری و گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل واگذاری زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان نمایندگان دو دستگاه انتخاب و نظریه مشترک آنها برای ادارات کل استانی (راه و شهرسازی – میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) لازم‌الاجرا و قطعی خواهد بود.

وزارت میراث‌فرهنگی می‌تواند منشا تحولات در کشور باشد/ مجوزی دریافت کردم که حمل‌ونقل کشور را متحول می‌کند

تفاهم‌نامه حفظ و اشاعه فرهنگ مسافری و گردشگری دریایی

همچنین در راستای حفظ و اشاعه فرهنگ مسافری و گردشگری دریایی و نیز ارتقاء ایمنی ترددهای دریایی به منظور بهره‌برداری همه جانبه از دریا توافق‌نامه‌ای بین وزارت میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور امضا شد.

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه دریا محور و پیرو موافقت‌نامه ۳۱۶۳۵/۹۹۲۱۰۰ مورخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مسافری و گردشگری دریایی در استان هرمزگان با محوریت و اولویت توسعه بنادر شهید حقانی (بخش غربی)، هرمز و نخل ناخدا، این تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت کشور (استانداری هرمزگان) امضا شد.

موضوع این تفاهم‌نامه همکاری شامل ایجاد زیرساخت‌های بندری و دریایی و تسهیل‌گری در فرایند صدور مجوزات تاسیسات و سازه‌های آبی با محوریت و اولویت توسعه دریایی محدوده بخش غربی بندر شهید حقانی (حدفاصل این بندر تا بندر شیلاتی پشت شهر که به شرح نقشه پیوست شماره یک است) و بنادر هرمز و نخل ناخدا به منظور توسعه محوطه بندر و ارتقای کیفیت ارائه خدمات مسافرت‌های دریایی در ابعاد داخلی و بین‌المللی و نیز فعالیت‌های گردشگری دریایی با شرایط ایمن مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی مرتبط است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا