کارگری

تهران تسلیم باج‌خواهی واشنگتن نشد/ هر گونه هم‌گرایی ایران با کشورهای عربی، شبح جنگ را از منطقه دور می‌کند

تهران تسلیم باج‌خواهی واشنگتن نشد/ هر گونه هم‌گرایی ایران با کشورهای عربی، شبح جنگ را از منطقه دور می‌کند

«زاهر بن حارث المحروقی»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار کا 118 به پرسش‌های مطرح‌شده درباره توافق اخیر ایران و آمریکا و همچنین تحولات صورت‌گرفته در سیاست خارجی ایران در منطقه پاسخ گفت:

توافق ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان دوتابعیتی در ازای آزادسازی وجوه مسدود شده ایران در کره‌جنوبی و ساز و کار تعیین‌شده برای آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

توافق اخیر ایران و آمریکا بر سر آزادی زندانیان و رفع محدودیت‌ها از دارایی‌های بلوکه شده ایران، نشان‌دهنده موفقیت سیاست ایران است، زیرا جمهوری اسلامی از موضعی برابر با آمریکا وارد شد و تسلیم باج‌خواهی های واشنگتن نشد. تهران از جایگاه قدرت و فقط به شرط تحقق شروط خود مذاکره را پذیرفت. به همین دلیل این توافق درست زمانی حاصل شد که عده‌ای بر طبل جنگ علیه ایران می کوبیدند.

میانجی‌گری کشورهای عربی به ویژه عمان در این مذاکرات و به طور کلی در حل پرونده‌های سیاسی یا اقتصادی مرتبط با ایران چه تأثیری می‌تواند بر نتایج به دست آمده داشته است؟

باید به میانجی‌گری‌هایی که برخی کشورهای همسایه از جمله عمان در این پرونده انجام دادند، اشاره کنم. چرا که سیاست عمان مبتنی بر این اصل است که ثبات ایران موجب ثبات منطقه می‌شود به همین دلیل بین ایران و غرب در بسیاری از پرونده‌ها از پرونده هسته‌ای و تبادل زندانیان با چند کشور غربی گرفته تا توافق اخیر که به موجب آن  زندانیان آمریکایی در ازای آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران آزاد شدند، وساطت کرده است. البته این گام نخست به شمار می‌رود و برای پشرفت در این مسیر باید گام های دیگری را دنبال کرد.

دو طرف باید چه اقدام‌هایی را در مسیر دستیابی به توافق جامع و رفع تحریم‌های ایران اتخاذ کنند؟

توافق فعلی توافق نهایی نیست، چرا که  روابط ایران و غرب با تنش‌های بسیاری همراه است از جمله حمایت ایران از حزب‌الله در لبنان و همچنین مقاومت فلسطین در غزه که اسرائیل را نگران می‌کند. نباید امید زیادی به پیشرفت در روابط ایران و غرب به ویژه آمریکا داشت که متعهد به امنیت اسرائیل است. این موضوع برای اعتمادسازی به سال‌های طولانی زمان نیاز دارد.

با توجه به تحولات اخیر در سیاست خارجی ایران در منطقه و ارتباط با کشورهای همسایه، روابط تهران و مسقط را به ویژه در سایه بازدید رهبران دو کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

روابط عمان و ایران متمایز به استحکام و پایداری است که دو عامل تاریخ و جغرافیا مهمترین مؤلفه اثر گذار بر  حقیقت و ماهیت این روابط هستند. این روابط پایدار بوده و هرگز تحت تأثیر گرایش‌های سیاسی خاص قرار نگرفته است، بنابراین دیدار رهبران دو کشور از پایتخت های یکدیگر بهترین گواه بر تمایل تهران و مسقط برای تحقق ثبات در منطقه است. عمان هرگز به بحث های سیاسی کودکانه که به نفع یک طرف و به زیان طرف دیگر باشد، وراد نشده است زیرا جغرافیای ایران و عمان خود بر هر واقعیت سیاسی مقدم است.

ایجاد گشایش در روابط ایران با کشورهای عربی چه منافعی را برای طرفین رقم خواهد زد؟

قطعا هر گونه هم‌گرایی ایران با کشورهای منطقه منجر به ثبات منطقه از نظر سیاسی و اقتصادی خواهد شد و منطقه را از شبح جنگ و تنش دور نگه می‌دارد. این موضوع به ایجاد اعتماد از سوی همه طرف ها نیاز دارد.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا