فرهنگ و هنر

حضور راویان در کنار فرماندهان اقدامی کاملاً نوآورانه در سپاه بود

سردار علیمحمد نائینی حضور راویان در کنار فرماندهان در جبهه‌های حق علیه باطل را کاری کاملاً نوآورانه همانند سایر اقدامات در سپاه برشمرد و گفت: ما وقتی دوره‌های دافوس را بعد از جنگ گذراندیم خیلی از تجربه موفق جنگ در متن‌های درسی وجود نداشت و همه این جوان‌هایی که آمدند در نقش فرمانده لشکر، در نقش واحدهای مختلف تخصصی در جنگ یا راوی جنگ شدند، با انگیزه‌های بالا، با هوش و استعداد فوق‌العاده‌ای که داشتند و با احساس تعهد و مسئولیتی که در این عزیزان بود در هر بخشی از جنگ با نوآوری و خلاقیت این مأموریت را انجام دادند.

به گزارش کا 118، مراسم رونمایی از دو عنوان کتاب «به‌شرط بهشت» زندگینامه شهید سعید امیری‌مقدم و «خانه بیست و ششم» زندگینامه شهید مجید صادقی‌نژاد؛ شهدای راوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس امروز (دوشنبه) چهاردهم شهریورماه با حضور سردار مرتاضی قربانی، سردار دکتر علیمحمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، خانواده معظم شهدای راوی و برخی از روایان دوران دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم سردار علیمحمد نائینی ضمن خوشامدگویی به مهمانان، محاسبات نادرست دشمن را از عوامل شکست در برابر ملت ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس مطرح و اظهار کرد: با رهنمودها و رهبری امام خمینی و توجه و اهتمام ایشان در بسیج اجتماعی و برانگیختن جامعه و در به صحنه آوردن ظرفیت‌هایی که در برآوردهای دشمن نبود، این مهم برای دشمن قابل‌محاسبه نبود که تا چه میزان مردم برای حضور در جبهه‌ها استقبال می‌کنند.

حضور همه اقشار در عامل مهمی در منحصربه‌فرد بودن دفاع مقدس است

وی حضور همه اقشار در جنگ با دشمن بعثی عراق را عامل مهمی در منحصربه‌فرد بودن آن دانست و گفت: این جنگ کاملاً مردمی بود و آن چیزی که موازنه جنگ را به نفع جبهه خودی تغییر داد برانگیختن مردم و امتداد پیدا کردن خط مقدم تا روستاها و تمامی اقشار جامعه است.

هنر حضرت امام (ره) این بود که این جنگ را اعتقادی کرد

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه هنر حضرت امام (ره) این بود که این جنگ را اعتقادی کرد، تصریح کرد: این جنگ در امتداد عاشورا و انقلاب اسلامی قرار گرفت و هرکسی که در این جنگ شرکت کرد احساس کرد اگر در عاشورای سال 61 هجری قمری حضور نداشته، اینجا عاشورا است.

وی متذکر شد: متأسفانه ما بر نقش حضرت امام (ره) در دفاع مقدس کار نکرده‌ایم، اینکه امام چگونه توانست در مقابل این خطر بزرگ مقابله کند و نه‌تنها مقابله کنند بلکه این تهدید را به یک فرصت تبدیل کند. چون همه داشته‌های امروز ما و اینکه دشمن در جنگ روایت‌ها، دفاع مقدس را هدف قرار می‌دهد به خاطر این است که سرمایه و داشته‌های اصلی ما همین دفاع مقدس است.

دانش آموزان نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در دفاع مقدس داشته‌اند / یک‌پنجم رزمندگان دفاع مقدس دانش‌آموز بوده‌اند

سردار نائینی از دانش آموزان به‌عنوان یکی از اقشاری یاد کرد که نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در دفاع مقدس داشته‌اند و در ادامه گفت: ما 550 هزار دانش‌آموز داریم که در مقاطع مختلف در دفاع مقدس حضور داشتند. این عدد، عدد بسیار قابل‌توجهی است، یک‌پنجم تقریباً رزمندگان دفاع مقدس است. 36 هزار شهید دانش‌آموز داریم، حدود 3 هزار جانباز و همچنین حدود 3 هزار آزاده دانش‌آموز در آمارها داریم که جبهه‌ها حضور داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه برادر خود نیز جزو شهدای دانش‌آموز است، یادآور شد: برادر من کلاس سوم متوسطه بود که به شهادت رسید. این عزیزان قبل از شهادت حس و حال عجیبی داشتند و به مقامات عالی معنوی رسیده بودند.

دانش آموزان از ارکان پیروزی انقلاب بودند

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه دانش آموزان از ارکان پیروزی انقلاب بودند، اظهار کرد: در دوران انقلاب مدارس سازمان‌یافته تعطیل و در تظاهرات شرکت می‌کردند. هسته اصلی تظاهرات یعنی سازمان‌دهی تظاهرات از همین دانش آموزان بود. در سایر جبهه‌های مبارزات سیاسی به همین ترتیب است و یک مورد از آن‌که ظهور و بروز پیدا کرد و در تاریخ ماند حادثه 13 آبان است که کاملاً دانش‌آموزی است.

مدرسه مفید؛ کانون اصلی به حرکت درآوردن سایر مدارس بود

وی با بیان اینکه در بین مدارس که محیط‌های پرورش و تربیت دانش آموزان است بعضی از این مدارس به قله‌هایی در دفاع مقدس تبدیل شدند، گفت: این مدارس کانون اصلی به حرکت درآوردن بقیه مدارس بود ازجمله مدرسه مفید. این مدرسه تقریباً 60 شهید تقدیم به ملت کرده است. یک هویت جمعی، همبستگی نسبت به همدیگر و یک فضای رقابت نسبت به حضور در جبهه در میان دانش آموزان این مدرسه وجود داشته است.

سردار نائینی اظهار کرد: وقتی کتاب شهید سعید امیری مقدم با عنوان «به‌شرط بهشت» را می‌خواندم متوجه شدم که این شهید بزرگوار و دوستانش یک مجموعه هستند، اصلاً یک هویت دارند. آدم‌های واقعاً عجیبی بودند؛ بی‌قرار نسبت به حضور در میدان جهاد و شهادت، در مسائل معنوی، در سبقت در جهاد، در شهادت باهم رقابت داشتند و نسبت به کسی که پیش‌قدم بوده حسرت می‌خوردند. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تاکنون شش کتاب در مورد راویان شهید مدرسه مفید منتشر کرده است. این آثار جای دارند که به آثار تصویری و سینمایی و هنری تبدیل شوند.

وی با اشاره به اینکه کتاب «به‌شرط بهشت» توسط پایگاه ایران صدا تبدیل به کتاب گویا شده است، گفت: قرار است سایر آثار هم به کتاب گویا تبدیل شود چراکه این آثار تأثیر بیشتری در میان مردم دارد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه جنگ ابعاد مختلفی داشته است، عنوان کرد: یک بُعد آن کاری بود که رزمنده سلاح به دست می‌گرفت و با دشمن می‌جنگید. من خودم چون مسئول تبلیغات جنگ بودم و تقریباً جنس کار ما با جنس کار راویان اشتراکات زیادی داشت این را می‌فهمم، نیروهایی که با من در تبلیغات جنگ کار می‌کردند، آن‌هایی که روحیه بسیجی داشتند زیاد در تبلیغات نمی‌ماندند و در خطوط جبهه و در عملیات‌ها حاضر می‌شدند درصورتی‌که کار او ثبت و ضبط جنگ بود.

راویان دفاع مقدس نگاه راهبردی، فهمی عمیق، صاحب‌نظر و نگران تحریف جنگ بودند

وی با بیان اینکه راویان دوران دفاع مقدس از نیروهای دفتر سیاسی و مرکز مطالعات جنگ سپاه پاسداران بعد دیگری بودند که مأموریت داشتند حوادث مدیریت و هدایت جنگ را ثبت و ضبط کنند، گفت: تقریباً رزمندگانی که در بخش‌های مختلف تخصصی جنگ بودند همه مدیران این مشکل مشترک را با آن‌ها داشتند و ترجیح می‌دادند که بروند در بطن جنگ در گردان در کنار رزمنده در خط درگیری مستقیم با دشمن بجنگند. این‌ها با تمایلات خودشان مقابله کردند و با نگاه راهبردی، فهمی عمیق، صاحب‌نظر و قلمی که داشتند نسبت به تحریف جنگ نگران بودند و تا این نگاه‌ها در فرد نباشد این میدان را میدان تکلیف خودش نمی‌داند. این‌ها چنین حسی در وجودشان بوده که در کنار فرمانده حضور داشتند.

وی با اشاره به شهید سعید امیری مقدم و شهید مجید صادقی نژاد بیان کرد: شهید صادقی نژاد راوی سردار رئوفی فرمانده لشکر 7 ولی‌عصر (عج) و شهید امیری مقدم راوی سردار قربانپور فرمانده لشکر 25 کربلا بوده است.

سردار نائینی متذکر شد: واژه راوی عمدتاً به این دلیل به این عزیزان اطلاق شد که وارد حوزه‌های روایتگری و پژوهش شدند. الآن آن چیزی که به‌عنوان گنجینه بی‌بدیل و منحصربه‌فرد جنگ یعنی مجموعه منابع و اسناد جنگ در اختیار داریم حاصل مجاهدت‌های این روایان است.

حضور راویان در کنار فرماندهان اقدامی کاملاً نوآورانه در سپاه بود

وی حضور راویان در کنار فرماندهان در جبهه‌های حق علیه باطل را کاری کاملاً نوآورانه همانند سایر اقدامات در سپاه برشمرد و گفت: ما وقتی دوره‌های دافوس را بعد از جنگ گذراندیم خیلی از تجربه موفق جنگ در متن‌های درسی وجود نداشت و همه این جوان‌هایی که آمدند در نقش فرمانده لشکر، در نقش واحدهای مختلف تخصصی در جنگ یا راوی جنگ شدند، این‌ها از دل انقلاب آمدند بدون اینکه دانش نظامی داشته باشند، یا حتی دانش در حوزه تخصصی خاصی داشته باشند یعنی با انگیزه‌های بالا، با هوش و استعداد فوق‌العاده‌ای که داشتند و با احساس تعهد و مسئولیتی که در این عزیزان بود در هر بخشی از جنگ با نوآوری و خلاقیت این مأموریت را انجام دادند.

اسناد موجود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ابزاری برای مقابله با خطر تحریف و فراموشی جدی هستند

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با اظهار به اینکه اسناد موجود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ابزاری برای مقابله با خطر تحریف و فراموشی جدی هستند، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند «هر چه از حادثه مهمی از لحاظ زمانی فاصله گرفته می‌شود خطر تحریف و فراموشی جدی‌تر است.» دفاع مقدس که یک حادثه بسیار مهم، یک جنگ طولانی، با جغرافیای گسترده، بسیار پیچیده، بنابراین هر چه فاصله بیشتر از این حادثه داشته باشیم خطر تحریف و فراموشی جدی است. آن چیزی که از این حادثه مرزبانی و حراست می‌کند، آن چیزی که از آسیب جلوگیری می‌کند و عامل بازدارنده است این منابع منحصربه‌فرد و بی‌نظیر اسناد است که در مرکز وجود دارد و این حاصل مجاهدت عزیزان هست که در دوران دفاع مقدس به‌عنوان راوی جمع‌آوری ‌شده است و در این مسیر هفده راوی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند.

در هیچ جنگی و در هیچ جای تاریخ این نوع کار روایتگری سابقه ندارد

سردار نائینی با تأکید بر اینکه در هیچ جنگی و در هیچ جای تاریخ این نوع کار روایتگری سابقه ندارد و این مجموعه هم در هیچ جای کشور وجود ندارد، تصریح کرد: یعنی این کاری که شده است و طی آن چهل هزار نوار کاست جلسات طرح‌ریزی جنگ، جلسات هدایت جنگ، جلسات هدایت صورت بی‌سیم لشکرها و قرارگاه‌ها، مصاحبه‌های اختصاصی و گفتگوهای اختصاصی ضبط شود، مشاهدات آن موقع نوشته شود، دفاتر راوی، گزارش عملیات و اسناد جمع شود و تکمیل شود و یک مجموعه‌ای به این شکل ایجاد شود. و بعد هم کارهای بی‌بدیل ممتاز به‌عنوان آثار پژوهشی تولید شود. در واقع مهم‌ترین منبع تمام روایت‌های جنگ مربوط به مرکز اسناد و تحقیقات جنگ دفاع مقدس است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا