کارگری

خداوند خونخواه امام حسین(ع) شد و از تمام قاتلین عاشورا انتقام گرفت

خداوند خونخواه امام حسین(ع) شد و از تمام قاتلین عاشورا انتقام گرفت

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به عبارت ثارالله در زیارت عاشورا و زیارتنامه‌های مختص امام حسین(ع) گفت: وقتی امام همه افراد قوم و قبیله و یارانش را از دست داد، خداوند با دستش از تمامی قاتلین عاشورا انتقام خون امام حسین(ع) گرفت.

به گزارش خبرنگار کا 118، علیرضا محجوب در شب هشتم ماه محرّم و مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در خانه کارگر برگزار شد، اظهار داشت: عبارت ثارالله در زیارت عاشورا و در دیگر زیارتنامه‌های مختص امام حسین(ع) و همچنین در بسیاری از ادعیه‌های شیعه تکرار شده است.

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به جمله «السلام علیک یا ثارالله و ابن ثاره» در زیارت عاشورا افزود: وقتی سلام می‌کنیم به خون خدا و خون فرزند خدا، مفهومش این است که خداوند خونخواه امام حسین(ع) شد.

وی تصریح کرد: طبق فرهنگ قبیله‌ای عرب، زمانی که از قوم و قبیله امام(ع) دیگر کسی زنده نمانده بود که خوانحواهش باشد، خوانخواهی ایشان به خداوند واگذار شد و خدواند خوانخواه امام حسین(ع) شد.

محجوب با بیان اینکه در زبان عربی تشبیهات و تمثیلات کاربرد زیادی دارد و «ثارالله» یکی از آن عبارات است، افزود: در فرهنگ شیعه دو شخصیت به ثارالله مشهورند یکی امام حسین(ع) و دیگری هم پدر بزرگوارشان مولای متقیان(ع) است.

نماینده ادوار مجلس در ادامه یادآور شد: اولین قیامی که با هدایت دست خداوند بعد از واقعه کربلا اتفاق افتاد به قیام توابین معروف است که در سال ۶۵ هجری، چهار سال بعد از عاشورا به وقوع پیوست و حدود پنج هزار نفر که خود را پیمان‌شکن می‌دانستند روانه جنگ با ابن زیاد شدند.

وی تصریح کرد: شعار توابین که با فرماندهی سلیمان بن صرد خزاعی برای مقابله با ابن زیاد شکل گرفته بود، «یالثارات الحسین» است و مختار ثقفی هم که به خونحواهی امام حسین(ع) قیام کرد شعار «یالثارات الحسین» سر می‌داد. مختار عمده کسانی را که به هلاکت رساند از شرکت کنندگان جنگ در برابر امام حسین(ع) بودند.

دبیرکل خانه کارگر افزود: در جنگ‌های بعدی که بعد از قیام مختار اتفاق افتاد، تا سال ۶۷ هجری یک نفر از قاتلین کربلا و سپاه کوفه باقی نماند و خداوند انتقام خون امام حسین(ع) را گرفت.

قبل از سخنرانی علیرضا محجوب، حسن صادقی (رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) نیز طی سخنانی اظهار داشت: خداوند را شاکریم که ما را در زمره پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار داد تا بتوانیم دهه محرم را به پاس و رشادت امام سوم(ع)، پیشوا و مربی اخلاق، گذشت و ایثار و آزادگی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ارج نهیم.

وی در ادامه با اشاره به سیره حضرت علی اکبر(ع) فرزند ارشد امام حسین(ع) و پیشگام بودنشان در همه عرصه‌ها و در میدان نبرد، افزود: حضرت علی اکبر(ع) گذشته از شباهت ظاهری فراوانی که به جدش پیامبر(ص) داشته است، رشید بودن، حسن اخلاق و رفتار نیکو و اندیشیدن، پیشقدم بودن در هر صحنه‌ای از خصائل حضرت علی اکبر(ع) بود.

صادقی تصریح کرد: مبلغین و مداحان فقط به شهادت حضرت علی اکبر(ع) نپردازند و بایستی به فضایل و خصلت‌های زیبای آن شخصیت بزرگ پرداخته بشود. قبل از ذکر مصائب، منقبت فرزند ارشد امام حسین(ع) تبیین نشود یعنی حق مطلب ادا نشده است.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: مبلغین لازم است اشاره کنند به این منقبت حضرت علی اکبر(ع) که پسر ارشدی که تمام منویات پدر بزرگوارشان را دنبال می‌کرده و احترام پدر و مادر را به جای می‌آورده و گامی جلوتر از پدر برنداشته‌اند و پیرو واقعی امام(ع) تا لحظه آخر باقی مانده بودند.

وی در ادامه گفت: جوانان امروز ما بدانند که الگویی مانند حضرت علی اکبر(ع) صرفا در همان روز کربلا و در نبرد پیشقدم نبوده بلکه در تمام مراحل زندگی‌شان در فضائل اخلاقی و همراه بودنش با امام(ع) پیشگامی را داشته‌اند.

صادقی همچنین در گرامیداشت یاد و خاطره دو شهید خدمت جامعه کارگری، مرحوم دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی و عبدالرحمن تاج الدین معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: ایثار و فداکاری، پیشگامی برای احقاق حق جامعه کارگری و ولایتمداری از ویژگی آن دو شهید در راه خدمت بود.

وی افزود: اولین کسانی که طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارگران را مطرح کردند و جلسات فراوانی را به همراه نمایندگان کارگران برگزار کردند دکتر نوربخش و معاون پارلمانی وی بودند و در زمانی هم که عزم سرکشی به بیمارستان گرگان را داشتند در اثر سانحه تصادف به دیدار حق شتافتند.

گفتنی است، تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، مرثیه خوانی و سوگواری عزاداران و قرائت زیات عاشورا بخش‌های دیگری از مراسم عزاداری شب هشتم ماه محرم بود.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا