فرهنگ و هنر

پای درس ایثار و شهادت

به گزارش خبرنگار کا 118، روزگاری نه چندان دور، کوله‌باری سبک از همه آنچه را دارایی‌شان بود، برداشتند و راهی شدند اما پشت سر نگاه‌های نگران همسر و مادر، چشم‌های منتظر فرزند و دعای خیر پدرانشان بدرقه راه بود.

فارغ از همه دلبستگی‌ها، مهرها و دلتنگی‌ها یک هدف داشتند و آن هم دفاع از وطن و ارزش‌ها بود، همانها که امروز به دست ما رسیده است.

این شرق‌نشینان نجیب کیلومترها راه تا جبهه‌های جنگ در غرب و جنوب رفتند چون ایران را یک ارزش والا می‌پنداشتند پس حتی سکونت در دورترین روستاهای مرزی هم آنها را از این هدف بزرگ دور نکرد.

برخی فرماندار بودند، بخشدار، جهادگر یا حتی بسیجی معمولی اما همه مشاغل و مناصب را رها کردند چون رفتن را تکلیف دانستند.

نودامادی، چشم‌روشنی فرزند، پیری پدر و مادر، عروسی دختر هچ کدام پایبندشان نکرد زیرا عزم‌شان در رفتن به جبهه و جهاد راسخ بود با وجود اینکه می‌دانستند شاید برگشتی نباشد.

در مخیله به دنبال هر واژه‌ای که بگردیم غیر از «ایثار» در وصف‌شان نمی‌توان کلمه‌ای یافت و در نخستین یادواره شهدای استانداری خراسان جنوبی، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه جمعی از شهروندان کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد همه و همه در بیست و دومین شب آبان ماه ۱۴۰۱ میهمان شهدا در حسینیه جماران بیرجند شدند تا پای درس ایثار و از خودگذشتگی ۵۳ شهید مجموعه وزارت کشور بنشینند و با آنان تجدید پیمان کنند.

فرق این مهمانی در نوع میزبانی است، میزبانانی که تنها عکسی از آنها را می‌بینی اما عطر حضورشان در عمق جان می‌دود و بار دیگر فضای شهر را عطرآگین کرده است.

یکجا نگاه به نگاه سردار دلها گره می‌خورد که با همان لبخند آشنا در قاب تصویری جا گرفته و در جای دیگر این محفل حضور روحانی شهدا را می‌توان حس کرد که گرداگرد آن شهید گمنام آرمیده در حسینیه جماران چشم انتظار ورود میهمانان هستند.

ساعت ۱۸ دوشنبه همه دعوت بودند اما از دقیاقی قبل حسینیه مملو از جمعیت شده و هر فرد به دنبال جایی است تا ساعاتی را مهمان شهدا شود. غیر از هم‌نسلان و همرزمان شهدا، دهه هفتادی، دهه هشتادی‌، دهه نودی‌ها و حتی متولدان قرن جدید هم به چشم می‌خورند.

از شهدا کمک می‌گیرم

مبینا دانش‌آموز دهه هشتادی است که در این یادواره با کاغذ و قلمش نشسته و در حال به تصویر کشیدن عکس شهید حسن ماژانی است که با او همکلام می‌شوم، او می‌گوید: حس قشنگی است وقتی دارم تصویر یک شهید را می‌کشم. 

پای درس ایثار و شهادت

می‌پرسم چرا تصویر شهید را انتخاب کردی که پاسخ می‌دهد: حس می‌کنم وقتی عکس یک شهید را می‌کشم او به من کمک می‌کند و همیشه پدرم همین توصیه را دارد که اگر می‌خواهی در نقاشی موفق شویم عکس شهید را نقاشی کن.

از نظر مبینا شهدا انسان‌های شجاعی هستند که از جان خودشان برای دفاع از کشور گذشتند و ادامه می‌دهد که نسل‌های دیگر هم باید ادامه‌دهنده همین راه باشند.

وی تاکید می‌کند که ایران برای همه عزیز است پس وظیفه داریم به پیشرفت کشور کمک کنیم و البته قدردان خون شهدا هم باشیم که امنیت و آرامش را برای ما به ارمغان آوردند.

دهه هفتادی که به شهادت افتخار می‌کند

مخاطب دیگر ما جوان دهه هفتادی از فرزندان شهید است که ۲۸ سال پیش سایه پدر از زندگی‌اش کم شد اما همچنان به شهادت افتخار می‌کند.

پدرش اسماعیل خزاعی‌نژاد  ۳۵ سال بیشتر نداشت که در درگیری با اشرار به شهادت رسید اما فرزند خود را موظف می‌داند که رهرو راه پدر باشد.

وی همچنین توصیه دارد که نسل جوان آن هم در شرایط حساس کشور باید متوجه باشد دشمن تنها ایران را هدف نگرفته بلکه با اسلام مخالف است.

این فرزند شهید، پشتیبانی از ولایت فقیه را لازم می‌داند و می‌گوید: اگر بتوانیم ادامه دهنده راه شهدا باشیم پشتیبان نظام و اسلام هم خواهیم بود زیرا در وصیت‌نامه شهدا به همین موضوع تاکید شده است.

وی برگزاری چنین یادواره‌ای را ابتکار خوبی برای زنده کردن یاد شهدای منتسب به مجموعه استانداری توصیف می‌کند و می‌افزاید: جای دارد از تمامی دست اندرکاران به خصوص استاندار خراسان جنوبی تقدیر کنیم.

یادواره‌ها بهترین درس ایثار و شهادت

یک همسر شهید نیز معتقد است که برگزاری چنین یادوارده‌هایی می‌تواند بهترین درس ایثار و شهادت برای نسل جوان باشد.

از دید طاهره ملکی همسر سردار جانباز، آزاده و شهید یحیی اسدزاده یادواره‌ها یاد شهدا و آرمان‌هایشان را زنده می‌کند لذا در این برهه از زمان که عده‌ای فرصت طلب می‌خواهند جامعه را به اغتشاش بکشند چنین برنامه‌هایی به نسل جوان نشان می‌دهد برای پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی چه افرادی را از دست داده‌ایم.

وی بر لزوم درس گرفتن از یادواره‌های شهدا تاکید می‌کند و می‌افزاید: برای انقلاب هزینه‌های زیادی شده، افراد مهمی را در این راه از دست داده‌ایم که جوانان باید از این مکتب درس بگیرند.

همسر شهید اضافه می‌کند: برای این انقلاب فرزندان زیادی بی پدر، زنان بی همسر و پدران و مادرانی بی فرزند شدند که این موضوع از درک بدخواهان نظام و منافقین خارج است.

یک تکه استخوان سهم خانواده از بازگشت شهید

یکی دیگر از همسران شهید به روزهایی اشاره می‌کند که پدر خانواده به عنوان مفقودالاثر نبود و فرزندان مدام سراغش را از مادر می‌گرفتند. 

پای درس ایثار و شهادت

بانو زینت گوهری در این یادواره به یاد روزهایی می‌افتد که همسر شهیدش علی جان مرادی آخرین بار از او و چهار فرزند خداحافظی کرد و دیگر از جبهه برنگشت.

او به یاد همه خصوصیات خوب همسرش و ۱۳ سال زندگی مشترک به جوانان توصیه می‌کند ادامه دهنده همان راهی باشند که شهدا رفته‌اند چون سعادت در این مسیر است.

وی که همواره از سوی همسرش به صبر توصیه شده عنوان می کند: همسرم همیشه در وصیت‌هایش می‌گفت ما پیروز بر می‌گردیم و الان که پیروزی از آن ما شده نباید به آسانی از کف بدهیم.

سهم این همسر و فرزندانش از مردی که برای دفاع از وطن و دین به جبهه رفت، تنها یک تکه استخوان بوده که بعد از ۱۳ سال فراق  بازگشت و از آن پس همچنان در حسرت یک دیدار به سر می‌برند. 

نخستین یادواره شهدای منتسب به استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه خراسان جنوبی شامگاه گذشته با حضور نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خراسان جنوبی و قشرهای مختلف مردم و مسوولان در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد و در پایان ۵۳ خانواده شهید با اهدای لوح و تندیس، تجلیل شدند.

یادواره ۵۳ شهید با تاکید استاندار خراسان جنوبی شروع به کار فعالیت قرارگاه ایثار و شهادت در این استان است و تا هفته دفاع مقدس سال آینده ۵۰ یادواره شهدا برگزار خواهد شد  تا از دل آن سبک و شیوه زندگی شهدا احصا و در اختیار عموم قرار گیرد.

استان خراسان جنوبی ۲ هزار شهید را تقدیم انقلاب و کشور کرده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا