فرهنگ و هنر

۲۳۰ میلیارد تومان پروژه گردشگری در خراسان جنوبی تعریف شد

به گزارش خبرنگار کا 118هادی شاهوردی روز چهارشنبه در نشست خبری به‌ مناسبت هفته گردشگری (پنجم تا ۱۱ مهر ماه) افزود: موزه بزرگ استان با پیش‌بینی اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان به‌زودی در بیرجند کلنگ‌زنی می‌شود که بخشی از این اعتبار از محل سفر استانی رئیس جمهور تامین خواهد شد.

وی گفت: این موزه در حوزه‌های صنایع دستی، آثار تاریخی، مردم‌شناسی و سایر موضوعات از مصوبات سفر دولت نهم به خراسان جنوبی است که در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع در بلوار صیاد شیرازی بیرجند احداث می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت بزرگترین موزه استان نیاز است که ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر اول رئیس جمهور به استان و مابقی در سفر دوم پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: یک میلیارد تومان اعتبار ملی برای آغاز کار پروژه اختصاص یافته است که جاذبه منحصر به‌فرد خواهد بود.

شاهوردی گفت: تاکنون در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان از محل مصوبات سفر رئیس جمهور ۶۰ میلیارد تومان و از محل اعتبارات متمم سفر نیز ۳۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه گردشگری یکی از حوزه‌های پیشران اقتصادی در خراسان جنوبی است افزود: هفته گردشگری امسال که از دیروز شروع شد، هشت پروژه با هزینه‌کرد و سرمایه‌گذاری ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در این استان افتتاح می‌شود.

مدیرکل میراث  فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش زیادی از این اعتبار توسط سرمایه‌گذاران تامین شده است گفت: با افتتاح این هشت طرح، برای ۵۲ نفر شغل ایجاد می‌شود.

وی از آغاز عملیات اجرایی اولین کمپ گردشگری مزرعه استان در سرایان همزمان با هفته گردشگری خبر داد و افزود: بزرگترین کمپ کویرنوردی استان نیز در سه‌قلعه این شهرستان کلنگ‌زنی می‌شود.

شاهوردی عنوان کرد: در یک سال گذشته ۹ پروانه و مجوز در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی با اشتغال ۱۸ نفر، ۲ واحد سفره‌خانه سنتی با اشتغال هشت نفر و ۶ دفتر خدمات مسافربری با اشتغال ۱۲ نفر صادر شده است.

وی با اعلام اینکه ۶۰ طرح با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان برای حوزه گردشگری استان تعریف شده است گفت: این طرح‌ها برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ به بانک‌های عامل معرفی شده که تاکنون ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق بانک‌ها به سرمایه‌گذاران تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: بانک‌های خصوصی گردشگری، آینده و توسعه تعاون در این زمینه همکاری دارند اما بانک‌های دولتی همکاری کمتری داشته‌اند که با توجه به منابع نامحدود بانکی تقاضای همکاری بانک‌ها را داریم.

وی اظهار داشت: همچنین از محل سفر رئیس جمهور به استان (۱۹ شهریور ۱۴۰۰) هفت میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان کمک فنی و اعتباری در حوزه گردشگری به استان اختصاص یافت.

شاهوردی با اشاره به وجود ۱۹۱ مورد تاسیسات گردشگری در استان خراسان جنوبی گفت: ۸۰ اقامتگاه بوم‌گردی، ۳۸ رستوران بین راهی، ۱۳ مجتمع خدمات رفاهی، ۱۴ مجتمع در روستاهای هدف گردشگری، ۱۵ مهمان پذیر، ۲ مجتمع آب درمانی، ۱۶ سفره‌خانه سنتی و ۱۰ هتل از جمله این تاسیسات است.

وی با بیان اینکه اعتبارات استانی حوزه گردشگری امسال ۸۰ درصد افزایش یافت، عنوان کرد: این اعتبار در سال جاری تاکنون ۱۰ میلیارد تومان بوده و سال گذشته ۶ میلیارد تومان بود که نشان از نگاه فرمانداران به مقوله حوزه گردشگری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اعلام اینکه تقویم رویدادهای گردشگری استان تدوین شده است گفت: ۱۰۳ مورد در این تقویم طراحی شده و در همه ماه‌های سال می‌توان برنامه تعریف کرد که در جهت توسعه گردشگری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

وی از راه‌اندازی دفتر بررسی در اداره‌ کل میراث فرهنگی استان خبر داد و گفت: جای این دفتر در استان خالی بود و همه دفاتر گردشگری و سایرین برای ورود گردشگر باید تاییده دفتر بررسی داشته باشند در حالی که این کار در گذشته در خراسان رضوی انجام می‌شد.

شاهوردی بیابان لوت را یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد بین سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان برشمرد و افزود: امسال نخستین بار ثبت زمینی دمای هوا در گرمترین نقطه زمین یعنی بیابان لوت را داشتیم و اکنون نگاه بسیاری از گردشگران به سمت این بیابان است.

وی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به ثبت زمینی دما در “ریگ یلان دهسلم نهبندان” بیابان لوت که نخستین بار در کشور انجام شد، برای فاصله ۳۰ کیلومتری دسترسی به این نقطه نیاز به اعتبار داریم تا فضا برای گردشگران فراهم شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: این موضوع در کمیته امنیت کویر از حالت قرمز به نارنجی تغییر پیدا کرده و گردشگران با اخذ مجوز می‌توانند در منطقه حاضر شوند.

وی افزود: امسال آموزش در چهار شهرستان استان به صورت منطقه‌ای انجام خواهد شد تا کیفیت خدمات‌دهی افزایش یابد.

شاهوردی با اشاره به وجود هشت منطقه کویری در شهرستان‌های خراسان جنوبی گفت: در حوزه کویر به غیر از سه‌قلعه سرایان از سرمایه‌گذاران حمایت و استقبال می‌کنیم.

وی به ارائه خدمت در هفته گردشگری اشاره کرد و افزود: تمامی موزه‌های استان پایان هفته جاری رایگان به روی عموم علاقه‌مندان باز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک در آینده نزدیک گفت: امسال اولین بار حضور ۱۵ کمپر گردشگری در استان را خواهیم داشت و چه بسا که برخی تورهای بازدید از مزرعه نیز در حال انجام است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا