فرهنگ و هنر

کتاب‌های تازه مصطفی رحماندوست برای بچه‌ها

دو قصه منظوم مصطفی رحماندوست با نام‌های «لباس عید گنجشک» و «موش دم‌ بریده» به تازگی راهی بازار کتاب شده‌اند.

این شاعر و نویسنده در گفت‌وگو با کا 118 درباره کتاب‌های تازه خود با بیان این‌که این کتاب‌ها برگرفته از افسانه‌های عامیانه هستند، گفت: پایه اصلی این داستان‌ها از افسانه‌های ایرانی گرفته شده‌ است اما این افسانه‌ها را با نگاه مجدد و با برداشت تازه‌تر نوشته‌ام. هر کدام این افسانه‌ها در منابع مختلف، نام متفاوتی داشته‌اند، من آن‌ها را کنار هم چیده‌ام و روایت جدید به وجود آورده‌ام. 

 او درباره ویژگی‌ این داستان‌ها نیز بیان کرد: یکی از ویژگی داستان‌ها، ترکیب کلام موزون و آهنگین و نثر است. فکر می‌کنم کتاب‌ها برای بچه‌ها ۹ تا ۱۱ سال مناسب است.

 رحماندوست همچنین درباره ضرورت و اهمیت باز آفرینی داستان‌ها برای بچه‌ها اظهار کرد: بی‌دلیل نیست که این افسانه چندین قرن ماندگار شده‌اند، سینه به سینه گشته‌ و به ما رسیده‌اند. آن‌ها یک راز موفقیتی داشتند که به نظرم این راز حرف‌زدن درباره مفاهیم عمیق انسانی است. اگر قصه‌ها توانسته‌اند مفاهیم عمیق انسانی را قرن‌ها در خود نگه دارند، می‌ارزد که در قرن ما هم نگاهی به آن‌ها شود. 

 او افزود: افسانه‌ها در هر دوره‌ای تغییر خاص و مختصری نسبت به اوضاع زمانه خودشان پیدا کرده‌ و به دست ما رسیده‌اند، در واقع قصه‌هایی که در دست داریم تغییر یافته بسیاری از قرن‌ها هستند. در قرن ما یکی مثل من و امثال من تغییراتی دیگری در داستان‌ها ایجاد کرده و برای نسل‌های بعدی می‌گذاریم، حالا ممکن است کار ما بگیرد و یا نگیرد.

 این کتاب‌ها هر کدام در ۲۴ صفحه رنگی، با کاغذ گلاسه در قطع خشتی و شمارگان هزار نسخه هر کدام به قیمت ۶۰ هزار تومان از سوی نشر گویا انتشار یافته‌اند.

کتاب‌های تازه مصطفی رحماندوست برای بچه‌ها

کتاب‌های تازه مصطفی رحماندوست برای بچه‌ها

 انتهای پیام 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا