فرهنگ و هنر

بیست وششمین جایزه دوسالانه کتاب اصفهان برگزار می‌شود

کا 118/اصفهان سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: کتاب‌هایی که از ابتدای سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۰ منتشرشده باشند درصورتی که توسط ناشر اصفهانی به چاپ رسیده باشند، یا ناشر غیراصفهانی کتابی با موضوع اصفهان چاپ کرده و یا اگر پدیدآورنده کتاب، اصفهانی باشد، در بیست‌وششمین دوسالانه جایزه کتاب اصفهان شرکت داده می‌شوند.

علی تمنایی، صبح امروز (شنبه، ۵ شهریور) در نشست خبری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: دو رویداد مهم فرهنگی استان اصفهان در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، نمایشگاه کتاب و جایزه دوسالانه  کتاب اصفهان است که  امسال بیست‌وششمین دوره آن در استان اصفهان برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان، کانون کتاب و ادبیات ایران و شرکت تعاونی ناشران استان اصفهان به‌عنوان بخش خصوصی در برگزاری این دوسالانه همکاری دارند؛ ‌ضمن اینکه یکی از دغدغه‌های ما واگذاریِ تا حد امکانِ امور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به بخش خصوصی است و در همین راستا در این دوسالانه با تعاونی ناشران استان اصفهان همکاری داریم، همچنین در صورت امکان  و توافق درصدد هستیم که نمایشگاه کتاب را هم به بخش خصوصی واگذار کنیم.

تمنایی با اشاره به اهداف برگزاری دوسالانه کتاب اصفهان گفت: شناسایی تولیدکنندگان کتاب در استان اصفهان و معرفی محصولات، حمایت و تشویق تولیدکنندگان و رشد، تعالی و ترویج کتاب‌خوانی در استان از اهداف این رویداد بزرگ فرهنگی است. 

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: کتاب‌هایی که از ابتدای سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۰ چاپ شده باشند با ۳ شرط در این دوسالانه شرکت داده می‌شوند؛ یا ناشر اصفهانی کتاب را به چاپ رسانده، یا ناشر غیراصفهانی کتابی با موضوع اصفهان چاپ کرده و یا پدیدآورنده کتاب اصفهانی است.

او اضافه کرد: شرکت‌کنندگان فرم شرکت در جشنواره را تکمیل می‌کنند و آثار خود را در یک یا چند حوزه‌ اعلام شده به داوری می‌گذارند؛ این حوزه‌ها عبارتند از دین، فلسفه، روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، زبان و زبان‌شناسی، علوم پایه، علوم عملی، هنر و معماری، ادبیات، تاریخ و جغرافیا؛  همچنین بخش کودک و نوجوان به‌عنوان بخش جنبی به این حوزه‌ها اضافه و تولیدکنندگان کتاب در بخش‌های مختلف نیر در بخش پدیدآورندگان شرکت داده می‌شوند.

تمنایی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار تا ۱۵ شهریورماه است، گفت: تا امروز نزدیک به ۶۰۰ اثر یعنی بیش از سه برابر سال‌های قبل اثر به دبیرخانه ارسال شده‌ است که داوری کتاب‌ها در تهران و توسط کانون کتاب و ادبیات ایران انجام می‌شود و آثار دفاع مقدس به‌عنوان بخش ویژه به‌طور مستقل و با کمک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داوری می‌شوند.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اشتغال‌زایی این اداره در زمینه تبصره ۱۸ گفت: به فعالان این حوزه و کسانی که در زمینه فعالیت‌های مرتبط با این اداره کل اشتغال‌زایی داشته باشند، تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی ارائه می‌شود که استان اصفهان جذب اعتبار۱۲ و نیم میلیارد تومانی داشته است. همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در بخش مشاغل خانگی ۱۲۹ شغل تعریف کرده که با اخذ مجوز مشاغل خانگی هر نفر تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و در صورت ایجاد شغل به‌صورت جمعی تا سقف ۲ میلیارد تومان تسهیلات وام  دریافت می‌کند و تاکنون ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان اعتبار و تسهیلات در این بخش به فعالان مشاغل خانگی ارائه شده است. سامانه تحفه نیز به‌عنوان سامانه اعطای تسهیلاتِ ۴ درصدی قرض‌الحسنه با کمک صندوق امید به فعالان فرهنگ، تسهیلات ارائه می‌کند که  در این بخش نیز ۳ میلیارد جذب اعتبار برای افراد و موسسات متقاضی داشته‌ایم.

او ادامه داد: با توجه به آسیب کرونا به مشاغل فرهنگی، اصفهان بالاترین رقم جذب اعتبار در کشور را با عدد ۵۴ میلیارد تومان  جذب در سامانه کرونا کارا داشته است، همچنین اعتبارات جدول ۱۷،  برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در اصفهان ۱۱ میلیارد تومان بوده  که در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی به ۲۵۰ موسسه فرهنگی اختصاص یافت.

تمنایی با بیان اینکه به دنبال ایجاد اتحاد و ائتلاف رسانه‌ای با کمک رسانه‌ها و سایر دستگاه‌ها برای حل مشکلات رسانه‌ها هستیم، اظهارکرد: چهارجلسه شورای اطلاع‌رسانی استان برای بررسی مشکلات رسانه تشکیل و مشکلات در ۱۳ حوزه از جمله بیمه، اشتعال، کاغذ و آگهی احصاء و جمع‌بندی شد و در حال پیگیری است.

او از الحاق ۴ شهرستان در شرق اصفهان به ساختار اداریِ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خبر داد و گفت: شهرستان‌های جرقویه، ورزنه، هرند، کوهپایه و فولادشهر در راستای توسعه زیرساخت فرهنگی دارای ساختار اداری فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند و این اداره‌کل همچنان در زمینه توسعه زیرساخت‌ها فعالیت خواهد داشت‌. 

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: سامانه هنریاران به‌عنوان اولین سایت مکان‌یابی هنری کشور رونمایی می‌شود تا به‌عنوان مرجع رسمی و ملی برای بارگزاریِ  امکانات و فضاهای هنری و هنرمندان کشور استفاده شود.

انتهای پیام 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا