کارگری

ایرانول از انتصابات فامیلی پرهیز کند

ایرانول از انتصابات فامیلی پرهیز کند

 کا 118، «فرستادم او را تحت‌الحفظ به تهران بیاورند تا اعلیحضرت بدانند که اداره‌ی امور مملکت به توصیه‌ی عمه و خاله نمی‌شود» چند سالی‌ست که دستخطی با این متن از سوی میرزا تقی‌خان امیرکبیر به ناصرالدین نگاشته شده است، البته اگرچه صحت و سقم چنین دستخطی قابل تایید نیست اما احتمالاً همین تصویر جمله «اداره‌ی امور مملکت به توصیه‌ی عمه و خاله نمی‌شود» را وارد ادبیات سیاسی کشور کرد، گزاره‌ای که اشاره‌ای کنایه آمیز به دخالت افرادی با نسب و نسبت‌های سیاسی در امور جاری کشور خارج محدوده اختیارات دارد.

با این حال همانطور بیشتر از یک قرن از انقراض سلسله قاجار گذشته و سپهر سیاست در کشور ما تحولات متنوعی را تجربه کرده مسأله مداخلات اقوام و فامیل هم تا حد قابل توجهی دگرگون شده است، اگر درگذشته عمه و خاله شاه در انتصاب یا جلوگیری از عزل افراد دخالت می‌کردند امروزه برقراری نسبت های فامیلی با مقامات و صاحب منصبان است که می‌تواند ضامنی برای ارتقاء افراد در عرصه‌های سیاسی و تصدی مسئولیت های مدیریتی باشد.

در همین راستا یکی از پدیده‌های شکل گرفته در سالیان اخیر رشد قابل توجه و تصدی‌گری مسئولیت‌ها توسط «دامادها» است، دامادها در ایران از مسئولیت دفتر پدرزن تا مسئولیت‌های دولتی و مناصب و کرسی‌های اقتصادی درهیات مدیره‌ها و شرکت‌های دولتی و خصولتی، مشاغل مختلفی را عهده‌دار شده‌اند.

چه اینکه این انتصابات در بسیاری از موارد در حوزه های نامرتبط با تحصیلات و تخصص آقای داماد انجام شده و احتمالا بدون بررسی صلاحیت های مدیریتی که کمترین آسیب آن به شرکت دولتی یا خصولتی مذکور وارد می‌شود و در برخی موارد می‌تواند لطمات و خسارات قابل توجهی به‌دنبال داشته باشد.

در همین راستا براساس اطلاعاتی که به خبرنگار… رسیده یکی از این انتصاب‌های فامیلی که تاثیر مستقیم بر عملکرد مجموعه کاری خود داشته در شرکت ایرانول انجام شده است، جایی که این شرکت نامدار ایرانی که روزگاری اسپانسری تیم ملی فوتبال ایران را برعهده داشت و برندی شناخته شده در دنیا محسوب می‌شود و البته می‌شود طی ماه‌های اخیر روند و مسیر خوبی را در حوزه تولید سپری نمی‌کند و ظاهراً در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «رشد تولید» نامگذاری شده است راهی برخلاف جهت مسیر تحقق این شعار را می‌پیماید.

نگاهی به اطلاعات کدال شرانل در چهار ماه گذشته به خوبی نشان می‌دهد که روند عملکردی این شرکت مطلوب نیست. ‎طبق بررسی‌های صورت گرفته و گزارش به دست آمده، علت عدم تحقق تولید، ارتباط مستقیم و غیرقابل انکاری با عملکرد ضعیف معاونت بازرگانی در تامین ملزومات و مواد افزودنی دارد.

برای مثال در یک مورد به دست خبرنگار کا 118 رسیده بارنامه این شرکت که به مبلغ ٧٨ میلیون تومان بوده به واسطه عدم اقدام به موقع و تأخیر قابل توجه از سوی معاونت بازرگانی شرکت از تاریخ ١۴٠٢/٠٢/٣١ تا تاریخ ١۴٠٢/٠۴/١۴ مشمول دموراژ (جریمه دیرکرد عودت کانتینر) به مبلغ ٧٨٢ میلیون تومان شده است!!! یعنی در شرایطی که شرکت باید ۷۸ میلیون برای بارنامه مذکور پرداخت می‌کرد حالا مجبور است ۱۰ برابر همین رقم را به عنوان جریمه تاخیر تخلیه کانتینر ها بپردازد.

نیک روشن است که وقتی وقتی تخصص جای خود را به روابط فامیلی می‌دهد و در زمان انتصاب به دلیل فلان روحانی مشهور سابق بودن توجهی به توانمندی‌های افراد نمی‌شود نتیجه نهایی چیزی جز پرداخت جریمه‌های این چنینی، ضعف در تامین مواد اولیه و البته طی نمودن روند نزولی تولید آن هم در سال متصف به «رشد تولید» نخواهد بود.

بعد مجموعه مدیریتی ایرانول پیشنهاد می‌شود برای تحقق رشد تولید و رونق فضای کاری خود و البته جلوگیری‌ از ضررها و خسارات این‌چنینی مسیر اصلاح شیوه انتصاب را در پیش گرفته و از نصب منسوبین پرهیز کند.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا