فرهنگ و هنر

کلید رونق کتابخوانی در دست کتابداران

به گزارش کا 118، یکی از راه های انتقال فرهنگ، علم و معرفت، ارتقای مطالعه و کتابخوانی است که کتابداران به عنوان مروجان اصلی کتاب با مهارت و دانش خود بیشترین نقش را در این زمینه برعهده دارند و تلاش می کنند با انگیزه و خلاقیت، فرهنگ مطالعه کتاب را در همه اقشار ترویج دهند.

کتابداران، معلمانی ساده و صمیمی هستند که نقش مهمی در عشق به مطالعه اقشار مختلف دارند و همانند پزشکان، کتاب‌ها را به مانند داروهایی برای سلامت روح و جسم مخاطبان تجویز می‌ کنند.

کلید رونق کتابخوانی در دست کتابداران

کتابداران نقش مستقیمی در توسعه فرهنگی جامعه دارند

از مجموع حدود ۸۵۰ روستای دارای کتابخانه و کتابدار کشور، ۲۸ باب در گلستان فعال است که کتابداران با برگزاری برنامه‌های جنبی مانند جشنواره ادبی، مسابقه کتابخوانی و معرفی مفاخر، مسیر پویایی فضای کتابخانه را آغاز کرده و فضای خانه یار مهربان را به پاتوق فرهنگی اقشار مختلف روستا بدل کردند.

کتابدار کتابخانه عمومی حاج رجبعلی عطری روستای گلند بخش مرکزی شهرستان رامیان به کا 118گفت: کتابداران با نشر و تقویت کتابخوانی و معرفی فرزانگان، ادیبان و دانشمندان منطقه رابطه مستقیم با توسعه دارند و تلاش می‌کنند با بهبود سرانه مطالعه در پیشرفت مناطق سهیم باشند.

زینب قلعه‌قافی افزود: همه اقشار و گروه‌های سنی در روستای گلند با کتاب و کتابخوانی مانوس بوده و کتابخانه روستا بیش از هر جای دیگر محل رفت آمد کودکان و نوجوانان است و زنان خانه‌دار شمار بالایی از اعضای این کتابخانه را تشکیل می‌دهند.

وی اظهار داشت: طرح و ایده‌های بسیاری در این روستا در حوزه کتابخوانی انجام شده و امروز تمام اهالی و اقشار مختلف از جمله دانش آموزان، زنان خانه‌دار، کشاورزان و کسبه روستای گلند با کتابخوانی مانوس هستند.

وی خاطرنشان کرد: کتابداران روستایی در ترویج، توسعه و تقویت کتابخوانی نقش ویژه‌ای دارند که برای اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی با نیازسنجی علائق و حوزه فکری جامعه هدف و به ویژه کودکان و نوجوانان گام برمی‌دارند.

کتابدار کتابخانه عمومی حاج رجبعلی عطری روستای گلند بیان کرد: کودکان و نوجوانان پرطرفدارترین اعضای روستا برای امانت‌گرفتن کتاب هستند و بیشترین استقبال را از یار مهربان دارند.

این کتابدار روستایی گفت: روزی کودکی وارد کتابخانه روستا شد از او پرسیدم «چرا گریه می کنی؟» در پاسخ با بغض کودکانه گفت «خانم در کتابخانه احساس آرامش می‌کنم. می‌خواهم اینجا آرام شوم» همین جمله چراغ دراه من برای ادامه فعالیت به عنوان کتابدار روستا شد.

قلعه قافی افزود: کتاب را بین همه اقشار روستا می‌برم که انجام این کار طی چند سال سبب شد بسیاری از افراد که پیشتر علاقه‌ای به کتابخوانی نشان نمی‌دادند، جذب کتاب و کتابخانه شوند.

وی با بیان یکی از خاطرات شیرین دوران کتابداری در این روستا گفت: روزی یکی از اعضا خردسال کتابخانه با عجله به سمتم دوید و گفت «خانم، نسیم روی پله افتاده» سراسیمه کارم را رها کردم و سمت پله‌ها دویدم. به آنجا که رسیدم دیدم بچه های روستا با کیک، دوربین به دست و “تولدت مبارک” گویان به طرفم آمدند و پاکت های زیبایی که با دستان کوچکشان درست کرده بودند را به من هدیه دادند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین دغدغه و دلهره کتابداران روستایی، نداشتن امنیت شغلی است، چراکه مکان کتابخانه‌ها اغلب استیجاری بوده و از این جهت کتابداران دغدغه بسته شدن کتابخانه و عدم حمایت را دارند.

کلید رونق کتابخوانی در دست کتابداران

کتابداران باعث رونق دوستی با یار مهربان در سیاه چادرهای عشایر می شوند

کتابدار منطقه عشایرنشین گلستان هم به کا 118گفت: کتابداری و کتابخوانی محدود به مکان و زمان خاصی نبوده و با انگیزه، خلاقیت و عشق می‌توان در راستای ترویج و توسعه فرهنگ دوستی با یار مهربان تا سیاه چادرهای عشایری هم رفت.

منصور نفسی افزود: برای کودکان و نوجوانان عشایر بومی و کوچنده گلستان امکان برقرار کردن کتابخانه‌های دائمی ممکن نیست و به همین دلیل نمایشگاه کتاب، مسابقات کتابخوانی، اهدای کتاب و برنامه‌های فرهنگی مختلف را به صورت دوره‌ای و سیار برگزار می‌کنیم.

وی اظهار داشت: استقبال عشایر گلستان از کتاب کم‌نظیر است و با خوشحالی از یار مهربان استقبال می‌کنند.

وی بیان کرد: ذهن کودکان عشایر نسبت به افراد مناطق شهری برای کتابخوانی بازتربوده و با هوش بالای خود علاوه برخواندن و مطالعه، حتی به نقد و بررسی کتاب هم می‌پردازند.

نفسی افزود: عشایر گلستان در اوقات فراغت خود پس از رسیدگی به دام، کتاب می‌خوانند و رونق فرهنگ مطالعه به مطالبه جدی جامعه عشایری این استان تبدیل شده است.

جمعیت عشایری گلستان ۴ هزار و ۲۰۰ خانوار با بیش از ۲۳ هزار نفر سکنه است که ۵۰ درصد این خانوارها عشایر بومی ترکمن و بقیه عشایر استان‌های خراسان‌رضوی، شمالی و سمنان هستند.

کلید رونق کتابخوانی در دست کتابداران

کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی میرفندرسکی گرگان هم گفت: کتابداران بخش کودک و نوجوان باید همیشه لبخند مهربانی بر لب داشته باشند و شاید بخاطر همین کودکان با شور و شوق کودکانه خود به دنبال آَشنایی با یار مهربان از نگاه ما کتابداران هستند.

نرگس خراسانی افزود: شور و شوق کودکان برای خواندن و مطالعه فراوان بوده و برای تقویت آن باید فضای مناسب همراه با منابع لازم در کتابخانه های عمومی، امکانات رفاهی و همچنین موسیقی بی‌کلام ملایم برای تشویق بیشتر آنها به مطالعه و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در وجود آنان فراهم باشد.

وی اظهار داشت: کتابداران به تنهایی توان افزایش علاقه به کتاب در کودکان را ندارند و نقش اصلی تحقق این هدف بر عهده خانواده ها است.

وی بیان کرد: یک دکتر هم با دست خالی و بدون امکانات نمی‌تواند بیماران را درمان کند و کتابدار هم برای درمان فرهنگ مطالعه و ترویج و توسعه کتابخوانی نیازمند همراهی خانواده‌ها است.

کلید رونق کتابخوانی در دست کتابداران

کتابداران باید روانشناسان خوبی باشند

یکی از کتابداران مشارکتی هم در این ارتباط گفت: یک کتابدار خارج از مسئولیت کتابداری باید دستی در روانشناسی و رفتارشناسی داشته و کتاب را با توجه به نیاز افراد به آنان معرفی کند.

محبوبه خاکی افزود: کتابخوانی کلاسیک در جامعه بسیار کمرنگ شده و افراد از فضای مجازی برای مطالعه استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: نقش یک کتابدار در تعالی جامعه بسیار پررنگ بوده و می تواند از فضای کتابخانه با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مرتبط برای جذب مخاطب استفاده کند.

این کتابدار خانه مهر بازنشستگان گفت: برای جذب مخاطبان به ویژه بازنشستگان جلسات کتابخوانی کلاسیک از جمله حافظ خوانی، مثنوی خوانی و شاهنامه خوانی برگزار می‌کنیم که در این جلسات به تفسیر، بررسی، نقد و نظر پرداخته می‌شود.

خاکی افزود: تعاملات کتابدار برای تبدیل فضای کتابخانه به پاتوق فرهنگی و اجتماعی و جذب مخاطبان تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: به دلیل گسترش نفوذ فضای مجازی، زمان کتابخوانی در خانه کاهش پیدا کرده که می‌توان با تشکیل پاتوق‌های فرهنگی در فضاهای کتابخانه‌ها متناسب با هر قشری در ترویج فرهنگ مطالعه تلاش کرد.

در تقویم رسمی کشور، ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتاب‌خوانی است و از این روز تا ۳۰ آبان در کشور ویژه برنامه‌های هفته کتاب برگزار می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا