اقتصاد

ضعف در اصلاح نژاد تا مشکل گرانی نهاده ها / تسهیلات کافی در اختیار فعالان آبزی پروری قرار نمی‌گیرد/ ناکافی بودن اختیارات سازمان شیلات

ضعف در اصلاح نژاد تا مشکل گرانی نهاده ها / تسهیلات کافی در اختیار فعالان آبزی پروری قرار نمی‌گیرد/ ناکافی بودن اختیارات سازمان شیلات

جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با کا 118 در خصوص مشکلات و موانع موجود در حوزه آبزی‌پروری که تولیدکنندگان و صنعت آبزی‌پروری با آن مواجه هستند، گفت: مشکلات ما در بحث آبزی‌پروری بسیار زیاد است، اما شاید مهم‎ترین و نخستین مشکلی که فعالان این حوزه با آن مواجه هستند و موضوع مهمی هم محسوب می‌شود، محدود و اندک بودن حوزه اختیارت سازمان شیلات است.

 

بوروکراسی پیچیده و اختیارات محدود سازمان شیلات

وی ادامه داد: تاثیرگذاری این مشکل از این جهت است که ما در حوزه آبزی‌پروری از یک سو با بروکراسی اداری زیاد، سخت و پیچیده مواجه هستیم و از سوی دیگر اختیارات سازمان شیلات بسیار کم و محدود است.

2

کمبود منایع مالی سازمان شیلات

نماینده مردم مهاباد تصریح کرد: از سوی دیگر سازمان شیلات هم از نظر منابع مالی، هم از نظر حمایت‌ها و تسهیلات و هم به لحاظ مالی و نیروهایی که باید در مناطق و استان‌ها کار کنند در مشکل است و نیروهای این مجموعه بسیار کم و محدود هستند.

وی افزود: با توجه به اهمیت آبزی پروری در کشور هم در دریا هم در استخر‌ها و سازه‌ها که مردم در آن‌ها فعالیت تولیدی دارند، لازمه‌اش این است که سازمان شیلات از نظر مالی و پرسنلی تقویت شود.

 

پائین بودن سرانه مصرف

محمودزاده در ادامه ابراز داشت: موضوع دیگر این است که مصرف سرانه ما در بحث محصولات آبزی بسیار پایین و حدودا 20 تا 25 درصد دیگر کشورهای دنیا است که این بسیار پایین و حتی خطرناک است. مثلا مشاهده می‌کنیم که ما مصرفی در حدود متوسط 4 کیلوگرم برای هر نفر داریم که این عدد در کشورهای دیگر بالای 16 تا 17 کیوگرم است. این مصرف سرانه پایین باعث می شود که مردم به سمت گوشت قرمز و سایر گوشت ها و پروتئین ها که برای بدن ضرر دارد، بروند.

 

تخم چشم‌زده

وی همچنین ابراز داشت: موضوع بعدی اینکه در بحث تولید تخم چشم زده (بچه ماهی) دارای نقاظ ضعف هستیم و در این زمینه تحقیقات کافی انجام نشده است و بیشتر نیازها در این زمینه وارداتی است و گاهاً تحریم‌ها باعث می‌شود که ما نتوانیم این نهاده ها را به اندازه کافی وارد کنیم و تولیدکنندگان با مشکل جدی رو به رو هستند.

3

گرانی نهاده‌ها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: موضوع دیگری که وجود دارد، تامین نهاده برای کسانی است که مشغول آبزی پروری هستند؛ همچنین نهاده‌های آن‌ها بسیار گران است و در تسهیلات در اختیارشان قرار نمی‌گیرد که بتوانند نهاده به موقع تامین کنند.

 

کمبود نیروی کارشناس

وی در پایان گفت: این‌ها جنبه‌های مختلف مشکلات کشور ما در حوزه شیلات و پرورش آبزیان بود؛ از کمبود نیروهای کارشناس تا کمبود منابع و عدم حمایت و موارد دیگری که باید رفع آن‌ها در دستورکار و اولویت وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا