فرهنگ و هنر

۵ ضرورت پخش تیزرهای سینمایی از تلویزیون؛ آقای جبلی حالا توپ در زمین شماست

به گزارش خبرنگار سینمایی کا 118، در حاشیه جلسه شورای عالی سینما، محمد خزاعی رییس سازان سینمایی با پیمان جبلی رییس صداوسیما به این توافق رسیدند که تیزر ۵ فیلم به صورت رایگان در شبکه‌های تلویزیون پخش شود. در همین رابطه، قرار شده تیزر فیلم‌های سینمایی بخارست، بام بالا، لوپتو، بیرو و طبقه یک‌ونیم از شبکه‌های مختلف تلویزیون به آنتن پخش سپرده شود.

خبر بسیار خوبی است که سال‌ها به‌عنوان مطالبه‌ای جدی از سوی جامعه سینمایی کشور مطرح شده و هر بار نیز علیرغم به دست آوردن توفیقاتی، آن توافق، به شکلی اصولی و کارکردی به انجام نمی‌رسید.

نکاتی که باید در توافق جدی گرفت

به همین جهت، در مورد توافق اخیر نیز چند نکته مهم وجود دارد که باید به شکلی جدی، لحاظ شود.

پنج ضرورت پخش تیزرهای سینمایی از تلویزیون؛ آقای جبلی حالا توپ در زمین شماست

این شاید نخستین آوردگاه جدی جبلی در زمینه امداد سینمایی است که حالا چشم سینماگران بسیاری به فعلیت مدیریت صداوسیما بر روی اجرایی کردن این ضرورت بسیار حیاتی دوخته شده استنخست آن‌که، تلویزیون تقریبا در هر دوره‌ای، نتوانسته رسالت خود را در قبال سینما به انجام برساند و این مهم، ولو با وجود قرار و مدارها و توافقاتی که صورت گرفت نیز هیچ‌گاه در شکل عملیاتی خود، به انجام نرسیده است.

دوم آن‌که، عدم‌انتشار جزئیاتی دقیق‌تر از این توافق، خود به ابهاماتی دامن زده است. در دفعات قبلی نیز که مدیریت سینمایی کشور با ریاست سازمان صداوسیما به توافق می‌رسید، در هنگام مراجعه سینماگران برای پخش تیزرها، عنوان می‌شد که باید هزینه‌ای (که در قیاس با موارد عادی، بسیار پائین‌تر بود) پرداخت شود یا اینکه تعداد این تیزرها، از عدد انگشتان یک دست نیز فراتر نمی‌رفت، که همین عوامل سبب شد تا سینماگران، عطای پخش تیزرهای خود را به لقایش ببخشند. بنابراین لازم است که رییس سازمان سینمایی در این توافق با صداوسیما، بر روی جزئیات نیز به توافق رسیده باشد که اگر این مهم روی ندهد، در بر روی همان پاشنه خواهد چرخید و از این گذار، آبی برای سینما گرم نخواهد شد.

سوم، تلویزیون در طول یک دهه اخیر، تنها یک‌بار، در میانه دهه ۹۰ که پخش تیزرهای فیلم از ماهواره به اوج خود رسید، تاحدودی به وظایف خود عمل کرد و همکاری خوبی برای چند ماه محدود با آثار روی پرده انجام داد. از آن به بعد، تلویزیون دیگر هیچ‌گاه نتوانست، کمک‌دست تلویزیون باشد بنابراین اگر رییس سازمان سینمایی، یادآوری لازم را به آقای جبلی در جهت ضرورت این مهم و تاثیر بسیار فزاینده این رویکرد به عمل نیاورده باشد و درواقع، تلویزیون را آگاه کند که وضعیت سینما و آثارش، به‌مراتب بدتر از نیمه دهه ۹۰ است، آن‌وقت می‌توان به نتیجه‌گیری مطلوب امیدوار بود. در غیراین‌صورت، اعتماد جامعه سینمایی به این حرکت، چندان حداکثری و امیدوارانه نخواهد بود.

چشم سینماگران به تصمیم مدیریت صداوسیماست

چهارم آن‌که تلویزیون در طول یک سال اخیر، سنگ‌های بزرگی پیش پای برخی فیلم‌ها گذاشته است که درخواست مالی یا حذف یک بازیگر از تیزر فیلم‌ها، مواردی بوده که اجازه نداده اولا تیزرهای بیشتری به سمت رسانه ملی گسیل داشته شود و ثانیا، اگر هم پخش شد، آن تاثیرگذاری بهینه را به انجام نرسانده است. بنابراین اگر این‌بار قرار است تیزرهای فیلم‌ها از تلویزیون پخش شود، کاش این سنگ‌ها نیز از پیش پای آثار سینمایی برداشته شود تا یک کمک واقعی با تاثیرگذاری مطلوب برای آن آثار شکل گرفته و گردش مالی سینما از این طریق، پربارتر شود.

پنج ضرورت پخش تیزرهای سینمایی از تلویزیون؛ آقای جبلی حالا توپ در زمین شماست

نکته آخر اینکه، این نخستین توافقی است که بین مدیریت سینمایی دولت سیزدهم با پیمان جبلی منعقد می‌شود. آن‌چه سبب می‌شود تا برخلاف ذکر جزئیاتی از این توافق، بخواهیم نسبت به آن امیدوار باشیم، جنس خبری آقای جبلی است و اینکه ایشان پیش از اینکه رئیس سازمان صداوسیما باشد، خود خبرنگار است و در جریان کم و کیف اصول رسانه‌ای و تبلیغاتی قرار دارد. بنابراین امیدهای بسیاری وجود دارد که برخلاف چندین بار اجرای ناقص این طرح، این‌بار تیزر آثار سینمایی با قدرت بیشتری به روی آنتن رفته و آن تاثیرگذاری که از آن انتظار می‌رود را به انجام برساند.

در بحبوحه این بیم و امیدها، چشم‌ها به پیمان جبلی دوخته شده است. این شاید نخستین آوردگاه جدی جبلی در زمینه امداد سینمایی است که حالا چشم سینماگران بسیاری به فعلیت مدیریت صداوسیما و دامنه مانور ایشان بر روی اجرایی کردن این ضرورت بسیار حیاتی دوخته شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا