فرهنگ و هنر

ون‌گوگ؛ سومین قربانی حمله با سوپ نخودفرنگی

به گزارش خبرنگار تجسمی کا 118از گاردین؛ تعدادی از معترضان به تغییرات اقلیمی و از فعالان ایتالیایی محیط زیست؛ عصر جمعه (۱۳ آبان ۱۴۰۱ – ۴ نوامبر ۲۰۲۲) روی یکی از تابلوهای نقاشی مشهور ونسان ون‌گوگ که در نمایشگاه هنرهای معاصر رُم به نمایش گذاشته شده بود، سوپ نخودفرنگی ریختند و سپس دست‌های‌شان را با چسب به دیوار گالری چسباندند.

تابلوی «برزگر» هدف حمله نمادین چهار زنی قرار گرفت که از اعضای گروه فعال محیط ‌زیستی «آخرین نسل» بودند. این گروه از معترضان حین این اقدام شعارهایی علیه استفاده از سوخت‌های فسیلی و گرمایش زمین سر می‌دادند.

این گروه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «چنین مسائلی باید هر دقیقه در صفحات نخست شبکه‌های خبری و دستور کار سیاسی قرار بگیرند، اما همچون صبح امروز، به عنوان اقداماتی «شرم‌آور» قلمداد می‌شوند.»

این حمله نمادین با محکومیت وزیر فرهنگ ایتالیا مواجه شده است. وزیر فرهنگ ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «باید از فرهنگ، که بخش مهمی از هویت ما است، محافظت شود و نباید از آن به عنوان بلندگویی برای روش‌های مختلف اعتراض استفاده شود

به گزارش کا 118؛ حمله به نقاشی «برزگر» درحالی انجام شد که پیش‌تر گروهی از معترضان حوزه محیط‌زیست به نقاشی «آفتاب‌گردان‌ها» اثر «ون‌گوگ» در لندن حمله کرده بودند.

پیش از این نیز گروهی از معترضان به «دختری با گوشواره مروارید»، شاهکار یوهانس ورمیر در موزه «مائریتشویس» واقع در لاهه کشور هلند حمله کرده بودند. علاوه بر این نقاشی گران‌قیمت «کومه‌ها» اثر کلود مونه نیز هدف معترضان قرار گرفته بود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا